Hoge prijzen Speed Pedelecs

Visser2800
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2018, 13:06
Locatie: Belgie
Merk SP: ST1
Km-stand: 21000

Wat mij vooral stoort is dat die prijzen van die fietsen alleen maar stijgen. Men zou denken dat , hoe meer er van verkocht worden, hoe goedkoper de productie wordt, En idd, de verkoop is gestegen.
Mijn Stromer ST1 kostte mij 3500 euro nog geen 3 jaar geleden. Nu kost een ST1 5000 euro. En deze Cycletech maarliefst 6500 euro!!!? Daar koop je een auto voor.
Je gaat me niet vertellen dat zo’n basistechnologie en techniek die prijs rechtvaardigt. Al die fietshandelaars zijn grote afzetters me dunkt. Die aankoopprijs kan zo hoog niet zijn.
We hebben het hier over fietsonderdelen, een electromotor en een batterij. Niks nieuws onder de zon. Technologie van 100 jaar oud. Een bromfiets met 10 keer meer onderdelen kost de helft van de prijs. Komaan zeg. Heel spijtig is dat. Straks kan enkel nog de elite met de ebike rijden.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Visser2800 schreef: 18 dec 2019, 11:50 Wat mij vooral stoort is dat die prijzen van die fietsen alleen maar stijgen. Men zou denken dat , hoe meer er van verkocht worden, hoe goedkoper de productie wordt, En idd, de verkoop is gestegen.
Mijn Stromer ST1 kostte mij 3500 euro nog geen 3 jaar geleden. Nu kost een ST1 5000 euro. En deze Cycletech maarliefst 6500 euro!!!? Daar koop je een auto voor.
Je gaat me niet vertellen dat zo’n basistechnologie en techniek die prijs rechtvaardigt. Al die fietshandelaars zijn grote afzetters me dunkt. Die aankoopprijs kan zo hoog niet zijn.
We hebben het hier over fietsonderdelen, een electromotor en een batterij. Niks nieuws onder de zon. Technologie van 100 jaar oud. Een bromfiets met 10 keer meer onderdelen kost de helft van de prijs. Komaan zeg. Heel spijtig is dat. Straks kan enkel nog de elite met de ebike rijden.
Exact mijn gedachte.
Ook voor bakfietsen is er al elk jaar een stijging op te merken van de verkoopprijzen terwijl de technologie steeds goedkoper wordt (vb schijfremmen, waren vroeger heel duur, nu is elke mid range fiets ermee uitgerust). Ook kiezen merken niet voor betere, maar voor goedkopere onderdelen.
Als je de prijzen van de onderdelen apart bekijkt en ze optelt, kom je niet in de buurt van de kostprijs van een legale speedbike. En dit terwijl de fietsmerken nooit de retail prijzen betalen door hen in bulk aangekochte onderdelen.
Bij racefietsen is het juist omgekeerd. Koop daar je groepset, je frame, je wielen etc apart en je komt dubbel of driedubbel zo duur uit dan als je een volledige fiets van één merk koopt. Ik begrijp die logica van elektrische fietsen dus ook niet.
ST3 black 983wh
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik begrijp dat je dit duur vind, maar een fiets bouwen of een fietsenwinkel openen is nu eenmaal geen hobby, het kan zo wel beginnen, maar je moet er toch iets aan verdienen en als je met personeel aan de gang gaat dan stroomt het ontvangen geld net zo makkelijk terug weg als het binnenkomt.
Verder is het gewoon vraag en aanbod.
Om nu te stellen dat alle fietsen handelaars afzetters zijn lijkt erg kort door de bocht. 👎
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Visser2800 schreef: 18 dec 2019, 11:50 Mijn Stromer ST1 kostte mij 3500 euro nog geen 3 jaar geleden. Nu kost een ST1 5000 euro.
De oude ST1 en de nieuwe ST1 zijn in geen enkel opzicht met elkaar te vergelijken.
Visser2800 schreef: 18 dec 2019, 11:50 Al die fietshandelaars zijn grote afzetters me dunkt. Die aankoopprijs kan zo hoog niet zijn.
Zo'n uitspraak mag je wel even onderbouwen met harde cijfers. Brand maar los.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 18 dec 2019, 14:02
Visser2800 schreef: 18 dec 2019, 11:50 Mijn Stromer ST1 kostte mij 3500 euro nog geen 3 jaar geleden. Nu kost een ST1 5000 euro. En deze Cycletech maarliefst 6500 euro!!!?
De oude ST1 en de nieuwe ST1 zijn in geen enkel opzicht met elkaar te vergelijken.
En de oude ST1 was in de begintijd ook iets in de richting van 5000 Euro. Dat hij nu, bij uitverkoop van de laatste exemplaren 3500 Euro kost is weinig relevant.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ook dat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Visser2800
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2018, 13:06
Locatie: Belgie
Merk SP: ST1
Km-stand: 21000

Stromeur schreef: 18 dec 2019, 14:02
Visser2800 schreef: 18 dec 2019, 11:50 Mijn Stromer ST1 kostte mij 3500 euro nog geen 3 jaar geleden. Nu kost een ST1 5000 euro.
De oude ST1 en de nieuwe ST1 zijn in geen enkel opzicht met elkaar te vergelijken.
Visser2800 schreef: 18 dec 2019, 11:50 Al die fietshandelaars zijn grote afzetters me dunkt. Die aankoopprijs kan zo hoog niet zijn.
Zo'n uitspraak mag je wel even onderbouwen met harde cijfers. Brand maar los.
Zoals ik al zei, zo’n 3 jaar geleden was de “uitverkoop” van de ST1 al begonnen (en is trouwens nog altijd bezig) voor 3500 euro, waar de handelaars ook hun boterham mee verdienden. 3000 euro voor een speed pedelec was toen de gangbare prijs.

Die nieuwe ST1 is niet bepaald “rocket science” dat het nu de 5000 euro verantwoordt. Komaan. Ik ken de onderdelen van mijn ST1 en eenhet zijn “gewone” fietsonderdelen, niks speciaals. Zo’n electromotor is echt geen “staaltje” technologie en batterijen zijn maar batterijen. En een lcd schermpje met wat software, wat ledlampjes en een elektrische toeter is nu ook niet bepaald high tech. Moest dit duizenden euros kosten zouden we nog altijd met een gewone telefoon werken, gloeilampen in huis hebben en een toeter met een rubberen bal op onze fiets hebben.

Ik zal u zeggen hoe de vork aan de steel zit. Sinds dat de speed pedelec recht heeft op de fietsvergoeding in Belgie zijn de prijzen gestegen met de waarde van de fietsvergoeding voor 3 jaar 40km per werkdag ongeveer. Maw, de handelaars denken die fietsvergoeding in “hun” zak te steken. Dat is toch duidelijk. Je gaat me toch niet zeggen dat die fietsen (st2/3) meer dan 6000 euro waard zijn. Ik koop vandaag een nieuwe Honda CB125 voor 3000 euro!!! Daar zitten wel wat meer onderdeeltjes en assemblage werkuren in dan in een Stromerke.

En ik ben ook zelfstandig. Ik weet goed genoeg dat aankoopprijs x2 a 3 wordt toegepast. Maar x6 !! Dat is pure afzetterij. En dat een fietsemaker een winkel, showroom, personeel en wat al niet moet betalen is zijn keuze. Mijn fietsmaker werkt in een kleine werkplaats, en heeft geen showroom en doet even goed zijn , misschien wel beter. En ja hoor, het is gewoon een tandwiel en een ketting van een normale fiets die er op staat. En het werkt net zoals een “gewone” fiets, ook voor de demontage en montage.

Je kan toch niet ontkennen als je de vergelijking maakt met de prijs van een motor of zelf een volledige wagen, dat dit te verantwoorden is. Dat is toch te zot voor woorden dat je zoiets normaal vind. 6000 euro, ... voor een aluminium fiets.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik ga deels met je mee. Maar je maakt 1 cruciale fout: verbrandingsmotoren hebben meer onderdelen, maar die dingen zijn compleet uitontwikkeld en de aantallen zijn enorm groot. Veel van huidige speed pedelecs is nog niet uitontwikkeld en de aantallen zijn niet zo verschrikkelijk hoog. Dus de ontwikkelkosten worden simpelweg over veel kleinere aantallen verdeeld.

En je verhaal over prijzen die gelijklopen met de fietsvergoedingen: in NL zijn die vergoedingen heel anders. Volgens mij zijn de prijzen in NL en BE ongeveer gelijk, dus dat jullie fietsenmakers zo de fietsvergoedingen in hun zak steken vind ik argumentatie vanuit emotie.

Los daarvan ben ik het met je eens dat Stromers te duur zijn. Ze zijn (op veel punten) duidelijk beter dan veel concurrentie, maar een ST3 is gewoon minstens 1000 Euro te duur. Ik stel voor dat je volgende keer met je portomonaie stemt en dus geen Stromer koopt. Mijn SP kostte 5 jaar geleden 3800 Euro en die doet het nog steeds meer dan prima :cool2: ...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Visser2800 schreef: 18 dec 2019, 15:39
Zoals ik al zei, zo’n 3 jaar geleden was de “uitverkoop” van de ST1 al begonnen (en is trouwens nog altijd bezig) voor 3500 euro, waar de handelaars ook hun boterham mee verdienden. 3000 euro voor een speed pedelec was toen de gangbare prijs.

Die nieuwe ST1 is niet bepaald “rocket science” dat het nu de 5000 euro verantwoordt. Komaan. Ik ken de onderdelen van mijn ST1 en eenhet zijn “gewone” fietsonderdelen, niks speciaals. Zo’n electromotor is echt geen “staaltje” technologie en batterijen zijn maar batterijen. En een lcd schermpje met wat software, wat ledlampjes en een elektrische toeter is nu ook niet bepaald high tech. Moest dit duizenden euros kosten zouden we nog altijd met een gewone telefoon werken, gloeilampen in huis hebben en een toeter met een rubberen bal op onze fiets hebben.
Gouden tip: start zelf een speed-pedelec bedrijf.
Je gaat poen scheppen blijkbaar


Ik zal u zeggen hoe de vork aan de steel zit. Sinds dat de speed pedelec recht heeft op de fietsvergoeding in Belgie zijn de prijzen gestegen met de waarde van de fietsvergoeding voor 3 jaar 40km per werkdag ongeveer. Maw, de handelaars denken die fietsvergoeding in “hun” zak te steken. Dat is toch duidelijk. Je gaat me toch niet zeggen dat die fietsen (st2/3) meer dan 6000 euro waard zijn. Ik koop vandaag een nieuwe Honda CB125 voor 3000 euro!!! Daar zitten wel wat meer onderdeeltjes en assemblage werkuren in dan in een Stromerke.
Is de prijs van de Stromer dan ook in Duitsland, Nederland, Frankrijk, Noorwegen, Zweden, Zwitserland,... mee gestegen omdat speed-pedelecs in België fietsvergoeding krijgen? Of louter toeval?
En ik ben ook zelfstandig. Ik weet goed genoeg dat aankoopprijs x2 a 3 wordt toegepast. Maar x6 !! Dat is pure afzetterij. En dat een fietsemaker een winkel, showroom, personeel en wat al niet moet betalen is zijn keuze. Mijn fietsmaker werkt in een kleine werkplaats, en heeft geen showroom en doet even goed zijn , misschien wel beter. En ja hoor, het is gewoon een tandwiel en een ketting van een normale fiets die er op staat. En het werkt net zoals een “gewone” fiets, ook voor de demontage en montage.
Als jij denkt dat de winstmarge van een fm factor 6 is, dan moet je direct zelf een fietsenhandel starten of overkopen. De marge is echt veel, maar dan ook veel kleiner.
Ik vermoed dat de grote vraag aan speed-pedelecs producenten toelaat de prijs van hun fietsen hoog te houden. Ze draaien, gezien de lange wachttijden, zo goed als allemaal op volle toeren. En het zelfde voor de toeleveranciers (bvb Supernova), die zo ook een mooie duit aan verdienen

De stijgende vraag van speed-pedelecs in B zorgt er voor dat de producenten meer fietsen kunnen verkopen dan dat ze er kunnen maken. Dus verkopen zij ze met een premium aan de fietswinkels. Die fietsenwinkel zal er ook wel wat aan verdienen, maar de marge zit daar waar de schaarste gecreëerd wordt.
Je kan toch niet ontkennen als je de vergelijking maakt met de prijs van een motor of zelf een volledige wagen, dat dit te verantwoorden is. Dat is toch te zot voor woorden dat je zoiets normaal vind. 6000 euro, ... voor een aluminium fiets.
Ik denk trouwens dat je een selectief geheugen hebt. 5 jaar geleden was er ook keuze zat in speed-pedelecs van > 5000 EUR. Alle merken die goedkopere speed-pedelecs verkochten zijn er ondertussen mee gestopt.

Speed-pedelecs verkopen nog steeds in kleine volumes vergeleken met wagens en bromfietsen, dat maakt ze wat duurder. Het is ook een nieuwe, groeiende markt. Daar durven de wet van vraag en aanbod af en toe voor gekke dingen zorgen

Dat de ST3 7000 EUR kost stoort me niet, wel dat er enkele onderdelen in die fiets gebruikt worden die die prijs niet waard zijn (lager, velg, lamp,...).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Visser2800
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2018, 13:06
Locatie: Belgie
Merk SP: ST1
Km-stand: 21000

hier wat cijfers over de kosten van zo’n fiets:
https://books.google.be/books?id=YsCrDw ... ts&f=false

Het Ding is dat zowel de fabrikanten als de verdelers hier onder een hoedje spelen. Overal is de prijs kunstmatig hoog gehouden. Stromer heeft vaste prijsafspraken met de verdelers. Ze kunnen dit nog ff volhouden omdat de mensen nog niet goed inzien dat deze prijs echt te hoog is. Maar het zal van korte duur zijn. Het is idd een kwestie van vraag en aanbod. Maar de zak met geld raakt uitgeput. Lang niet iedereen kan dit zich veroorloven. En wanneer de mensen beginnen door te hebben wat het verschil is met een brommer 50cc of 125cc, zullen die prijzen niet lang duren.

Ik rijd nu bijna 3 jaar met de ST1 en ben daar erg tevreden over. Zeker voor de 3500 euro aankoopprijs en volledig afbetaald na 3 jaar met de km vergoeding. Nu is mijn werkgever bezig aan een leaseplan aan het opstellen. Werknemer betaalt bruto loon voor de afbetaling/lease van een fiets. Ik dacht ff een nieuwe Stromer te kopen nu na 3 jaar en 21000km, maar dat lijkt me een dikke streep door de rekening. Ik kan me niet inbeelden dat die reeds ontwikkelde technologie nog zo duur is. Duurder dan 3 jaar geleden. De nieuwe ST1 is technologie van 4 jaar oud. Ik kan leven met een degelijke kwalitatieve fiets van 4000 euro, maar 6500 euro is er echt over. Dan ben je veeeeel beter af met een brommer van 50cc of 125cc met veel lagere aankoopprijs, ook 100% aftrekbaar, ook km vergoeding al is dit minder. Lagere onderhoudskosten, grotere autonomie, je kan iemand vervoeren,... tal van voordelen tov een speed pedelec. En ja, brandstof kost ook geld, maar die dingen verbruiken amper en na 3 jaar heb je nog het verschil niet opgereden. En je krijgt veel meer respect van automobilisten die ineens nog niet weten wat een speed pedelec is en je zo van de baan durven rijden. En de elektriciteit is ook niet gratis. Alles bij mekaar is een 45km/h brommer veel voordeliger dan die speed pedelec van >5000 euro.
Ik denk dat de fabrikanten zichzelf een beetje voorbij lopen en denken dat de mensen niet kunnen rekenen. En wat ik nog straffer vind is dat de verkopers, zonder schaamte, aan de koper vertelt dat het eigenlijk niet zo duur is als je km vergoeding krijgt. Wel, die km vergoeding is eigenlijk een opslag die je krijgt. En die opslag gaat dan integraal in de zakken van de verdelers/fabrikanten. Mooi zo. Neen, sorry, voor mij hoeft het niet meer. Dank u wel Stromer, ik geef mijn geld liever aan een eerlijke fabrikant.
Gesloten