inspanning en cadans en snelheid

jgense
Pro
Pro
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2017, 07:47

Hallo
Ik heb nu zo'n 200km op de st1x gefietst.
Nu hoor ik vaker van die verhalen van boven de 45 per uur te rijden etc.
Ik ben bewust iemand die sportief wil fietsen naar mijn werk, 14km enkele reis.
Ik fiets in ondersteunings mode 2 en dan met hoge cadans.

Ik probeer dan boven de 35 te fietsen maar merk gewoon dat dat een flinke inspanning voor me is.

Herkenbaar?

Groet

Jeroen
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Eigenlijk wel herkenbaar, voor ik stromerde reed ik ook met een gemiddelde cadans van +90 op de MTB
Nu tijdens het stromeren 45 met cadans van 75 op tandwieltje 11. Als ik schakel naar 13 heb ik moeite om nog de 45 te halen met een cadans van 88.
Het is mij gewoon lastiger om met hoge cadans te rijden op de stromer
Heeft ook te maken met het koppel dat je zelf zet en de ondersteuning die je hierbij krijgt.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

jgense schreef: 05 jan 2018, 23:11 verhalen
Lees die verhalen grondig, en bekijk daarbij om welk type Stromer het gaat en wat de omstandigheden zijn.

Zo hadden we afgelopen week storm, en de mensen die dan wind mee hebben en ook nog heuvel af rijden, die gaan fors harder dan 45km/u. Dat is niet dankzij de motor ondersteuning, maar dankzij de wind en de weg. Bovendien Stromeren de meesten op stand 3, niet op stand 2.

Op een ST1 X is het best lastig om onder normale omstandigheden in stand 3 te cruisen op 45km/u, tenzij je echt een topconditie hebt. Boven de 45km/u merk je al heel snel dat de motorondersteuning afneemt, dus veel harder ga je nauwelijks redden, want dan voel je ineens dat je die 30kg wegende Stromer helemaal zelf vooruit moet zien te krijgen en dat is geen pretje.

Op een ST2 S kun je wel wat harder, zo rond de 48km/u. Daarna houdt de ondersteuning het ook voor gezien.

Ik ken jouw conditie natuurlijk niet, maar wat je nog zou kunnen proberen is de trapsensor kalibreren (kan via het menu op je OMNI display, zie handleiding als je niet weet hoe dit moet). Let er ook op dat je geen druk op de pedalen zet als je je Stromer opstart. Tot slot kun je de gevoeligheid van je trapsensor wat hoger instellen (zie opnieuw handleiding). Laat eens weten waar de gevoeligheid nu op staat?
Ook kun je stand 2 nog wat tweaken via de OMNI app, dat kan eveneens helpen.

Toen ik mijn ST1 X kreeg, stond de gevoeligheid van de trapsensor op 50. Ik had toen ook wat moeite om boven de 40km/u te komen. Met de gevoeligheid op 70 ging dat ineens stukken beter.

Met wat eigen inspanning moet 45km/u op jouw ST1 X in ieder geval wel haalbaar zijn. Of je het lang volhoudt dat hangt van het ondersteuningsniveau, de omstandigheden en je conditie af.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En op je vraag of het herkenbaar is moet ik je eerlijk bekennen dat ik mijn 30km enkele reis gewoon lekker in stand 3 wegtik. Ik moet dan alsnog flink meewerken om op snelheid te blijven, de cadans meet ik niet maar ik rijd op de 11 en ik kom met een bezwete rug op mijn werk aan. Dat vind ik sportief genoeg :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Herkenbaar Jeroen, ik bleef op zo'n 36 hangen en kwam flink bezweet aan (32 km).
Ik heb de torquesensor nu helemaal maximaal staan en rij standaard in stand 3. Mijn rechte/vlakke wegsnelheid ligt nu op zo'n 41/42 km/h (met tegenwind gaat het omlaag, windje mee naar 44/45 ;)) met matig zweetwerk, hoef niet te douchen, alleen ff uitdampen.

Ik heb er nu in 1 maand 1200 km opzitten en de eerste 2 weken was mijn lijf echt moe van de vernieuwde inspanning. Inmiddels gaat dat nu een stuk beter en ben ik overgegaan op behoorlijke spierpijn in schouders (ook een stukje houding) en onder en bovenbenen (combinatie met te veel oliebollen en volleyballen).

Ik weet niet welke accu je hebt, maar met een 814 zou je makkelijk op en neer moeten kunnen in stand 3. Met de kleine durf ik het niet te zeggen. Geneer je vooral niet om je fiets voor jou te laten werken, daar is die motor voor. Ik ken jou conditie niet, maar voor mijzelf sprekend gaat het iig steeds makkelijker.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wiebe schreef: 06 jan 2018, 00:52 Ik weet niet welke accu je hebt, maar met een 814 zou je makkelijk op en neer moeten kunnen in stand 3. Met de kleine durf ik het niet te zeggen.
Met de 614Wh accu ook. Ik reed 30km enkel met mijn ST1 X en reed de accu over die afstand gemiddeld rond de 50% leeg in de zomer, op stand 3.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Hallo Jeroen, op een racefiets of atb is een hoge cadans essentieel om een lange rit vol te houden. Op de stromer werkt een hoge cadans een beetje tegen heb ik de indruk, en geef je automatisch minder kracht op de sensor. Met als gevolg dat de ondersteuning minder word. Mijn cadans is iig op de stromer een pak lager dan op de racefiets...
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Blizzard schreef: 06 jan 2018, 19:51 Op de stromer werkt een hoge cadans een beetje tegen heb ik de indruk, en geef je automatisch minder kracht op de sensor.
Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt!

In dat geval kan het tweaken van de gevoeligheid va de trapsensor misschien nog wat helpen, maar het blijft inderdaad anders werken dan een racefiets of MTB zonder motorondersteuning.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Dan blijft echter wel de vraag of je je knieën heel wilt houden of wilt slopen...dat zogenaamde stoempen is funest voor je knieën!! Ik blijf wel gewoon lekker rijden met een hoge cadans, dan maar minder ondersteuning...
vandaar dus ook dat ik nooit mijn zwaarste verzet (11tands) gebruik 😜😜
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik rijd ook met cadans 80+. Ondertussen houd ik af en toe het display in de gaten om te zien of de motor volle stroom trekt, of niet. Meestal zit het balkje zo op 50%-75% in stand 3. Bij tegenwind natuurlijk volle uitslag en daalt de snelheid. Dan schakel ik iets op, om de cadans vast te houden.
Plaats reactie