Problemen controller (oxideren)

ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Tomasj schreef: 18 feb 2018, 07:18 Ik zou ook gewoon foto's maken van de foutmeldingen. En indien de dealer voet bij stuk houdt dat er geen probleem is, aangeven dat je dan gewoon je geld terug wilt omdat het product niet aan de verwachtingen.
Je daler zou jou moeten helpen, jij bent zijn klant. Indien hij dat niet doet, is er wat mij betreft een probleem.
Stromer doet niet mee aan "niet goed, geld terug" garantie! Ik kan het weten :aq...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Toch weet ik dat er soms wel degelijk regelingen zijn getroffen met klanten die structurele problemen hadden met hun Stromer, maar dan in de vorm van een upgrade plus bijbetaling. In alle gevallen zijn de Stromer eigenaren hier discreet mee omgegaan, dus de details van de regelingen zijn nooit naar buiten gebracht via het forum. En daar kan ik mij ook wel wat bij voorstellen.

Kan zijn dat dit dan niet vanuit Stromer is gebeurd, maar vanuit de dealer (die het dan later weer is gaan uitvechten met Stromer, maar in ieder geval een eigen klant tevreden heeft gehouden). De dealer is ook de partij waar je als eindklant een overeenkomst mee hebt, dus dat is ook de partij om mee in gesprek te gaan hierover. In tweede instantie zou je de zaak naar Stromer zelf kunnen escaleren, maar ik heb inmiddels ook wel begrepen dat het dan een hele moeizame en stugge bedoeling kan gaan worden.

Feit blijft dat je als eindgebruiker recht hebt op een goed functionerend product. Feit blijft ook dat een dealer of fabrikant de kans moet krijgen om een defect product te herstellen of vervangen (keus daartussen ligt bij de dealer/fabrikant). Maar als consument hoef je niet tot het einde der tijden reparaties te accepteren, dat zou ook niet billijk zijn. Maar het enige wat dan nog rest is een jurist inschakelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

ST1x-er schreef: 18 feb 2018, 13:36
Tomasj schreef: 18 feb 2018, 07:18 Ik zou ook gewoon foto's maken van de foutmeldingen. En indien de dealer voet bij stuk houdt dat er geen probleem is, aangeven dat je dan gewoon je geld terug wilt omdat het product niet aan de verwachtingen.
Je daler zou jou moeten helpen, jij bent zijn klant. Indien hij dat niet doet, is er wat mij betreft een probleem.
Stromer doet niet mee aan "niet goed, geld terug" garantie! Ik kan het weten :aq...
In België?
Mocht mijn fiets veel problemen opleveren pas ik de wet op de verborgen gebreken toe, die klanten beschemd tegen producten die niet voldoen aan normale verwachtingen die een consument zou mogen hebben over een product. Ik heb zo al eens een camera die niet naar behoren werkte ingediend na 8 maanden.
Indien het tot een rechtszaak zou komen voor zo'n claim, hangt het ervan af of de rechter er mee eens is dat jouw verwachtigen realistisch zijn. Een fiets kopen van > 6000 EUR die iedere twee weken defect is, ik zou de gok in ieder geval nemen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ken alleen de NL wetgeving, zeker weten dat je in NL een zaak hebt wanneer je nieuwe Stromer vanwege fabrieks- of ontwerpfouten meer in de werkplaats staat dan dat erop gereden wordt. Als je al meerdere reparaties hebt geaccepteerd, en daar gaat ook nog eens veel tijd overheen, dan kun je hier al snel werk van gaan maken wanneer je je vertrouwen in een product verliest.

Hoe het in België geregeld is weet ik niet, maar ik verwacht geen enorme verschillen tussen NL en BE in de rechten van consumenten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Stromeur schreef: 18 feb 2018, 18:38 Hoe het in België geregeld is weet ik niet, maar ik verwacht geen enorme verschillen tussen NL en BE in de rechten van consumenten.
Ik denk dat dat doorgaans Europese wetten zijn. In België kan je je geld terugvragen of van de fabrikant een vervanging vragen. Als je lid bent van Test Aankoop kan je in ieder geval een hoop tips, modelbrieven e.d. bekomen om in je discussie te gebruiken.
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja dat vermoed ik ook. In Nederland zijn veel voorbeeldbrieven te downloaden vanaf de website van Consuwijzer (geen lidmaatschap nodig).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Danigator
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 aug 2017, 15:47

Volgens mij is het zo dat je al na drie maal repareren in de garantieperiode, recht maakt op een nieuw product. Het is dan aannemelijk dat het product niet voldoet aan de verwachting. Het aantal keer stuk is niet in beton gegoten, het gaat om het soort product, de aanschafprijs enz.enz. maar bij een fiets in deze prijsklasse lijkt het mij geen vreemde eis. Ik zit ondertussen nog steeds te wachten op die van mij. Heb wel zo lang een leenfiets gekregen. Ook een ST1X, beetje jammer had wel een st2 willen testen. Mocht na deze reparatie de boel weer stuk gaan, wil ik toch echt een nieuwe fiets of een andere goede oplossing. (lees upgrade voor leuk bedrag)
Sinds juli 2017 ST1X met bodyfloat, shockstop, cateye, Shimano SPD :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Danigator schreef: 04 mar 2018, 12:51 Volgens mij is het zo dat je al na drie maal repareren in de garantieperiode, recht maakt op een nieuw product. Het is dan aannemelijk dat het product niet voldoet aan de verwachting. Het aantal keer stuk is niet in beton gegoten, het gaat om het soort product, de aanschafprijs enz.enz. maar bij een fiets in deze prijsklasse lijkt het mij geen vreemde eis.
Er is inderdaad geen harde/wettelijke richtlijn voor het aantal reparaties dat je als consument behoort te accepteren. Met o.a. alles wat je hierboven omschrijft in het achterhoofd gaat het om wat "redelijk en billijk" is. Daarbij zou in de Stromer-context (als primair vervoermiddel voor forenzen) ook kunnen worden meegewogen hoe lang de reparatie duurt, en of je vervangend vervoer aangeboden krijgt of niet. Drie reparaties in korte tijd achter elkaar, met steeds b.v. hetzelfde onderdeel stuk, een week of langer geen beschikking hebben over je Stromer, daar kun je volgens mij al wel een zaak van maken.

In mijn geval heb ik b.v. meer dan drie reparaties gehad aan mijn ST1 X, maar: alles was steeds binnen een dag opgelost, en ik had een vervangende Stromer mee kunnen krijgen als ik dat had gewild. Het kan zomaar zijn dat een rechter in zo'n geval bij drie reparaties oordeelt dat de dealer voldoende inspanning heeft geleverd om het probleem op te lossen en mij mobiel te houden. (Plus: omdát mijn dealer issues steeds zo snel oplost is mijn gevoel bij de problemen totaal niet geëscaleerd en heb ik nog steeds alle vertrouwen in het product. Op die manier komt het dus helemaal niet zo snel tot een conflict.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 04 mar 2018, 13:00
In mijn geval heb ik b.v. meer dan drie reparaties gehad aan mijn ST1 X, maar: alles was steeds binnen een dag opgelost, en ik had een vervangende Stromer mee kunnen krijgen als ik dat had gewild. Het kan zomaar zijn dat een rechter in zo'n geval bij drie reparaties oordeelt dat de dealer voldoende inspanning heeft geleverd om het probleem op te lossen en mij mobiel te houden. (Plus: omdát mijn dealer issues steeds zo snel oplost is mijn gevoel bij de problemen totaal niet geëscaleerd en heb ik nog steeds alle vertrouwen in het product. Op die manier komt het dus helemaal niet zo snel tot een conflict.)
Dat zou kunnen. Maar wanneer je aan de rechter uitlegt dat je een fiets van 5500 EUR hebt gekocht voor woon-werk-verkeer (en de producent hem ook zo positioneert in de markt) en dat je drie dagen te laat op je werk bent aangekomen door een defect binnen een periode van 3 maanden, denk ik toch dat je behoorlijk wat kans hebt dat de rechter jou volgt, zelfs indien je een vervangfiets hebt gekregen (want geef toe, vor je opnieuw op de fiets zit, ben je al snel 30-45 min kwijt.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die 30-45min vertraging daar zal de rechter niet van onder de indruk zijn verwacht ik. Met de auto van 20.000 euro sta je ook rustig een uur of langer langs de kant voordat de pechhulp gearriveerd is. Dus twee keer meer pech met je auto en de rechter zal de dealer zeggen dat je je geld terug krijgt? Ik ben geen rechter of jurist, maar ik verwacht echt dat dat niet gaat gebeuren. Want hoe groot de persoonlijke impact ook is i.v.m. je werk: je auto kan stuk, de trein kan vertraging hebben, de bus kan jouw halte vergeten, je Stromer krijgt een storing en ga zo maar door. Dit hoort er gewoon bij wanneer je forenst.

Ik denk eerder aan bijvoorbeeld meerdere reparaties op een Stromer die net een maand of drie oud is, steeds hetzelfde onderdeel defect zonder dat er sprake is van een gebruikersfout (dus vergeet het maar als je de hoge drukspuit op je Stromer hebt gezet) en steeds enkele weken moeten wachten op herstel zonder gratis vervangend vervoer. Bij zo'n optelsom verwacht ik dat er op enig moment een punt bereikt wordt dat je er serieus werk van kan maken, want feitelijk zou je die Stromer dan kunnen gaan beschouwen als een DOA. En dan nog bestaat er een keus tussen, laatste termijn om de Stromer blijvend te herstellen, geld terug, geheel nieuw product of upgrade met bijbetaling. En ik weet echt niet wat het dan wordt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie