Aardgas rijden wederom meest gunstig

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Daarom is onze auto een voertuig op aardgas.
https://www.destentor.nl/auto/je-raadt- ... a9d78ac7a/
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Snelle Jelle
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
Locatie: Nieuw-Vennep

"Wanneer auto's met 100 procent duurzame elektriciteit kunnen worden opgeladen, is de elektrische auto aanzienlijk schoner dan alle andere vormen van aandrijving".

En wanneer je dan een speed pedelec op 100% duurzame elektriciteit rijdt ben je helemaal goed bezig!
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Vergeet niet dat de productie en recyclage van batterijen een aardige milieu impact hebben..
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Free2be schreef: 28 aug 2019, 17:02 Vergeet niet dat de productie en recyclage van batterijen een aardige milieu impact hebben..
Ik ben benieuwd in hoeverre ze de milieu impact van aardgas winnen meegenomen hebben... Ik kreeg de indruk dat er alleen naar CO2 uitstoot gekeken is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik heb dit soort berichten zelden op volledige en genuanceerde feiten gebaseerd zien worden.....
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 28 aug 2019, 18:31 Ik heb dit soort berichten zelden op volledige en genuanceerde feiten gebaseerd zien worden.....
Inderdaad. Bij De Correspondent hebben ze een keer een poging gewaagd, om zonder vooroordeel te bekijken wat alleen de CO2 impact was van benzine vs elektrisch. Dat bleek ontzettend lastig te zijn en vol te zitten met aannames.

The devil is in the details, da's juist daar waar alle aannames zitten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ocra

Precie shet is ook moeilijk. Dit onderzoek gaat alleen over CO2 maar er zijn veel meer stoffen mee gemoeid. bijvoorbeeld fijnstof, wat slecht voor de gezondheid is en wellicht niet (direct) voor het milieu.
Dat artikel van de correspondent is inderdaad een goeie, het is dus erg complex.

Wat vaak ook mist is dat de elektro motor een theoretisch oneindig leven heeft maar er wordt niet zo ver gekeken. De keerzijde is dat de auto tegenwoordig vooral software is, en dit moet wel bijgewerkt blijven.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Voor degenen die het zich afvragen: ik doel op dit artikel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

FreddyH schreef: 29 aug 2019, 13:08 Voor degenen die het zich afvragen: ik doel op dit artikel.
Dat is inderdaad een goed geschreven stuk om electrische en benzine auto’s te vergelijken.
Maar het artikel in de starttopic gaat over aardgasauto’s. Die zijn vooral veeeel schoner dan benzine auto’s.
Bij verbranding van aardgas komt namelijk in z’n geheel geen fijnstof vrij. Zoals we weten zijn het fijnstof en stikstofoxide uit de uitlaatgassen die ons ziek kunnen maken.

De volledige focus op CO2 reductie verlegt geheel de aandacht van voorkomen van gezondheidseffecten naar tegenhouden van de opwarming van de aarde.

Tegenhouden van de (te snelle) opwarming van de aarde is belangrijk maar er zijn nog meer dingen rond uitstoot van belang.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromend schreef: 30 aug 2019, 07:09Tegenhouden van de (te snelle) opwarming van de aarde is belangrijk maar er zijn nog meer dingen rond uitstoot van belang.
Inderdaad. Vandaar dat ik eerder al schreef:
FreddyH schreef: 28 aug 2019, 18:28 Ik ben benieuwd in hoeverre ze de milieu impact van aardgas winnen meegenomen hebben... Ik kreeg de indruk dat er alleen naar CO2 uitstoot gekeken is.
Het berekenen van de impact op wat dan ook is ontzettend lastig. Elke berekening zit vol aannames, die vaak "toevallig" zo zijn gekozen om een bepaald doel te bereiken.

Een van de dingen die ik bijvoorbeeld steevast mis, ook in het artikel in de eerste post, is het meenemen van motor slijtage. Het is namelijk niet zo dat de motor 225.000 km keurig netjes draait zoals bij de eerste kilometer en dan ineens kapot gaat. Die verbrandingsmotor gaat geleidelijk aan steeds meer vervuilen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie