Stromer-actie in beeld

Vraag en wijs de weg. Deel je routes of plan een gezamenlijke rit.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 7423
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Stromer-actie in beeld

Bericht door Stromeur » 29 jul 2018, 23:06

Waar ik wel benieuwd naar ben: mocht je op dit fietspad rijden met de Stromer? Het oogt als buiten bebouwde kom, maar ik ken de omgeving daar niet dus ik heb serieus geen idee.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Golvas

Re: Stromer-actie in beeld

Bericht door Golvas » 29 jul 2018, 23:11

Ik denk dat we écht niet willen weten wat er zou gebeurd zijn als ze anderhalve meter verder was gestopt of gewoon traag was doorgereden ... ze heeft op het laatste nippertje de situatie juist ingeschat met - gelukkig voor iedereen - een gunstig gevolg.

De richtingaanwijzer stond ruimschoots op voorhand aan, dat geeft ook jou als fietser perfect de tijd om je snelheid aan te passen en in te schatten wat er kan allemaal gebeuren ... rijden met een speed-pedelec is niet denken dat je altijd en overal rechten hebt, maar is in eerste instantie denken in de andere weggebruikers hun plaats.

We zijn dan wel "zwakke" weggebruikers, maar dat neemt niet weg dat we "sterk" kunnen denken en handelen door te anticiperen.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 7423
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Stromer-actie in beeld

Bericht door Stromeur » 29 jul 2018, 23:14

Lomito had voorrang, minderde desondanks snelheid (goed te zien op het filmpje), gaf lichtsignalen ter waarschuwing en maakte uiteindelijk een halve noodstop om met een bocht om de auto heen te rijden. De automobilist verleende geen/veel te laat voorrang en zat dus fout.

Als hier een ongeval uit was voortgekomen en de beelden worden ingediend ter illustratie (want als bewijs schijnt het niet altijd geaccepteerd te worden), dan zou geen énkele OVJ daar anders over oordelen. Daar wil ik wel een ST5 of twee om verwedden.

Een Speed Pedelec rijders is in NL trouwens voor de wet geen zwakke verkeersdeelnemer. Fysiek zijn we inderdaad zeer kwetsbaar, maar we zijn voor de wet niet op dezelfde manier als fietsers, e-bikers en (al dan niet opgevoerde) snorfietsers beschermd tegen mensen die niet uit hun doppen kijken.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Lomito

Re: Stromer-actie in beeld

Bericht door Lomito » 29 jul 2018, 23:32

Tijdens het avondritje kwam ik nog dit tafereeltje tegen... tip in de slomo even de beelden stoppen en naar binnen kijken...
.

Lomito

Re: Stromer-actie in beeld

Bericht door Lomito » 29 jul 2018, 23:48

Stromeur schreef:
29 jul 2018, 23:06
Waar ik wel benieuwd naar ben: mocht je op dit fietspad rijden met de Stromer? Het oogt als buiten bebouwde kom, maar ik ken de omgeving daar niet dus ik heb serieus geen idee.
Inderdaad buiten de bebouwde kom, N836 tussen Zetten en Indoornik...

Stromend
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1039
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41

Re: Stromer-actie in beeld

Bericht door Stromend » 30 jul 2018, 09:34

De situatie op het filmpje illustreert waar je bij motorrijles op wordt voorbereid. Je kunt er vanuit gaan dat de automobilist je niet ziet. Dan laat je hem gewoon voorgaan. Je kunt het ook zoals Lomito doet op een noodstop aan laten komen om de situatie te “redden”.

Hier heeft volgens mij niemand in de situatie iets van geleerd.

Deze situaties kun je om stressvermindering beter vermijden.

Ga er gewoon vanuit dat anderen in het verkeer je niet zien en je leeft langer.

Lomito

Re: Stromer-actie in beeld

Bericht door Lomito » 30 jul 2018, 11:59

Het probleem is niet zo zeer dat je niet gezien wordt, in beide gevallen hebben de bestuurders alle gelegenheid gehad om mij vroegtijdig op te merken, de SUV-bestuurster had daarbij ook mijn hoge snelheid kunnen zien. Maar dat mens zat gewoon niet op te letten, stopte wel midden op het fietspad waardoor ik inschatte dat ik door kon rijden.

Met dat blauwe autootje die uit de Dodewaardsestraat de Waalbandijk op wil draaien is iets anders aan de hand. De bestuurder heeft me gezien want voordat hij de weg opdraaide hadden we oogcontact. In dit geval kon de man mijn hoge snelheid moeilijk inschatten omdat ik recht in zijn zichtlijn beweeg, van perceptieleer weet ik dat je op die manier geen juiste snelheid kunt inschatten.

Van datzelfde vak heb ik geleerd dat snelheid in zo'n geval niet geschat wordt aan de hand van de verplaatsing loodrecht op de zichtlijn, want daar is dan geen sprake van, maar door de afstand in te schatten en dat te combineren met een verwachte snelheid van het type voertuig. En daar gaat het dus fout, we worden gezien als fietser met de daarbij behorende snelheid van 20-25 km/uur. Met dubbele snelheid ben ik 2x sneller bij het kruispunt zodat de bestuurder minder tijd heeft om over te steken.

Overigens wel jammer dat ik geen geluidsopname heb van de cabine, ik denk dat het ongeveer als volgt gegaan is:
Zij: pas op die fietser
Hij: kan nog gemakkelijk
Zij: aaaaaaagh :lol:

Stromend
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1039
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41

Re: Stromer-actie in beeld

Bericht door Stromend » 30 jul 2018, 12:41

Een 16 jarige kennis van me werd in een vrijwel vergelijkbare situatie doodgereden door een afslaande automobiliste. Hij had nog geleefd wanneer hij of zij niet was doorgereden. Niemand die dit ooit aan de ouders kan uitleggen, ongeacht het genoten wetenschappelijk onderwijs.

Dit was in het pre-gsm tijdperk.

Lomito

Re: Stromer-actie in beeld

Bericht door Lomito » 30 jul 2018, 14:56

Dat is ook de reden dat wij met onze hogere snelheid veel alerter zijn op mogelijk gevaar, constant het verkeer inschatten, ver vooruit kijken, mogelijke gevaren doorzien en daar op anticiperen voor zover nog mogelijk. Hoewel we daardoor vaker gevaarlijke situaties kunnen mijden moeten we ook begrijpen dat we niet altijd even alert zijn, even met de gedachten wegdwalen en vergeten op te letten. Zeker in relatief rustige verkeerssituaties zoals hier in het rivierengebied rij je gemakkelijk in een bubbel. Het zijn juist deze near-miss situaties die je bewuster maken van de noodzaak om constant alert te zijn. En daarom laat ik ze ook graag zien.

Martin
Expert
Expert
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 mei 2017, 10:54
Locatie: Hengelo(O)

Re: Stromer-actie in beeld

Bericht door Martin » 30 jul 2018, 15:38

Dat gevoel heb ik ook ervaren tijdens de proefrit met de ST5 in Groningen. Je kon daar perfect langs het Damsterdiepkanaal even rammen met de snelheid. Ik heb zelf ook geen ervaring nog met het echt rijden met een speed pedelec, maar tijdens het rijden zit je vol met adrenaline en de kick van de snelheid waarbij je soms het gevaar onderschat. Bij een kruising met verkeerslichten wilde ik naar links afslaan en zag op het laatste moment nog een fiets naderen, klein beetje slip aan de voorkant, maar genoeg om mijn hartslag omhoog te krijgen.
Het rijden met een speed pedelec moet je echt aanleren en in de praktijk ondervinden is mij wel opgevallen. Anticiperend handelen en de snelheid vooral in de stad matigen. Je merkt trouwens goed dat die 27,5" wielen minder wendbaar zijn in de stad. Ik wilde een scherpe bocht maken, maar dan moet je op tijd insturen. :oops:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten