Eikenprocessierups

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wiebe schreef: 08 jul 2019, 00:01 Helaas blijkt dat een deel van de bevolking nog steeds vindt dat alles wat niet keurig betegeld is, 2 cm hoog gemaaid gras is, of vlakken zwarte geschoffelde aarde met her en der een perkplant is, rommel is en veranderd moet worden in bovenstaande met alle gevolgen van dien
Hier recht achter ligt een semi-villawijk uit de jaren '80, waar vrijstaande huizen nog op flinke lappen grond staan. De bostuinen, woekertuinen en wilde bloementuinen waar ik het meest van geniet als ik met de hond wandel, die worden veelal bewoond door 70-/80-plussers. Het ruikt er naar de tuin van mijn oma, met grote bomen en half rotte houten schuurtjes in donkere hoeken van de tuin die een beetje eng zijn. Die mensen hebben ook geen elektrische heggenschaar, maar een ouderwetse snoeischaar en de enige reden dat ze hun tuin nog een beetje in bedwang kunnen houden, is omdat ze daar alle tijd van de wereld voor hebben.

Die generatie is volgens mij de laatste die het nog goed begrepen heeft (of gewoon niet beter weet, maar het effect is hetzelfde). In de rijtjeshuizen daar omheen is de hele handel ook vol getegeld. De boel wordt meermaals per jaar afgespoten met de hoge drukspuit met e.o.a. goor goedje in het reservoir tegen het onkruid, zodat die lui er de hele dag in hun plastic lounge-set kunnen bakken in de zon. (Ook al zo gezond.)

Ik huur van de lokale woningbouwvereniging. Als de klaproosjes hier te hoog voor het huis staan, dan krijg ik een waarschuwingsbrief dat ik onkruid moet wieden. Anders schakelen zij een bedrijf in dat het voor mij doet en mag ik de rekening betalen. Ik vind die oranje klaproosjes juist leuk, en als er een paar recht voor mijn voordeur staan, dan maakt me dat niet uit.

Laatst las ik trouwens ook dat de hondenpoep-opruimplicht (waar ik overigens totaal niet moeilijk over doe) mee bijdraagt aan de worsteling van de huismus, omdat zij daar voedingsstoffen uit halen.

Er is nog een hoop te doen, of vooral te laten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Wiebe schreef: 08 jul 2019, 00:01 Gelukkig begint in hier in Gouda het tij langzaam te keren (qua openbaar groen, helaas niet de volgetegelde tuinen...).
Het maaibeleid is aangepast en in sommige wijken staan de bermen nu fantastisch te bloeien met zelfs hier en daar zeldzamere inheemse soorten.
Das fijn! Ik weet nog dat ik op de kop van het eiland van de speeltuin de sluis tussen meters hoog groen speelde (en ik ben nog niet zo oud)dat is nu ook allemaal gemilimeterd gras.

Het is ook we veelzeggend wat ze tegenwoordig maken bij eigenhuis en tuin na vertrek van Lodewijk. Met name uitheemse soorten, tegels en houten palen. Heel af en toe aandacht voor de beestje maar meer omdat het ook weer beetje hip is.

Toen ik in mijn huidige huis ging wonen huurde we een boomverzorger in voor onze berk, deze berk is onderdeel van een laan in de straat maar staan er maar 2 op prive grond, eerste wat de buren vroegen is of we hem weg haalde :?
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik houd mooie herinneringen over aan de rups...weliswaar de rups op de kermis.. :mrgreen:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Stromeur schreef: 08 jul 2019, 00:28 Ik huur van de lokale woningbouwvereniging. Als de klaproosjes hier te hoog voor het huis staan, dan krijg ik een waarschuwingsbrief dat ik onkruid moet wieden.
Klaprozen onkruid? Imho is alles wat jij niet wilt zien onkruid. Voor mij is klimop bijvoorbeeld onkruid (mijn vrouw reageert op het sap erg heftig).

Ik zou de volgende teksten uit de wiki aan je woningbouwvereniging voorleggen:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Onkruid

In principe kan elke plantensoort als onkruid worden beschouwd. Er is geen objectieve of biologische definitie van onkruid. Wat men als ongewenst beschouwt, is afhankelijk van het gebruik van de grond waar het onkruid voorkomt en van de beoordelaar. Het is mogelijk dat een plant in de ene omgeving als onkruid gezien wordt, bijvoorbeeld doordat hij overdadig groeit en zo tuinplanten overwoekert, terwijl deze in een andere omgeving als niet ongewenst of zelfs als aantrekkelijk wordt beschouwd, zoals in wilde tuinen.

Pas als er een juridische basis is (met een expliciete opgave wat wel of niet geoorloofd is) zou ik zelf overgaan tot snoeien..
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 08 jul 2019, 00:28 Die generatie is volgens mij de laatste die het nog goed begrepen heeft (of gewoon niet beter weet, maar het effect is hetzelfde). In de rijtjeshuizen daar omheen is de hele handel ook vol getegeld. De boel wordt meermaals per jaar afgespoten met de hoge drukspuit met e.o.a. goor goedje in het reservoir tegen het onkruid, zodat die lui er de hele dag in hun plastic lounge-set kunnen bakken in de zon. (Ook al zo gezond.)
Tja, dat is toch ook vaak een generatie die verslaafd is aan de pesticiden. Ik zie heel wat jonge mensen die het echt goed voor hebben, maar te weinig om echt hoop te hebben. Teveel kortzichtige domme klojo's die alles betegelen of kattebaktuinen maken.
Of een tuin vol gazon, ook niet zoveel beter
Laatst las ik trouwens ook dat de hondenpoep-opruimplicht (waar ik overigens totaal niet moeilijk over doe) mee bijdraagt aan de worsteling van de huismus, omdat zij daar voedingsstoffen uit halen.
Huismussen hebben het moeilijk omdat er onvoldoende groen blijft in de steden. Het zijn diertjes die zeer weinig mobiel zijn, en binnen hun actieradius dus onvoldoende groen vinden. De steeds beter ge¨isoleerde huizen maken dat ze het ook moeilijk hebben om te nestelen. Dan zou ook de overpopulatie aan katten nog een rol spelen.
Maar wat beterft die drollen... het verdwijnen van de paarden in de steden (transport) wordt algemeen als een belangrijke trigger voor de vermindering van het huismussenbestand in dorpen en steden beschouwd, mussen aten de niet altijd verteerde zaden uit paardendrollen (en de restjes granen van tijdens het voederen van de paarden). Maar hondendrollen? Neen, dat lijkt me echt wel een internetwaarheid.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie