Motor versus Stromer: overeenkomsten en verschillen

mrstrom

FreddyH schreef: 14 jun 2019, 09:36 Ik heb sinds anderhalve week een andere (gewone) fiets om de kinderen naar school te brengen, bij deze fiets valt me op dat de voorrem rechts zit. Omdat ik dit niet gewend ben heb ik vanochtend even bij de plaatselijke FM nagevraagd wat nu eigenlijk standaard is voor fietsen.
Zijn antwoord is dat dit ivm Europese wetgeving veranderd is en dat de voorrem tegenwoordig rechts zit. Dit verklaard waarschijnlijk ook waarom de remmen van Bram Roose ook zo zitten.

Voor motorrijders is dit goed nieuws: het lijkt erop dat deze problemen over een paar jaar niet meer bestaan :cool2:
Dat lijkt me echt bullshit. Welke Europese wet legt dan vast welke remhendel waar voor is?
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

mrstrom schreef: 14 jun 2019, 09:49
FreddyH schreef: 14 jun 2019, 09:36 Ik heb sinds anderhalve week een andere (gewone) fiets om de kinderen naar school te brengen, bij deze fiets valt me op dat de voorrem rechts zit. Omdat ik dit niet gewend ben heb ik vanochtend even bij de plaatselijke FM nagevraagd wat nu eigenlijk standaard is voor fietsen.
Zijn antwoord is dat dit ivm Europese wetgeving veranderd is en dat de voorrem tegenwoordig rechts zit. Dit verklaard waarschijnlijk ook waarom de remmen van Bram Roose ook zo zitten.

Voor motorrijders is dit goed nieuws: het lijkt erop dat deze problemen over een paar jaar niet meer bestaan :cool2:
Dat lijkt me echt bullshit. Welke Europese wet legt dan vast welke remhendel waar voor is?
Lijkt mij ook bullshit. FM zei me dat dit een kwestie van voorkeur was. Heb wel n it gevraagd of hij alle stromers 'omgekeerd' afmonteert. Met mijn racefiets en mtb ervaring een enorme voorkeur voor achter rechts voor links... In Schotland bijna overkop gegaan met gehuurde MTB door omschakeling.

Maar wel vreemd, want bij mijn vriendin haar gazelle van 3 jaar oud heb ik er nu ook eens op gelet en daar is het ook voorrem rechts, achterrem links... Maar daar maakt dit iets minder uit, want de trommelremmen hebben nooit genoeg kracht om voorwiel te blokkeren. Anderzijds ondersteunt dit wel Freddy zijn standpunt.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 22 jun 2019, 10:13 Anderzijds ondersteunt dit wel Freddy zijn standpunt.
Ehh... even voor de duidelijkheid: het standpunt van een kleine FM hier in het dorp.
Don't shoot the messenger :shock:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Als iemand wat beweert vraag 'm dan altijd waar het staat en laat 'm dat ook tonen. Er wordt heel veel nagepapegaaid zonder enige controle van de bron. Er zweeft ook zo'n plintenverhaal dat de voorrem op fietsen links zit omdat de meeste mensen rechtshandig zijn, daardoor rechts meer kracht hebben en de voorremhendel rechts daardoor te gevaarlijk is i.v.m. over de kop vliegen.
Over de kop vliegen gebeurt alleen maar door opeens vol in de rem te gaan. Als je leert gedoseerd te remmen kan je met het achterwiel van de grond tot stilstand komen of piepend tegen blokkeren aan. Daarom hoeft de achterrem ook niet zo groot te zijn. De mooie grote rode vierzuigeremklauw op de ST5 is ook helemaal onzin en overdreven duur. De achterrem van de motor gebruik ik alleen voor krap keren op de weg, in krappe haarspeldbochten en achteruit schuin naar beneden rollen
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie