Bochten

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Heb die fout in Bristol ook eens gemaakt, weg ging stijler naar beneden dan ik doorhad en die bocht was toen ineens erg dichtbij, en scherper dan verwacht... Iets meer dan 70 km/h is dan toch ineens hard :ai

Afijn, heb toen noodgedwongen die onoverzichtelijke bocht in ideale lijn genomen, het was dat of vol een hek in fietsen... Not amusing! Nadat ik eindelijk stil stond heb ik iets van 5 minuten met knikkende knietjes staan kijken om vervolgens met flink gereduceerde snelheid verder te gaan.

Sinds toen ben ik de weg een stuk beter gaan lezen. Dit voorval is bijna 25 jaar geleden, ik weet het nog alsof het gisteren was :bc
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En toch volgen dus nu de verhalen over valpartijen (al zijn ze lang geleden, jeugdig enthousiasme zal ook wel een rol hebben gespeeld). Kennelijk verschilt dat toch niet heel veel van Stromeraars die met nul fietservaring in de eerste maanden onderuit gaan. Je hebt die tijd op de weg en op de fiets gewoon nodig om alles te leren aanvoelen en situaties te interpreteren.

Hoeveel veiligheidsmarge iedereen vervolgens vanaf het risicovolle punt aanhoudt is denk persoonlijk. De één gaat net niet tot het uiterste (en zal dat nog steeds geen risico noemen). De ander (moi) blijft ver bij alle risico's vandaan. Maar dat komt ook omdat ik al iets te vaak vliegles van paarden heb gehad en mijn lijf écht niet nog eens door een akelige val, botbreuken, meermaals geklutste hersens, afgescheurde kruisbanden, blijvende schade plus maanden revalidatie heen wil jagen. Het is wel mooi geweest.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ooit met klikpedalen gereden? Dan is vallen geen gevolg van risico nemen, wel van niet tijdig de voet los te klikken bij stildtand. :bu: :bu: :bu:

Ik ben verder in al die jaren dat ik fiets één keer onderuit gegaan omdat het wegdek er dankzij een landbouwer superglad bijlag
Dat was n een scherpe bocht aan max 10 km / h.

En als 12-jarige opgeschept door een onoplettende automobilist aan een uitrit, dat vergeet je niet meer....

Dat mensen zonder fietservaring grote risico's nemen door direct aan 45 km/h te gaan fietsen lijkt ook mij evident. Mijn handelaar wijst mensen op dat risico...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 15 nov 2018, 19:55 En toch volgen dus nu de verhalen over valpartijen (al zijn ze lang geleden, jeugdig enthousiasme zal ook wel een rol hebben gespeeld). Kennelijk verschilt dat toch niet heel veel van Stromeraars die met nul fietservaring in de eerste maanden onderuit gaan. Je hebt die tijd op de weg en op de fiets gewoon nodig om alles te leren aanvoelen en situaties te interpreteren.
Ik snap wat je bedoeld, maar ik heb toen de meubels kunnen redden DANKZIJ veel ervaring.
Meegroeien op een racefiets is natuurlijker; tegen de tijd dat je er hard mee kunt heb je er de nodige trainingskilometers op zitten. Op een SP is de tijd die je nodig hebt om 45km/u te kunnen ca. 100 meter......
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is zeker waar..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik ga liever te zacht door een bocht dan te hard. :lol:

Vooral: je bent toch zo weer op snelheid.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Daniel1975 schreef: 15 nov 2018, 11:31 Ik durft de stelling wel aan dat het te maken heeft met vaardigheid en ervaring.
De mensen die geen racefiets of mtb ervaring hebben en op een Stromer stappen staan per definitie met 2-0 achter. Het is wat mij betreft net als bij autorijden; pas na vele kilometers weet je echt wat je doet en sommigen leren het nooit.
Eens! Ik heb tot mijn 35e alleen maar motor gereden en wedstrijden gefietst; balanceren op twee wielen was een tweede natuur en was er best wel vaardig in.
Door mijn toenmalige werk moest ik elk jaar een voortgezette rij opleiding doen bij de PVI te Lelystad hier leerden wij weer even met beide benen op de grond te staan; bochten, uitwijken, bermvluchten, verschil tussen kijken en zien, variatie in wegdek en slippen op twee wielen.
Sommige collegae leerden het niet maar misten ook het motorrijders DNA en reden altijd met geknepen billen.
Zo leer je je grenzen en van je materiaal.
Later heb ik ook wel eens op de baan gefietst op twee wielen, zonder remmen, doortrappen, alleen had ik er wel een goed gevoel bij maar met andere renners............ :bh:
Winterbanden op een fiets? je kan er echt niet sneller mee door bladerenpap of sneeuwpap en over harde sneeuwkorsten je glijd er misschien alleen minder snel bij weg onder dezelfde omstandigheden. Het "fingerspitzengefühl is vele malen belangrijker. Met alle respect voor een ieder, wanneer je geen courage hebt kun je dit niet aanleren terwijl men wel met hoge bochtsnelheden de weg onveilig maakt.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
buco

Ik denk dat het iets persoonlijk is. Kort gezegd denk ik dat je vooral moet doen waar je jezelf veilig bij voelt, jezelf niet overschatten en je niet laten verrassen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Ik zou zelf graag wat meer vertrouwen in bochten willen krijgen maar geen idee hoe je daarop kan oefenen. Het probleem in mijn hoofd is dat

1) als je het ook maar iets overschat en je banden grip verliezen, lig je d'r en is't gedaan met zingen.
2) nog veel minder dan punt 1 kan je inschatten wat er verder in de bocht al dan niet op de grond ligt. Modder/grint/bladeren.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

@wfvst5: winterbanden doet echt wel wat hoor. De ST2 die ik paar weken heb gehad op nieuwr winter-Conti’s gaf oneindig meer vertrouwen in de bochten dan de ST3 op de standaard Pirelli’s.
Misschien dat mensen die iets minder ‘op het grensje’ rijden dat minder merken, maar verschil is er zeker.
verschil tussen kijken en zien
Briljant!!! :cool2:
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Zelfs beroepsrenners durven wel eens rechtdoor te gaan in 'n bocht, onlangs nog duidelijk gemaakt door Philippe Gilbert. Ook een veel voorkomend bij motorrijders, die niet de ervaring hebben om hun motor correct bij te sturen en in paniek slaan. Als je met je motor de bocht ingaat, stuur je bij door tegen je stuur licht te drukken, in tegengestelde richting van de bochtkromming, hierdoor zal je motor meer de bocht gaan volgen.
Uiteraard speelt middelpuntvliedende krachten hier een grote rol, die je niet zal bekomen bij een te lage snelheid.

http://motorfun.jouwweb.nl/rijvaardighe ... urtechniek
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Plaats reactie