Eikenprocessierups

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Voor mij is dit een voorbeeld van een verstoord evenwicht in de natuur. Naast dit voorbeeld zijn er vele voorbeelden te vinden waarmee je kunt aantonen dat het evenwicht flink verstoord is. Ik denk dat de oorzaak bij de mens ligt. De wijze waarop de mens leeft, is de hoofdoorzaak dat die verstoringen steeds sneller zichtbaar worden; het tempo van verandering is immers enorm. Ik heb geen idee waar dit gaat eindigen, hoe dit gaat eindigen en of ik dat nog mee ga maken. We moeten vooral niet denken dat we dat evenwicht "wel eventjes" kunnen herstellen of dat we een zeker evenwicht in stand kunnen houden. De belangen op wereldschaal zijn daarvoor veel te groot.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Helaas mee eens :(
Gezien de verharding en nationalisering van de wereld (“america first.....”) vrees ik weinig progressie.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het is niet alleen Amerika die "first" wil zijn, andere landen doen net zo hard mee. Kijk maar eens hoe men omgaat met internationale afspraken. Als het er op aan komt, is er altijd wel een reden om niet naar de geest te handelen en het liefst ook niet naar de letter van het akkoord. Kennelijk zijn de beleidsmakers van landen van mening dat als er radicale keuzes moeten worden gemaakt er nog genoeg landen in de wereld zijn die dan het onderspit gaan delven, simpelweg omdat de welvaart niet gelijk verdeeld is in deze wereld, niet alleen over landen heen, maar ook binnen een land.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik bedoelde America first ook als cynisch voorbeeld voor hoe veel landen acteren. Je ziet vooral de grote drie dit weer steeds erger toepassen.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Daniel1975 schreef: 29 jun 2019, 14:01 Zoals gewoonlijk grijpt de overheid pas weer in als het te laat is. Deze plaag zag je al paar jaar aankomen.
Deze plaag is niet nieuw want EP kwam al in 1987 ons land binnen. In ‘96 was er al een enorme explosie in Brabant.
Wat daarna mis ging is dat de migratie door NL nooit geleid heeft tot coördinatie bij de bestrijding. Het blijven tot nu steeds lokale overheden die met het probleem opgezadeld worden. Er wordt te weinig ervaring uitgewisseld door het gebrek aan coördinatie.
Het ministerie van LNV vond het nooit haar probleem en bomenbezitters moesten het zelf uitzoeken.
Nu door de temperatuurstijging en overdaad aan eikenblad heel het land zwicht onder de verzesvoudiging van het aantal nesten en rupsen in twee jaar pakt Carola Schouten eindelijk de handschoen op.
Van VWS hebben we nog niets gehoord terwijl huisartsen alarm slaan over de toeloop van patiënten. Daarnaast komen meer mensen met ernstige reacties voor door de stijging van sensibilisering.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Daniel1975 schreef: 29 jun 2019, 15:50 Toevallig deels mijn vakgebied.
Ik volg je redenering, maar hij klopt niet. Je gooit het grotere ecosysteem op een hoop met jouw micro ecosysteempje in de achtertuin.
Of jouw buxus wel/niet gespoten is staat volledig los van het feit dat er geen rupsen op zit. Was het maar zo simpel :(
En ook verder dan alleen gewasbeschermingsmiddelen; mono cultuur teelten, verstedelijking, betegelde achtertuintjes, beperkte bereidheid van de consument om voor een eerlijke prijs eten te kopen. Het is zoveel meer complex helaas.
Ik leg de link kort door de bocht maar zie het in de realiteit ook zo. Hier veel vogels en geen rupsen, 10 km verder buxus weg en geen/weinig vogels... Als ik hier buiten stap zie ik 100 vogels vertrekken, die eten elk een aantal rupsen/dag...
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 29 jun 2019, 15:50 Toevallig deels mijn vakgebied.
Ik volg je redenering, maar hij klopt niet. Je gooit het grotere ecosysteem op een hoop met jouw micro ecosysteempje in de achtertuin.
Of jouw buxus wel/niet gespoten is staat volledig los van het feit dat er geen rupsen op zit. Was het maar zo simpel :(
En ook verder dan alleen gewasbeschermingsmiddelen; mono cultuur teelten, verstedelijking, betegelde achtertuintjes, beperkte bereidheid van de consument om voor een eerlijke prijs eten te kopen. Het is zoveel meer complex helaas.
Ja, we doen met zijn allen ons best om de wereld zo snel mogelijk naar de kloten te helpen. Ik vind gewasbeschermingsmiddelen een vreselijk wel een afschuwelijk eufemisme, het is gewoon 'vergif' / 'toxische rotzooi'. Zowat alle 'moderne' pesticiden bleken na enkele jaren zwaar schadelijk voor mens, milieu,... Denk maar aan DDT, glypho, zowat alle neo-nics, maar er zijn nog andere voorbeelden...
Nog enkele decennia roofbouw plegen, en de blauwe planeet is helemaal naar de vaantjes.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Tomasj, ik ervaar jou hier altijd als een zeer redelijk mens. Maar hier neem je wel heel erg de binnenbocht vind ik.
DDT is echt al gruwelijk oud en ik schat zo’n 45jr verboden. Niet echt iets om langs de hedendaagse meetlat te houden.
Neonicotinoïden zijn ook niet per definitie 100% fout. Met een paar microgram per zaad-pilletje blijven bieten maanden luisvrij; nu na het verbod wordt er volle bak volvelds gespoten. Wat zal de netto winst zijn voor het milieu......?
De sleutel voor de oplossing ligt imho bij de consument. De boeren moeten nu al ploeteren om een gezonde (let op de woordspeling...) bedrijfsvoering te hebben, die kunnen niet milieuvriendelijker gaan werken tegen deze kostprijs. Alleen is de consument altijd vol woorden en verontwaardiging als het om milieuzaken gaat, maar owee als het hun eigen portemonnee raakt....... (gas-groningen, electrisch rijden, voedselprijzen, etc).
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik zeg het zelfde als jij, bijna. We moeten leren meer te betalen voor voeding zonder die smeerlapperij. We plegen roofbouw op onze planeet en onze landbouwers.

De veldstudies over neonics in het VK en Canada hebben aangetoond hoe schadelijk die dingen zijn, zelfs in zeer lage hoeveelheden.
Weet dat meerdere neonics al > 10 jaar gebruikt worden met een tijdelijke vergunning omdat de producent er nog steeds niet in geslaagd is te bewijzen dat het niet schadelijk is (situatie in de VS).
En de link met DDT, bij zowel DDT, neonics als glypho bleek achteraf dat de producten wel schadelijk waren, en dat er hier creatief is omgegaan met de testprotocols. De phyto-industrie , daar heb ik ongeveer evenveel vertrouwen in als pakweg Poetin of Kim.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De situatie van hoog efficiënte landbouw en veeteelt in NL in de naoorlogse periode heeft nu zichtbaar negatieve effecten doen ontstaan.
Om de een na grootste exporteur op de wereld van voedsel en grondstoffen hiervoor te worden en blijven zijn er onherstelbare offers gevraagd op het gebied van bodem-, water- en luchtkwaliteit.
Dat deze landbouw verantwoordelijk is voor de explosie van eikenprocessierupsen is onzin. De stijging van de temperatuur in Noord-West Europa heeft de migratie van de rups bevorderd. Zoals ondertussen bekend is zijn er vele oorzaken voor de mondiale temperatuur stijging. Daarin speel landbouw en veehouderij natuurlijk een rol(maar niet als enige).
Deze zorgt door haar uitstoot in heel Europa voor afname van de diversiteit van de natuur, en uitsterven van soorten en afname van het aantal insecten.

De discussie over prijzen voor producten van boeren is eigenlijk misplaatst wanneer je naar de 75 jarige ontwikkeling van de landbouw en veehouderij kijkt. BV NL voedt na de VS de wereld. Dat kan en is nobel maar of dit de offers van ontbossing van de amazone voor verbouw van soya en belasting van het eigen milieu en natuur rechtvaardigd is de vraag.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie