Onregelmatige Ondersteuning

bartio
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2017, 18:46
Locatie: Amsterdam

Ik ben nu een maand in het bezit van een nieuwe ST1x in het oranje. Hij is bedoeld als vervanger van de auto op korte afstanden en rij nu regelmatig in Amsterdam en daarbuiten. Gemiddelde ritten van 25 km heen en 25km terug. Dat gaat prima met de 814KWh accu. Altijd voldoende stroom met een reserve van 30% bij aankomst thuis. Bespaar me er al snel 50 euro per week mee, dus die fiets verdien ik wel terug :) Inmiddels bijna 400 km op de teller. So far so good.
Helaas heb ik tot op heden veel problemen met de ondersteuning. Die is onregelmatig en de laatste tijd gaat dit over in totaal geen ondersteuning. En dat alleen als je op snelheid bent. Optrekken gaat super, maar zodra je boven de 30 km/h komt en een constante snelheid wilt aanhouden, wordt die stroperig. Net of die inhoud, niet goed weet wat die moet doen. En dan wordt 40 km/h of meer zwaar trappen. Je ziet het ook aan het 'power-balkje' dat hij weinig tot niet uitslaat.
In het begin veel geprobeerd met verschillende settings, maar dat maakte niet veel uit. Vaak hielp opnieuw kalibreren. Maar dat moest dan wel 4 tot 7 keer per rit van 25 km gebeuren. De laatste tijd echter werkt ook het opnieuw kalibreren niet meer.
Ze hebben al een nieuwe trapsensor geplaatst met kabelboom en een hoop nieuwe updates gegeven. Zit inmiddels op versie 3.4.1.1. 5366 als ik me niet vergis. De grap is dat hij na een update even super rijdt, zeg zo'n 20 km, maar dan, vaak na het stoppen voor een stoplicht (en daar heb je nogal wat van in Amsterdam) wordt die weer stroperig. In bijna elk verzet. Ik geef bij het wachten voor het stoplicht geen kracht op de pendalen en knijp ook niet in de remmen. Optrekken blijft wel prima. Volgens mijn dealer in Amsterdam verloopt de waarde van de sensorgevoeligheid. Zou niet mogen. Dus staat hij weer voor onderzoek bij de dealer. Morgen komt er een deskundige van Stromer zelf ernaar kijken. Beter gaat het niet worden. Natuurlijk wel een leenfiets mee ;-). Ben benieuwd of er meer mensen dit probleem kennen en of dit nou typisch een ST1x probleem is. Hou jullie op de hoogte en hoop dat het snel opgelost wordt. Want als hij het doet is het fietsen werkelijk verslavend.
Laatst gewijzigd door bartio op 31 okt 2017, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pfoei. Mijn hele arsenaal aan opties heb je er samen met de dealer in ieder geval al volledig doorheen gejaagd. Ik kan alleen nog denken aan een defecte remsensor (maar dat zal je dealer ongetwijfeld al hebben nagekeken) en een defecte TMM4 sensor, want zo vaak moeten kalibreren onderweg slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Ik heb hier nog niemand gehoord bij wie echt niks wat jij allemaal al hebt geprobeerd niet hielp, maar misschien meldt zich nog iemand naar aanleiding van dit topic. Het lijkt me in ieder geval een hele goeie zaak dat hier een Stromer specialist naar gaat kijken. Ik ben erg benieuwd naar zijn bevindingen.

Succes! (En mooi dat je een leenstromer hebt gekregen :ay )
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bartio
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2017, 18:46
Locatie: Amsterdam

Nog even een aanvulling. Ik heb inmiddels 2 leen-Stromers mogen berijden. Een ST2 en een ST1x. De ST2 is echt een stukje sterker als de ST1x. Rijdt heel rustig / regelmatig met een fijne maar hele krachtige ondersteuning. Voor mij iets sterk, want je rijdt continue boven de 40 km/h als je niet oplet en dat is in de stad soms echt gevaarlijk. Is natuurlijk geen minpunt maar een kwestie van jezelf aanpassen.
Maar nu rijdt ik op de voor mij bekende ST1x. En wat denk je, deze fiets geeft na een poosje fietsen dezelfde problemen als mijn eigen ST1x :shock: Heeft ook dezelfde firmware-versie. Kom met deze fiets niet boven de 30 km/h zonder dat het een onrustige, slecht ondersteunde rit wordt. Krijg last van mijn knieën. Ook deze fiets heeft, net zoals mijn fiets een BodyFloat- zadel en staat de hoogte daarvan goed ingesteld. Wat een aanwinst zo'n zadel, maar dat terzijde :D. Volgens de dealer heeft deze leenfiets nooit problemen gehad. Het kan dus aan deze firmware-versie liggen.
Of je zal bijna gaan denken dat een ST1x niet geschikt is voor mij. Lichaamsbouw, manier van fietsen, ik weet het niet. Alhoewel hij het toch ook wel een paar keer goed gedaan heeft. En dan was het echt genieten! De leen ST2 heeft voor mij niet deze problemen gehad. Wellicht dat ik, als dit aanblijft, moet overstappen naar een ST2 :roll: , ondanks dat de ST1x meer mijn fiets is ivm het wat rustiger karakter van deze fiets. Eerst maar afwachten of ze het kunnen fixen.
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Wow dat is wel heel raar dat de leen ST1X hetzelfde doet? Merkt de dealer zelf iets op al hij erop fietst want inderdaad een fiets waar niemand problemen mee heeft en jij wel lijkt wel iets persoonlijks te zijn dan?
bartio
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2017, 18:46
Locatie: Amsterdam

Gelukkig ondervindt de dealer dezelfde problemen op mijn fiets. Ze vinden hem niet lekker fietsen en zien ook dat de nulwaarde van de trapsensor hoger is dan die zou moeten. Deze moet lager zijn in ruststand dan je trapkracht. Als deze dus hoger is dan gebruikelijk, betekend dat je meer kracht moet geven voordat hij reageert en je ondersteunt.
De software moet er voor zorgen dat de nulwaarde (dus bij ruststand) automatisch onder je trapwaarde blijft en niet te ver uit elkaar liggen. Iedereen heeft zijn eigen mate van trapkracht en dat probeert de computer zo goed mogelijk aan te passen. Daarnaast moet hij ook niet gaan ondersteunen als je stil staat. Daarom moet je ook nooit je rem inhouden en kracht geven op je pedalen. Dan raakt hij dus ontregelt. Althans zo heb ik het begrepen.
Waarom bij mij nou die nulwaarde steeds te hoog blijft staan is een raadsel. Ook na herkalibratie.
Wat wel zo is, is dat deze twee ST1x-en precies dezelfde firmware hebben. Voor de rest afwachten. Morgen weet ik hopelijk of de man van Stromer een oplossing gevonden heeft ;)
Laatst gewijzigd door bartio op 31 okt 2017, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In ieder geval mooi dat de dealer jouw ST1 X ook niet lekker vindt rijden, dan ligt het dus zeker weten niet aan jou en dat is een geruststellende gedachte. De Stromer specialist kan eventueel ook nog de firmware downgraden volgens mij, dus als daar een fout in zit, dan wordt dat ook wel weer opgelost.

Succes!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrick Derksen
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2017, 18:45

Ik heb mijn Stromer ST1 X nu twee weken en herken hier wel iets in.

Bij mij gebeurde het na het eruit halen van de batterij. Vervolgens onderweg de sensor gekalibreerd en alle instellingen op 100% gezet. Nu is het weg. Ik zal van de week eens kijken als ik de instellingen weer terug zet.
bartio
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2017, 18:46
Locatie: Amsterdam

Dank Patrick voor de tip!
Zoals ik al meldde rij ik nu zolang een leen-Stromer ST1x met de zelfde problemen. Er viel niet meer mee te fietsen. Heb toevallig gisteren de batterij eruit gehaald en een minuut gewacht. Resultaat: hij fietst weer zo als het hoort. Ik kan helaas niet in het menu om in stand 2 alles op maximaal te zetten, want leenfiets. Stand 3 is hier de enige bruikbare optie. Maar trapgevoeligheid op 100% en het ging goed. Dus dat helpt :D Echter na een langere wachttijd (2 minuten)voor stoplicht weer ontregeld. Kalibreren hielp wel, maar toch rijdt hij weer onregelmatig, niet soepel. Krijg last van mijn knieën doordat je het onverwachte krachtverlies probeert te compenseren op momenten dat je knie niet in een goede hoek staat :oops:
Vandaag weer een rit van 2 X 25 km voor de boeg.
Ik kan, nu ik er over na denk, inderdaad herinneren dat de ellende met mij eigen ST1x begon met het eruit halen van mijn accu, want hij wilde niet verder dan 80% laden. Ga het ook even doorgeven aan de dealer.
Mijn ST1x ligt voorlopig helemaal uit elkaar bij de dealer :o
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

bartio schreef: 31 okt 2017, 00:30 Ik ben nu een maand in het bezit van een nieuwe ST1x in het oranje. Hij is bedoeld als vervanger van de auto op korte afstanden en rij nu regelmatig in Amsterdam en daarbuiten. De grap is dat hij na een update even super rijdt, zeg zo'n 20 km, maar dan, vaak na het stoppen voor een stoplicht (en daar heb je nogal wat van in Amsterdam) wordt die weer stroperig. In bijna elk verzet. Ik geef bij het wachten voor het stoplicht geen kracht op de pendalen en knijp ook niet in de remmen. Optrekken blijft wel prima.
Ik herken dit van mijn St2. Bij bepaalde stoplichten of naast (elektrische?) auto's lijt het wel. Na een kilometer of 3 ben ik er dan.meestal weer 'doorheen' getrapt en kan ik weer snelheid maken. Soms bij bepaalde stoplichten zoals bij de molen in Amsterdam oost richting zeeburgerkade heb ik het altijd. Kan ik doorfietsen of ga ik iets eerder linksaf langs brouwerij het IJ, dan heb ik er geen last van. Alsof er interactie is met elektrische apparatuur een ander. Kan dat het geval zijn?
Ik hoop dat het verholpen wordt voor je!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kan zijn dat jouw probleem wordt veroorzaakt door het wachten bij een stoplicht met je voet op het pedaal. Dit is in de laatste firmware versie door Stromer opgelost. Welke firmware heb je op jouw ST2?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie