Even los van dit vreselijke ongeval (want we kennen de toedracht niet): juridisch gezien in een Speed Pedelec-rijder in Nederland geen "zwakke verkeersdeelnemer" en rijdt niet op het fietspad.
Natuurlijk moet een vrachtwagenchauffeur uitkijken, maar wanneer fietsers (of wie dan ook) geen flauw benul hebben van de enorme dode hoeken bij vrachtwagens, of bijvoorbeeld niet weten dat een chauffeur door de hoogte van zijn cabine niks ziet op de rijbaan pal voor hem, terwijl fietsers daar rustig ineens opduiken, dan kunnen er wel degelijk problemen ontstaan waar een chauffeur zelf ook maar weinig aan kan doen.
In Nederland wordt schoolgaande jeugd daarom uitgebreid voorgelicht over dode hoeken bij vrachtwagens en het belang om daar niet in te (blijven) fietsen. Het kan juridisch wel aan een vrachtwagenchauffeur liggen als-ie een fietser schept, maar dat wil echt niet altijd zeggen dat-ie het had kunnen voorkomen.
Het grote ongevallen topic
Volgens mij rijden er al genoeg (vracht)auto's rond met camera's en sensoren die dit soort ongelukken wel degelijk kunnen voorkomen. Als er niet is geïnvesteerd in dergelijke veiligheidsmaatregelen dan vind ik dat wel verwijtbaar aan de (baas van de) vrachtwagenchauffeurStromeur schreef: ↑14 dec 2019, 13:58 Even los van dit vreselijke ongeval (want we kennen de toedracht niet): juridisch gezien in een Speed Pedelec-rijder in Nederland geen "zwakke verkeersdeelnemer" en rijdt niet op het fietspad.
Natuurlijk moet een vrachtwagenchauffeur uitkijken, maar wanneer fietsers (of wie dan ook) geen flauw benul hebben van de enorme dode hoeken bij vrachtwagens, of bijvoorbeeld niet weten dat een chauffeur door de hoogte van zijn cabine niks ziet op de rijbaan pal voor hem, terwijl fietsers daar rustig ineens opduiken, dan kunnen er wel degelijk problemen ontstaan waar een chauffeur zelf ook maar weinig aan kan doen.
In Nederland wordt schoolgaande jeugd daarom uitgebreid voorgelicht over dode hoeken bij vrachtwagens en het belang om daar niet in te (blijven) fietsen. Het kan juridisch wel aan een vrachtwagenchauffeur liggen als-ie een fietser schept, maar dat wil echt niet altijd zeggen dat-ie het had kunnen voorkomen.
Stromer ST1 2019, rood
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ik ken de lokale situatie niet, maar op basis van het filmpje is mijn eerste vraag: wat doet die fiets daar? Wanneer bedenk je dat het slim is om daar de binnenbocht te nemen bij een vrachtwagen?
Of zie ik het compleet verkeerd?
Of zie ik het compleet verkeerd?
- Bijlagen
-
- 9F5680CE-85BD-4387-949B-083BA29CFE90.jpeg (134.21 KiB) 2266 keer bekeken
Je zou kunnen stellen dat de chauffeur verantwoordelijk is maar dat maakt hem nog niet schuldig ...
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Eens.Daniel1975 schreef: ↑14 dec 2019, 12:46 Eigenlijk zou iedereen verplicht 2 dagen op groot materieel mee moeten rijden. Ik weet het, dat is nooit haalbaar, maar mensen hebben werkelijk geen flauw benul van dode hoeken, (gebrek aan) overzicht, manouvreerbaarheid, etc.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Zie je het al voor je, kinderen vanaf 8 jaar zitten in een vrachtwagen. Kinderen vanaf 12 jaar klein rondje meerijden? Kinderen vanaf 18 jaar die twee dagen meerijden? Onhaalbaar, maar ook big business!
Witte ST3 van maart 2019
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22998
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Kinderen (en volwassenen) leren dat, als zij de chauffeur niet zien zitten in de buitenspiegel van de vrachtwagen, de chauffeur hen ook niet ziet (en dat je b.v. als fietser niet in die positie moet blijven) is al heel wat. Als extra leren wat een lang voertuig in een bocht doet en hoe weinig de chauf pal voor zich op de weg ziet kan al een hoop ellende voorkomen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
- Locatie: Dieren
- Merk SP: Klever X-Commuter
- Km-stand: 8200
Veel bewustzijn en je hier naar gedragen vermindert de kans op een ongeval. Deze discipline is tevens het risico.
Dode hoek ongevallen lopen vaak zeer ernstig af. Heb er al verschillende zien gebeuren of meegemaakt.
De investering die nodig is ter voorkoming hiervan concurreert met allerlei andere belangen.
Dode hoek ongevallen lopen vaak zeer ernstig af. Heb er al verschillende zien gebeuren of meegemaakt.
De investering die nodig is ter voorkoming hiervan concurreert met allerlei andere belangen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Zelf goed nadenken kost niets!
Alles moet tegenwoordig worden voorgekauwd.
Alles moet tegenwoordig worden voorgekauwd.