Onregelmatige Ondersteuning

Royco
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2018, 18:20

Hallo ST1X-Stromers,

Onregelmatige ondersteuning wijst erop dat er spatwater op de elektronica is geraakt.
Zelf had ik na een zeer voorzichtige poetsbeurt geen ondersteuning meer, na een uurtje drogen weer wel.
Heb nadien de plastiek cover weggenomen die het controllerbord beschermde. Hierbij vastgesteld dat water op de elektronica is geweest maar vooral dat de beschermgraad van de Stromer plastiek cover zwaar ondermaats is. Indien de cover wat open staat (bij mij het geval) kan het spatwater direct op de elektronica komen. Indien de waterdruppels op de ingangsversterker van de torquesensor komen, reduceren de waterdruppels (elektrische kortsluiting) het vraagsignaal voor de trapassistentie en heb je dus nada ondersteuning.... totdat alles is opgedroogd. Maar in het slechtste geval kan ook je controllerboard naar de knoppen zijn.

Ondertussen heb ik dit verholpen door dunne tochtstrips en met Alu zelfklevende tape.
Ik heb mijn ingreep/werkwijze volledig gedocumenteerd en als bijlage toegevoegd.

Verder gaf mijn dealer volgende belangrijke aandachtspunten mee :
- onderzijde fiets reinigen met droge borstel, geen water gebruiken
- spatlap plaatsen (SKS 53mm), zie ook op stromerforum zodat opspattend water van het voorwiel zo weinig als mogelijk op de cover geraakt.

Succes ermee
Bijlagen
Stromer ST1X - verbetering lekdichtheid.pdf
(2.66 MiB) 297 keer gedownload
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Royco schreef: 24 jan 2018, 22:45 Onregelmatige ondersteuning wijst erop dat er spatwater op de elektronica is geraakt.
Onregelmatige ondersteuning kan veel verschillende oorzaken hebben. Een storing aan de controller door vocht is één van de mogelijkheden, maar zeker niet de enige.

Voordat mensen jouw modificatie gaan toepassen bij onregelmatige ondersteuning zou ik met klem willen adviseren om a: de handleiding te lezen m.b.t. instellingen en correct reinigen van de Stromer, b: de dealer te raadplegen om de oorzaak voor de onregelmatige ondersteuning vast te stellen (is dit inderdaad vochtschade aan de controller of iets anders?) en c: goed na te denken over de gevolgen voor garantie van deze modificatie.
Royco schreef: 24 jan 2018, 22:45 Zelf had ik na een zeer voorzichtige poetsbeurt geen ondersteuning meer, na een uurtje drogen weer wel.
Hoe en waarmee heb je de Stromer precies gereinigd? Heb je de accu tijdens het reinigen uitgenomen, een doek onderin het accuvak gestoken en de deur gesloten met een bandje o.i.d.?
Royco schreef: 24 jan 2018, 22:45 Heb nadien de plastiek cover weggenomen die het controllerbord beschermde. Hierbij vastgesteld dat water op de elektronica is geweest maar vooral dat de beschermgraad van de Stromer plastiek cover zwaar ondermaats is. Indien de cover wat open staat (bij mij het geval) kan het spatwater direct op de elektronica komen.
De lange afdekplaat van de controller staat iets open, zodat de koelplaat van de controller zijn warmte via de rijwind kan afvoeren. Het ontwerp is -even los van wat wij daarvan vinden, want ik denk ook dat dit niet 100% in orde is- dus wel zo door Stromer bedoeld. Het heeft een functie.

Het korte afdekplaatje ter hoogte van de trap-as hoort overigens niet open te staan, maar ik ben al diverse foto's tegen gekomen waarop dit wel zo was en dat is zeker niet goed.

De controller is gesealed en zou in theorie bestand moeten zijn tegen invloeden van vocht. Dat het in de praktijk toch wel eens mis gaat is inderdaad gebleken. En daarom ben ik wel benieuwd: hoe heb je kunnen vaststellen dat er water op de controller terecht is gekomen? Waar op de controller precies en wat is de functie van dit deel van de controller? Heb je daar een foto van?

Royco schreef: 24 jan 2018, 22:45 Indien de waterdruppels op de ingangsversterker van de torquesensor komen, reduceren de waterdruppels (elektrische kortsluiting) het vraagsignaal voor de trapassistentie en heb je dus nada ondersteuning.... totdat alles is opgedroogd. Maar in het slechtste geval kan ook je controllerboard naar de knoppen zijn.
Waar zit de ingangsversterker van de trapsensor op de controller?
Royco schreef: 24 jan 2018, 22:45 Verder gaf mijn dealer volgende belangrijke aandachtspunten mee :
- onderzijde fiets reinigen met droge borstel, geen water gebruiken
- spatlap plaatsen (SKS 53mm), zie ook op stromerforum zodat opspattend water van het voorwiel zo weinig als mogelijk op de cover geraakt.
De Stromer hoort gewoon gereinigd te kunnen worden met vocht, juist ook het deel onder de trap-as, want daar zit helaas altijd de meeste blerf. Je moet er zeker geen hoge drukspuit op los laten, dat raadt Stromer zelf ook af, maar naar beneden stromend water vanuit een tuinslang zonder hoge druk of een vochtig doekje kan echt geen kwaad.

Ik ben benieuwd hoe de koelplaat van de controller na jouw modificatie zijn warmte kwijt moet raken. Wat is jouw idee daarover?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Persoonlijk ben ik geen overtuigd voorstander van dit soort aanpassingen, maar iedereen mag natuurlijk helemaal zelf beslissen of-ie dit wil doen of niet.

Ik weet dat sommige Stromer dealers ook hun eigen oplossingen hebben bedacht en toepassen, maar hiermee los je de basis van het probleem niet op. En of het afsluiten van de controller en/of het controllervak mogelijk weer andere problemen veroorzaakt, dat is niet te overzien.

Dat wij graag storingsvrij in de regen blijven Stromeren dat snap ik ook. En misschien kan dit dan 'een' oplossing zijn. Maar: zie alles hierboven. Zelf zou ik liever bij Stromer blijven aandringen om een oplossing.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ErikW
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2018, 10:09

De motor van mijn ST1X is na 300km stuk, tijdelijk een ST2 mee. Nu snap ik onregelmatige ondersteuning of iemand elke 10 meter je handrem inknijpt. Daarnaast rij ik op mijn eigen fiets 42 gemiddeld en op de ST2 38, zal wel een oud beestje zijn...Dramatische ervaring als ik deze fiets als test fiets had gekregen had ik niet voor Stromer gekozen. Nu hopen dat mijn ST1X snel het weer doet.
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum (dat ik ben heel blij te kunnen vinden, ik heb veel geleerd hier!).
Mijn moeder taal is Frans, mijn Nederlands is ver van perfect en zal ik misschien een paar Engels word gebruiken (voor technische worden meestal).
Ik rijd met een ST1X vanaf einde oktober, enkel rit 34km.
Zo ver heb ik 1200km gedaan, heb al een klein ongeluk gehad en gevallen (ik heb 3 weken moeten wachten omdat de volledig ‘’crankset’’ moet vervangt worden, was geplooid op ene kant ).
Ik rijd voor mijn plezier als het weer niet te slecht is, dus als het droog is en niet te koud (heb juist mijn regen kleden gekocht maar zo ver nog niet gebruikt).
Op die andere kant rijd ik op natte wegen, droge wegen zijn rare in de winter.
Ik heb al buien gehad en een keer serieus regen, kwam volledig nat aan werk.
Ik kuis mijn fiets iedere weekend (zonder hoog druk, juist licht water spoelen om de zeep af te doen).
Zo ver heb geen enkel probleem gehad met mijn ST1X, geen enkel, die rijdt als een racket.
Juist om te zeggen dat er zijn mensen die geen probleem hebben maar ik zal niet verast zijn om een paar problemen te hebben als ik regelmatig rijd als het regen.
En dat zal ik doen, als er iets moet gerepareerd worden, wil ik graag dat het gedaan is onder de garantie periode.

Er its iets dat ik heb opgemerkt om mijn fiets, na de schoonmaak, om die te droog maken, brems ik met de achter wiel en steek ik de voor wiel op zo dat de fiets bijna verticaal is (paspop met de achter spatbord als die kan de grond aanraken).
Ik was heel verast als ik zie hoeveel water kwam uit van de achter brug (waar de motor kabels kommen uit).
Dat is niet een paar water druppels maar wel een halve glas water,…

Ik heb mijn dealer gevraagd waar de afloop gaatje is, waarschijnlijk bij de standaard heeft hem gezegd.
Ik stel dus mijn vraag, waarom zie ik geen enkel drup die van daar uitkomt na de schoonmaak?
Kunt iemand een foto trekken van de afloop gaatje?

Ik ben ook curieus om te weten waarvan het water in onze ST1X binnen komt als mijn onder regen rijdt? Van boven? Van de batterij deur?
De frames van de ST1X en de ST2 zijn precies dezelfde (nee?), waarom heeft de ST1X vocht problemen en de ST2 niet?

Groentjes!
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Misschien nog een kleine opmerking, ik heb hier geleest van de trapsensor kalibratie.
Ik wist niks ervan en heb dus dat nooit gedaan,…
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Royco
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2018, 18:20

Stromeur schreef: 24 jan 2018, 22:59
Royco schreef: 24 jan 2018, 22:45 Onregelmatige ondersteuning wijst erop dat er spatwater op de elektronica is geraakt.
Onregelmatige ondersteuning kan veel verschillende oorzaken hebben. Een storing aan de controller door vocht is één van de mogelijkheden, maar zeker niet de enige.

Klopt, bij het foutzoeken mag je nooit meerdere zaken tegelijk vervangen om de grondoorzaak te achterhalen. Volgens de dealer zijn de grootste kanshebbers op een slechte trapondersteuning : slechte torquesensor, slechte controlller of slechte display.
Na de eerste trapondersteuningsproblemen heeft de dealer direct een nieuwe troquesensor gestoken van het nieuwe type. Dit nieuwe type heeft een langere sensorkabel die lang genoeg is om direct op het controllerboard aan te sluiten. In de oude types zat er nog een tussenkonnektor aan onderkant frame (die bij waterintrede problemen kan opleveren. Na het vervangen van de sensor had ik geen ondersteuningsproblemen meer tot aan de wasbeurt. Op dat moment kan je de nieuwe torquesensor uitsluiten als probleemveroorzaker en moet je verder zoeken.


Voordat mensen jouw modificatie gaan toepassen bij onregelmatige ondersteuning zou ik met klem willen adviseren om a: de handleiding te lezen m.b.t. instellingen en correct reinigen van de Stromer, b: de dealer te raadplegen om de oorzaak voor de onregelmatige ondersteuning vast te stellen (is dit inderdaad vochtschade aan de controller of iets anders?) en c: goed na te denken over de gevolgen voor garantie van deze modificatie.
Royco schreef: 24 jan 2018, 22:45 Zelf had ik na een zeer voorzichtige poetsbeurt geen ondersteuning meer, na een uurtje drogen weer wel.
Hoe en waarmee heb je de Stromer precies gereinigd? Heb je de accu tijdens het reinigen uitgenomen, een doek onderin het accuvak gestoken en de deur gesloten met een bandje o.i.d.?

Water en elektriciteit gaan niet samen. Er werd met een gewone tuinslang gereinigd om quasi minimum opening en enkel diagonale buis en trapas werden zeer zeer voorzichtig gereinigd. Accu werd niet verwijderd tijdens het reinigen. Er is zeker geen drup water langs de batterijopening op de elektronica geraakt.
Royco schreef: 24 jan 2018, 22:45 Heb nadien de plastiek cover weggenomen die het controllerbord beschermde. Hierbij vastgesteld dat water op de elektronica is geweest maar vooral dat de beschermgraad van de Stromer plastiek cover zwaar ondermaats is. Indien de cover wat open staat (bij mij het geval) kan het spatwater direct op de elektronica komen.
De lange afdekplaat van de controller staat iets open, zodat de koelplaat van de controller zijn warmte via de rijwind kan afvoeren. Het ontwerp is -even los van wat wij daarvan vinden, want ik denk ook dat dit niet 100% in orde is- dus wel zo door Stromer bedoeld. Het heeft een functie.

Dit is een misvatting!! Je moet eens naar het elektronicacompartiment kijken in een wagen. Juist om elektronica te beschermen tegen vocht en vuil is deze altijd ingekapseld in een doos met rubberafdichting. De controller qua opbouw kan enkel zijn warmte kwijt naar het chassis van de fiets. De controller heeft 2 printboard die boven elkaar zijn gemonteerd. het bovenste board is in feite een thermische isolator voor het onderliggende board met de vermogenselektronica.

Bovendien onderschat je een mogelijks langetermijn effect. De vochtige omgeving zorgt dat de connectoren van de elektronica gaan oxideren. Dit is gewoon een kwestie van tijd. Deze slechte elektrische contacten die hierdoor onstaan zullen nog voor veel meer problemen zorgen.
Moraal van het verhaal : Stromer hoort de cover te herontwerpen zodat de elektronica goed beschermd is tegen externe invloeden.

Noot : ik heb in eerste instantie de elektronica aan boven en onderzijde niet met Alu-tape dichtgemaakt omdat ik vreesde dat dan de GSM module niet meer zou functioneren (je plaatst de antenne dan in een kooi van Farady waardoor deze antenne geen signalen meer kan oppikken). Na de modif toont mijn display nog steeds vier balkjes voor GSM ontvangst.


Het korte afdekplaatje ter hoogte van de trap-as hoort overigens niet open te staan, maar ik ben al diverse foto's tegen gekomen waarop dit wel zo was en dat is zeker niet goed.

De controller is gesealed en zou in theorie bestand moeten zijn tegen invloeden van vocht. Dat het in de praktijk toch wel eens mis gaat is inderdaad gebleken. En daarom ben ik wel benieuwd: hoe heb je kunnen vaststellen dat er water op de controller terecht is gekomen? Waar op de controller precies en wat is de functie van dit deel van de controller? Heb je daar een foto van?


Ik heb de foto in bijlage gestoken, lukte niet met de link. Rechtsboven zie je een IC met 8 aansluitingen. De linkse 4 aansluitingen hebben water gezien. Ik heb een sterk vermoeden dat dit de ingangsversterker is voor de torquesensor maar heb geen constructeursinfo die dat bevestigd. Wel is zo dat dit IC aan de buitenkant van het printboard zit en voor de eindgebruiker : halverwege de diagonale buis aan de andere zijde van het batterijluik. Deze zone zat bij mij nog onder het slijk bij het fietsen. Dus wanneer daar water insijpeld heb je prijs (geen ondersteuning meer). Indien je heel enthousiast je fiets reinigd over de volledige zone, bestaat zeker het risico dat je veel meer beschadigd.
Mijn conclusie was dat er een betere afdichting hoort te zijn tussen coverplaat en chasis. Vandaar dat ik eerst tochtstrips van 2mm hoogte en 8mm breedte aanbracht. (zie bijlage in eerdere post).

Royco schreef: 24 jan 2018, 22:45 Indien de waterdruppels op de ingangsversterker van de torquesensor komen, reduceren de waterdruppels (elektrische kortsluiting) het vraagsignaal voor de trapassistentie en heb je dus nada ondersteuning.... totdat alles is opgedroogd. Maar in het slechtste geval kan ook je controllerboard naar de knoppen zijn.
Waar zit de ingangsversterker van de trapsensor op de controller?
Royco schreef: 24 jan 2018, 22:45 Verder gaf mijn dealer volgende belangrijke aandachtspunten mee :
- onderzijde fiets reinigen met droge borstel, geen water gebruiken
- spatlap plaatsen (SKS 53mm), zie ook op stromerforum zodat opspattend water van het voorwiel zo weinig als mogelijk op de cover geraakt.
De Stromer hoort gewoon gereinigd te kunnen worden met vocht, juist ook het deel onder de trap-as, want daar zit helaas altijd de meeste blerf. Je moet er zeker geen hoge drukspuit op los laten, dat raadt Stromer zelf ook af, maar naar beneden stromend water vanuit een tuinslang zonder hoge druk of een vochtig doekje kan echt geen kwaad.

Ik ben benieuwd hoe de koelplaat van de controller na jouw modificatie zijn warmte kwijt moet raken. Wat is jouw idee daarover?

Het stromer designe gaat ervan uit dat de vermogenselektronica op de controller zijn warmte kwijt kan via het frame. Dus zeker niet door luchtkoeling tgv rijwind. Het platte vlak van de Alu basis maakt het thermisch contact met het frame. De schuine zijdes raken het chassis niet. (Er is ongeveer 2mm speling), dit wil zeggen dat er een luchtlaag is tussen Alu koelvlak en frame. Lucht is een goede isolator. Vandaar dat je zonder problemen op de schuine zijdes de Alu-zelfklevende tape mag aanbrengen.
Het ontwerp heb ik ook met de dealer doorgesproken en hij ging dit binnen 2 weken aankaarten bij Stromer tijdens een geplande opleiding voor dealers.
Samen met de dealer werd afgesproken om mijn fiets regelmatig op alarmlogs uit te lezen zodat we de impact van de modificatie kunnen zien.
Bijlagen
P1040837.JPG
P1040837.JPG (6.39 MiB) 4048 keer bekeken
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Wauw. Ik ben impresssed. Dit soort acties zou toch tot een beter ontwerp moeten leiden als stomer meeleest.

Aanvullend: mijn dealer heeft nog krimpkousen aangebracht op de draadeinden- connectoren. Onderste kap heeft ie met ducktape afgeplakt.

Ik hoor graag je ervaringen en feedback van Stromer.
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Royco schreef: 27 jan 2018, 10:19 Klopt, bij het foutzoeken mag je nooit meerdere zaken tegelijk vervangen om de grondoorzaak te achterhalen. Volgens de dealer zijn de grootste kanshebbers op een slechte trapondersteuning : slechte torquesensor, slechte controlller of slechte display.
Er zijn er veel meer: gebruikersfouten, verouderde firmware, problemen met de remsensor, problemen met de motorkabel etc. etc. Daarnaast kan de root-cause van een defect aan van de controller ook elders in de Stromer zitten, zoals sluiting in het koplampje.

Maar het klopt dat vocht en de controller een probleem is dat Stromer moet aanpakken.
Royco schreef: 27 jan 2018, 10:19 Na de eerste trapondersteuningsproblemen heeft de dealer direct een nieuwe troquesensor gestoken van het nieuwe type. Dit nieuwe type heeft een langere sensorkabel die lang genoeg is om direct op het controllerboard aan te sluiten. In de oude types zat er nog een tussenkonnektor aan onderkant frame (die bij waterintrede problemen kan opleveren. Na het vervangen van de sensor had ik geen ondersteuningsproblemen meer tot aan de wasbeurt. Op dat moment kan je de nieuwe torquesensor uitsluiten als probleemveroorzaker en moet je verder zoeken.
Duidelijk verhaal.
Royco schreef: 27 jan 2018, 10:19 Water en elektriciteit gaan niet samen. Er werd met een gewone tuinslang gereinigd om quasi minimum opening en enkel diagonale buis en trapas werden zeer zeer voorzichtig gereinigd. Accu werd niet verwijderd tijdens het reinigen. Er is zeker geen drup water langs de batterijopening op de elektronica geraakt.
Juist omdat water en elektriciteit niet samen gaan, zou ik in het vervolg bij het reinigen toch maar de accu uitnemen.
Stromeur schreef: 24 jan 2018, 22:59 De lange afdekplaat van de controller staat iets open, zodat de koelplaat van de controller zijn warmte via de rijwind kan afvoeren. Het ontwerp is -even los van wat wij daarvan vinden, want ik denk ook dat dit niet 100% in orde is- dus wel zo door Stromer bedoeld. Het heeft een functie.
Royco schreef: 24 jan 2018, 22:45 Dit is een misvatting!! Je moet eens naar het elektronicacompartiment kijken in een wagen. Juist om elektronica te beschermen tegen vocht en vuil is deze altijd ingekapseld in een doos met rubberafdichting. De controller qua opbouw kan enkel zijn warmte kwijt naar het chassis van de fiets. De controller heeft 2 printboard die boven elkaar zijn gemonteerd. het bovenste board is in feite een thermische isolator voor het onderliggende board met de vermogenselektronica.
Nee, dit is geen misvatting. Dit is wat de technische man van Stromer zelf over het ontwerp zegt in antwoord op de zorgen over vocht die ik aan Stromer heb voorgelegd. Dat het ontwerp zorgt voor problemen met vocht, dat is wat anders. En daar moet inderdaad wat aan gedaan worden.
Royco schreef: 24 jan 2018, 22:45 Moraal van het verhaal : Stromer hoort de cover te herontwerpen zodat de elektronica goed beschermd is tegen externe invloeden.
De cover, of de controller, of het geheel inderdaad. Ik heb elders op het forum gelezen dat Stromer bezig is met het ontwerp van een nieuwe controller. De details zijn mij niet bekend, maar ik hoop dat hierbij meer aandacht besteed zal worden aan de vochtbestendigheid, en dat de nieuwe controller ook in oudere Stromers past,
Royco schreef: 24 jan 2018, 22:45 Het ontwerp heb ik ook met de dealer doorgesproken en hij ging dit binnen 2 weken aankaarten bij Stromer tijdens een geplande opleiding voor dealers.
Samen met de dealer werd afgesproken om mijn fiets regelmatig op alarmlogs uit te lezen zodat we de impact van de modificatie kunnen zien.
Ik ben ontzettend benieuwd wat Stromer van deze mod gaat vinden. Hou je ons op de hoogte?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

De cover, of de controller, of het geheel inderdaad. Ik heb elders op het forum gelezen dat Stromer bezig is met het ontwerp van een nieuwe controller. De details zijn mij niet bekend, maar ik hoop dat hierbij meer aandacht besteed zal worden aan de vochtbestendigheid, en dat de nieuwe controller ook in oudere Stromers past,
Dat vertelde mijn dealer deze week toen mijn defecte ST1x controller vervangen werd.
Tijdens een technische trainingsdag bij Stromer, eerder deze maand, waren de dealers geinformeerd over de wijzigingen voor 2018.
Eén van de verbeteringen is een nieuwe controller. Het ontwerp daarvan zou passen op het huidige frame maar de controller is veel ‘korter’ . Doordat hij daardoor als geheel meer bovenaan de onderzijde van de framebuis geplaatst wordt, komt hij verder van de plaats waar het meest vocht komt (= bij de bracket) en daardoor minder vochtgevoelig. Meer details heb ik niet gehoord.
+STROMER- ST5
Plaats reactie