Bochten

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Nog simpeler: kijken waar je heen wilt bij een bocht ipv waar je actueel rijdt
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Ongelukken gebeuren niet alleen door onervarenheid en overschatting van eigen kunnen. Ik kan er over meepraten, na pas een anderhalve maand stromeren, ondanks tientallen jaren mountainbike en motorervaring, kwam ik een overstekende auto met kar tegen. Kort daarvoor uitaccelererend op een oliespoortje op de rotonde weggegleden.

Het is soms dus ook gewoon pech, het oordelen dat iemand die in de eerste maanden op z'n plaat gaat komt door onervarenheid vind ik dan ook erg kort door de bocht.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Mark78 schreef: 16 nov 2018, 17:11
Het is soms dus ook gewoon pech, het oordelen dat iemand die in de eerste maanden op z'n plaat gaat komt door onervarenheid vind ik dan ook erg kort door de bocht.
Ik ervaar de uitspraken hier ook enigsinds als hautain. Ik snap (hoop) dat ze niet zo bedoeld zijn.

Ondanks dat ik net als vele andere motor rij; veiligheidstrainingen doe en me behoorlijk bewust ben van mijn kwetsbare positie. Soms heb je pech en soms vergroot je het risico op pech dat zal ik niet ontkennen.

Blijft dat bepaalde mensen in de periode dat ik ten val kwam en minimaal voor de derde keer melden hoeveel rijervaring zij hebben. Gemiddeld dus een keer per maand.

Vandaar dat ik dit toch enigsinds hautain ervaar.

Dank voor het lezen van mijn frustratie :lol: :lol: :lol:
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Met minder ervaring is gewoon je pechkans groter 8-)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De boodschap is niet 'Ik heb ervaring, mij overkomt me niets'. Ik probeer wel altijd defensief te rijden.

Mijn reactie was tweeledig:
1. Het is niet omdat ik mijn bochten sneller neem dan Roos en Stromeur, dat ik een risico neem. Ik heb dezelfde bocht vandaag nog twee keer gereden, aan 30/h en 32 km/h, zonder problemen. Wanneer ik die bocht aan 25 m/h neem, heb ik dus echt wel marge.
2. Zonder enige fietservaring is tegen 45 km/h beginnen stromeren echt wel een extra risico. Ik zie ook op straat mensen met speedpedelecs gekke dingen doen. Ik probeer hier gewoon anderen te waarschuwen. Heb ik hier aangegeven dat de ongelukken van enkelen onder ons hun fout was? Neen.
Ik lees die beschrijving van de ongelukken en bekijk waar ik dat soort situatie onderweg tegenkom. Zo heb ik vorige week een kopie van een ongeval dat hier enkele maanden geleden besproken werd, kunnen vermijden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Tomasj schreef: 16 nov 2018, 18:04 De boodschap is niet 'Ik heb ervaring, mij overkomt me niets'.
Bij het verzenden van een boodschap gebruikt men, in dit geval geschreven teksten al dan niet voorzien van smilies. Deze teksten worden door de lezer geïnterpreteerd en weer omgezet naar een boodschap.

Wat ik met mijn boodschap probeerd aan te geven dat ik een ondertoon ervaar,, die ik als enigsinds hautain aanvoel. Ik zeg niet dat dat dit, boodschap is; ik geef alleen aan dat ik hem zo ervaar.
.
Meerdere boodschappen in dit topic, alhoewel ik er van overtuigd ben dat men hem niet zo hebben willen laten overkomen, bevatte voor mij een ondertoon van jouw ongeluk het is je eigen schuld.

Rationeel bedenk ik dat dit niet de boodschap is; echter, nu ik ook een ander forum lid “hoor”; meld ik de emotie impact van de onbedoelde boodschap zoals die bij mij overkomt.

Wanneer de lente komt, en ik hopelijk op mijn fietsje kan stappen; gaan we het, indien mogelijk (en gewenst), het uitpraten met bijvoorbeeld een tap6; wanneer men elkaar in het “echte” leven gesproken heeft is de kans op vergissingen bij geschreven communicatie veel kleiner. :ay

Nodig ik gelijk wat andere forum leden uit...
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik sluit mij aan bij Tomasj.
Zonder ervaring ineens 45km/u gaan rijden is een EXTRA risico. Daarmee zeg ik dus niet dat met veel ervaring 45km/u rijden risicoloos is.
Ik durf wel de stelling aan dat veel ervaring het verschil kan zijn tussen net goed of goed fout.
En ongevallen met ‘derden’ op de weg overkom je gewoon, ervaren of niet.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

@ jjj

Lees het hele topic eens. Roos en Stromeur insinueren op basis van mijn eerste post - die eigenlijk bedoeld was als waarschuwing naar andere Stromer-rijders - dat 'Mannen meer risico nemen dan vrouwen' .

Ik wou dus andere Stromerrijders waarschuwen voor dit probleem (onderschatten van snelheid in bochten), maar ik ben blijkbaar hautain. Ik zal dat soort ervaringen vanaf nu voor mij houden. Probleem opgelost.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Begrijp me niet verkeerd alsjeblieft, voor mij persoonlijk voelt een bocht met hogere snelheid nemen als meer risico. Stromeraars die de bocht met meer snelheid nemen nemen dan niet per definitie meer risico, ik zie dat dat al mooi is uitgelegd door anderen.
Ik durf gewoon niet echt snel een (krappe) bocht te nemen. Ik durf sowieso niet zo veel met mijn stromer, al vind ik het een fantastische fiets. En anderen voelen weer aan hoe dat voor hun is, het is vast een complexe optelsom van allerlei (persoonlijke) factoren! Als we maar plezier hebben en allemaal veilig op bestemming aankomen!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Roos schreef: 16 nov 2018, 19:58 Begrijp me niet verkeerd alsjeblieft, voor mij persoonlijk voelt een bocht met hogere snelheid nemen als meer risico. Stromeraars die de bocht met meer snelheid nemen nemen dan niet per definitie meer risico, ik zie dat dat al mooi is uitgelegd door anderen.
Ik durf gewoon niet echt snel een (krappe) bocht te nemen. Ik durf sowieso niet zo veel met mijn stromer, al vind ik het een fantastische fiets. En anderen voelen weer aan hoe dat voor hun is, het is vast een complexe optelsom van allerlei (persoonlijke) factoren! Als we maar plezier hebben en allemaal veilig op bestemming aankomen!
Goed gezegd.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Plaats reactie