Pagina 1 van 20

Stromer nadert het einde van de garantie: Hoe sta jij er in?

Geplaatst: 25 jan 2020, 13:10
door Henry
Je Stromer nadert het einde van de garantietermijn. De afgelopen periode heb je niet te klagen gehad. Je Stromer rijdt als een “zonnetje” en mocht er wat aan de hand zijn, dan kon je terugvallen op de fabrieksgarantie. Hoge onderhoudskosten heb je nog niet gehad.

Je weet dat wiellagers niet het eeuwige leven hebben. Stromer heeft deze wiellagers zodanig in het achterwiel ingebouwd, dat je verplicht bent om bij een versleten wiellager gelijk de hele motor moet vervangen. Omdat het wellicht (...) goedkoper is om een nieuw wiel met motor te plaatsen in plaats van het inspaken van een nieuwe motor in een bestaande velg, betekent dit in de praktijk een heel nieuw achterwiel. Je leest hier op het forum dan bij sommigen de wiellagers van het achterwiel versleten waren bij zo’n 25.000 km.

Hetzelfde geldt ook voor de accu. Een lichte afname van de capaciteit van de accu heb je al mogen ondervinden. Je kunt met de restant capaciteit de enkele afstand onder slechte omstandigheden (tegenwind en koude temperaturen) nog overbruggen. De vraag is hoe lang je de vervanging van de accu nog kunt uitstellen.

Andere onderdelen zoals de OMNI en de TMM-sensor hebben ook niet het eeuwige leven.

Stel je nadert dit moment, wat doe je?



_______________
Enkele typo’s verwijderd

Re: Stromer nadert het einde van de garantie: Hoe sta jij er in?

Geplaatst: 25 jan 2020, 13:24
door Stromeur
Henry schreef: 25 jan 2020, 13:10 Andere onderdelen zoals de OMNI en de TMM-sensor hebben ook niet het eeuwige leven.
Deze onderdelen zijn niet aan slijtage onderhevig, en zullen dus alleen defect gaan als je pech hebt. Van een maandagmorgen-exemplaar zal al in de beginperiode duidelijk worden dat het niet goed functioneert (komt voor bij de TMM-sensor, gebeurt zelden tot nooit bij de OMNI) en daarna is de kans vrij klein dat één van deze onderdelen de geest geeft.

De accu is peperduur. Slijtage/degradatie van de accu heb ik daarom al meegenomen in de kostenraming toen ik mijn Stromer kocht. Dat Stromer accu's duurder zijn dan de accu's van andere merken vind ik belachelijk, maar ook dat wist ik toen ik koos voor Stromer. Hier maak ik me dus niet druk om, hoort erbij.

Mijn enige punt van zorg is het achterwiellager, omdat lagers zoals je terecht aangeeft zullen verslijten. Maar dit tientjes-onderdeel kan niet los worden vervangen en het wiel + motor kost heel dik boven de 1000 euro. Ik heb nog niet 100% helder of élk lager het begeeft rond de 25.000km, daarvoor rijden de Stromers nog te kort in grote getale rond. Maar ik vind de berichten van onze kilometervreters niet heel erg bemoedigend.

Gelukkig heb ik de luxe van drie jaar garantie op mijn ST2 S. En als het erop aan komt zal ik ook de juridische strijd aangaan op het moment dat ik gedwongen word een goed wiel en een goede motor mee te vervangen als het lager "op" is.

Als er hier ooit een nieuwe SP komt, ga ik de actuele situatie van alle op dat moment relevante SP-merken opnieuw bekijken, en zal ik zeker ook de mogelijkheid tot het bijkopen van extra garantie overwegen.

Maar vooralsnog kijk ik het allemaal eerst maar eens rustig aan.

Re: Stromer nadert het einde van de garantie: Hoe sta jij er in?

Geplaatst: 25 jan 2020, 14:12
door Draftsman
Henry schreef: 25 jan 2020, 13:10 Andere onderdelen zoals de OMNI en de TMM-sensor hebben ook niet het eeuwige leven.
Idem voor de controller, zoals ik deze week mocht ondervinden. Fiets is net een goeie maand uit garantie toen deze maandag op volle snelheid uitviel met de 0x210207-error en mijn achterwiel bijna blokkeerde. Verdict: controller kapot. Eén maand uit garantie en al voor €500 kosten :ck:

Re: Stromer nadert het einde van de garantie: Hoe sta jij er in?

Geplaatst: 25 jan 2020, 14:39
door Golvas
Da's een pijnlijke ... zeker omdat je dit had kunnen voorkomen door uiterlijk op de laatste dag van de fabrieksgarantie, je garantie te verlengen ... dat had je "amper" € 89 voor een jaar gekost, je kan de wettelijke fabrieksgarantie met maximum 3 jaar verlengen.

Op dit moment ben je dus al meer kwijt dan de kostprijs van 3 jaar extra garantie ... :shock:

Re: Stromer nadert het einde van de garantie: Hoe sta jij er in?

Geplaatst: 25 jan 2020, 16:00
door Stromend
Vooralsnog zijn storingsgevoelige onderdelen al vervangen en zit er nog 9 mnd. Garantie op de ST2s (en 22maanden op het achterwiel met motor).
Ik denk aan verlengde garantie omdat de volgende Stromer nog moet worden gebouwd. De Trefecta is nog niet naar mijn zin en te duur voor me. Daarnaast is mijn WWroute van 32 naar 15km verkort.
Ga dus trachten naar de 42.000km te rijden aankomende jaren.

Re: Stromer nadert het einde van de garantie: Hoe sta jij er in?

Geplaatst: 25 jan 2020, 18:21
door mboelis
Golvas schreef: 25 jan 2020, 14:39 Da's een pijnlijke ... zeker omdat je dit had kunnen voorkomen door uiterlijk op de laatste dag van de fabrieksgarantie, je garantie te verlengen ... dat had je "amper" € 89 voor een jaar gekost, je kan de wettelijke fabrieksgarantie met maximum 3 jaar verlengen.

Op dit moment ben je dus al meer kwijt dan de kostprijs van 3 jaar extra garantie ... :shock:
is deze verzekering ook in Nederland geldig?

Re: Stromer nadert het einde van de garantie: Hoe sta jij er in?

Geplaatst: 25 jan 2020, 19:30
door Golvas
De verzekering moet steeds via een fietsenhandelaar die met Safebike samenwerkt worden afgesloten (in mijn geval is dit een Stromer verkoper, maar niet de verkoper van mijn Stromer), misschien best - in eerste instantie - eens bij je verkoper navragen ?

Re: Stromer nadert het einde van de garantie: Hoe sta jij er in?

Geplaatst: 25 jan 2020, 20:18
door Draftsman
Golvas schreef: 25 jan 2020, 14:39 Da's een pijnlijke ... zeker omdat je dit had kunnen voorkomen door uiterlijk op de laatste dag van de fabrieksgarantie, je garantie te verlengen...
Tja, zal dan eerder iets zijn om rekening mee te houden voor mijn volgende Stromer (of gelijkaardig)... Mijn dealer staat nochtans in die Safebike lijst. Voor die controller hopen we nu op wat coulance van Stromer uit, al is het maar voor een deel van die kost. Mijn dealer heeft er Stromer in ieder geval voor aangesproken. Nooit geschoten is altijd mis :bn:

Re: Stromer nadert het einde van de garantie: Hoe sta jij er in?

Geplaatst: 25 jan 2020, 20:25
door Golvas
Draftsman schreef: 25 jan 2020, 20:18 Mijn dealer staat nochtans in die Safebike lijst.
M.a.w. : hij had je kunnen behoeden voor deze extra uitgaven. :ck:

Re: Stromer nadert het einde van de garantie: Hoe sta jij er in?

Geplaatst: 25 jan 2020, 21:19
door ocra
mboelis schreef: 25 jan 2020, 18:21
Golvas schreef: 25 jan 2020, 14:39 Da's een pijnlijke ... zeker omdat je dit had kunnen voorkomen door uiterlijk op de laatste dag van de fabrieksgarantie, je garantie te verlengen ... dat had je "amper" € 89 voor een jaar gekost, je kan de wettelijke fabrieksgarantie met maximum 3 jaar verlengen.

Op dit moment ben je dus al meer kwijt dan de kostprijs van 3 jaar extra garantie ... :shock:
is deze verzekering ook in Nederland geldig?
Zover ik kan zien kan je alleen via dealers in Belgie afsluiten geen idee of dat in NL kan maar lijkt me wel ingewikkeld worden.