Bochten

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hoofdrem is je voorrem.

Bij regulier afremmen gebruik ik voor, en een klein beetje achter. Bij een noodstop gebruik ik ook vooral voor, en ik rem achter zoveel mogelijk mee. Dan is de uitdaging om je achterwiel niet uit te laten breken. Dat is een kwestie van oefenen, ervaring, en het specifieke gedrag van je eigen bike en banden leren kennen.

Je ziet nu dat SP merken zoals Klever om deze reden voor een remklauw met twee zuigers monteren, en achter een remklauw met één zuiger. Dit zorgt bij het even hard inknijpen van beide remhendels, wat minder ervaren fietsers intuïtief doen, voor meer remkracht voor en dus een verlaagd risico van het uitbreken van je achterwiel.

De Stromer ST5 met ABS die in het voorjaar van 2021 wordt verwacht heeft de ABS aan het voorwiel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Het gedrag met minder bandenspanning ervaar ik ook, de fiets wordt "zenuwachtig" in de bocht. De band begint te vervormen. Normaal rij ik met 3 bar, 2.5 bar voel ik al. Remmen doe ik vooraan, achterrem enkel bij slechte weersomstandigheden als het voorwiel niet genoeg grip heeft. In geval van nood is het vol in de remmen, ook achteraan. Je kan de achterkant dan "sturen" afhv naar waar je wil / moet uitwijken.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik gebruik de "motorrem" voornamelijk en als het moet even de voorrem.
Bij hard, echt hard afremmen beide, achter gedoseerd overigens zijn de remblokken na 15.000 km nog als nieuw, nauwelijks gesleten.

Ik mocht afgelopen vrijdag even "achter de schermen" meeluisteren bij OBMS training in Apeldoorn. Mooi detail van de instructie was de uitdrukking naar de cursisten (allemaal toch ervaren motorrijders) "rustig aan we hebben haast" in het half uur werd dit wel drie maal door de boordradio geroepen.

Geadviseerde bochtentechniek is daar uitgeremd al dan niet afhankelijk van het zicht in de bocht erin, zo hard als mogelijk is eruit :ay
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

Bochten met bladeren en gladheid zijn link. Ik stop behoorlijk af. Je voelt je Stromer soms wat wegglijden al verbaast het me dat het zichzelf ook vaak hersteld door een licht uitbreken dat dan ineens weer stopt. Remtechniek is belangrijk!
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Dat licht uitbreken is vanzelfsprekend als je wiel weer grip krijgt of er moet echt een pak bladeren liggen zonder asfalt.

Mij is het zo uitgelegd tijdens een rijtraining, op de slipbaan (slippen op de motorfiets) waar op de ideale lijn een paar putdeksel in het asfalt/bocht lagen.

Als je snelheid maar hoog genoeg is ben je er overheen voordat je kunt vallen :cool2: je voelt dan wel een zwiep of speed wobble maar je kunt je weg op de wielen vervolgen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

Je moet hem net als een motor wat plat durven te leggen. Dus stuur en helling, daarbij een beetje de racelijn aanhouden ( als het kan)
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
Plaats reactie