tweede motor kapot na 2 jaar en 2 maanden

Sietze
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2018, 20:27

Ik heb half maart 2018 een ST1x gekocht. In april van dat jaar kreeg ik problemen met de motor (vooral foutmelding oX210205). Na veel gesleutel en geprobeerd bij de dealer is uiteindelijk in het najaar van 2018 de motor vervangen.
Deze nieuwe motor is nu sinds 3 weken ook kapot. Hij was dus pas 1,5 jaar oud. Omdat de garantie van 2 jaar in is gegaan op maart 2018, en dus net 2 maanden was verlopen toen de ellende opnieuw begon, wil Stromer niets voor mij doen. Ik krijg 30% korting op een nieuwe motor. Ik heb dus een fiets van 2 jaar en 3 maanden oud, die aan zijn derde motor toe is en ook al twee keer een nieuwe controller heeft gekregen. En voor een nieuwe motor moet ik dan ook nog bijna 1000 euro betalen. Ik heb ook geen vertrouwen dat het probleem hiermee opgelost is, want dat was het 1,5 jaar geleden ook niet.

Kortom: ik ben erg ontevreden over Stromer; zowel over de kwaliteit van de fiets als over de behandeling. Ik kan niet rechtstreeks met Stromer overleggen, dat moet de dealer doen, en die komt ook niet verder. Heeft iemand tips? Ik wil nu heel graag van mijn Stromer af, zonder dat ik eerst bijna 1000 euro moet betalen.
Gebruikersavatar
Bastiaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 mar 2020, 15:59
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Als ik me niet vergis krijg je op onderdelen die vervangen zijn vanaf die vervangdatum weer 2 jaar garantie.
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen
Sietze
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2018, 20:27

Volgens de dealer en stromer niet. Fabrieksgarantie krijg je vanaf het moment van aankoop en geldt dus niet voor vervangen onderdelen. Ik dacht dat ook. Daar ging ik tenminste vanuit, maar blijkt niet zo te zijn. Ik lees nu op Consuwijzer dat er in Nederland geen wettelijke garantie van 2 jaar. Wel moet een product zo lang moet mee gaan als je ervan kan verwachten en vaak is dat langer dan 2 jaar.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer geeft opnieuw de volle twee jaar garantie op onder garantie vervangen onderdelen. Zo staat het letterlijk op de website van Stromer zelf:

https://www.stromerbike.com/nl/service/garantie

"Op een binnen de garantieperiode uitgevoerde reparatie op basis van een materiaal- resp. fabricagefout geeft Stromer op deze dienst (reparatie/vervanging) opnieuw 2 jaar garantie, onafhankelijk van andere garantieperioden"

Ik heb geen idee wat "volgens de dealer en Stromer niet" betekent. Bedoel je hiermee dat je dealer heeft gezegd dat Stromer dit heeft gezegd? En dat de dealer vervolgens niet voor jouw belangen is opgekomen op basis van Stromer's eigen garantievoorwaarden? Dan zou ik niet van mijn Stromer af willen, maar van mijn dealer.

Of is er iets defect aan de motor dat buiten garantie valt? M.a.w.: wat is er nu precies stuk dan?

Stromer garantie.PNG
Stromer garantie.PNG (106.09 KiB) 3367 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Sietze schreef: 12 jun 2020, 15:45 Volgens de dealer en stromer niet. Fabrieksgarantie krijg je vanaf het moment van aankoop en geldt dus niet voor vervangen onderdelen. Ik dacht dat ook. Daar ging ik tenminste vanuit, maar blijkt niet zo te zijn. Ik lees nu op Consuwijzer dat er in Nederland geen wettelijke garantie van 2 jaar. Wel moet een product zo lang moet mee gaan als je ervan kan verwachten en vaak is dat langer dan 2 jaar.
Dit verhaal klopt niet. Ik ben bezig met mijn derde achterwiel (verf laat steeds los) en heb nog nooit iets hoeven te betalen terwijl de garantie allang verlopen is. De garantie gaat opnieuw in op het moment dat de motor geplaatst wordt. Ik heb zo'n gevoel dat je met je dealer moet gaan praten. Stromer handelt garantie gevallen netjes af.

Grt. Bert.
Sietze
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2018, 20:27

Wat fijn te horen Bert, bij mij op dit moment dus niet. Ik hoop dat het alsnog gaat lukken want zo te lezen heb ik wel recht op vervanging van de motor omdat deze er pas 1,5 jaar geleden opgezet is.
Sietze
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2018, 20:27

Met dealer en Stromer bedoelde ik dat Stromer richting de dealer heeft aangegeven dat ik geen recht heb op vervanging. Daarnaast heb ik ook te dealen met twee dealers. 1 waar ik hem gekocht heb en 1 waar hij sinds mijn verhuizing in onderhoud is. Maakt het er niet gemakkelijker op. Maar heel erg bedankt Stromeur, met die link naar garantie daar kan ik wat mee.

Wat er precies mis is met de motor weet ik niet. Hij viel telkens volledig weg en dan kreeg ik de foutmelding ox210205. Dit kreeg ik volgens mij bij mijn originele motor ook. Van de dealer kreeg ik te horen dat hij niet meer te maken is, maar wat er precies kapot is, dat weet ik niet.

Groeten,

Sietze
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sietze schreef: 12 jun 2020, 16:34 Wat er precies mis is met de motor weet ik niet. Hij viel telkens volledig weg en dan kreeg ik de foutmelding ox210205. Dit kreeg ik volgens mij bij mijn originele motor ook.
Deze foutmelding betekent dat de controller geen contact kan krijgen met een Hall sensor in de motor en daardoor de positie van de motor niet kan bepalen. In de meeste gevallen wijst dat erop dat de sensor defect is en dan moet inderdaad de complete motor worden vervangen.

Het kan echter ook betekenen dat er ergens een breuk in een kabel zit. Dan is het vaak de motorkabel die vervangen moet worden. (De FM moet dus even goed gaan foutzoeken i.p.v. klakkeloos de motor vervangen, zeker omdat je precies hetzelfde probleem al eerder had dus het kan net zo goed een kabel zijn.)

Dit defect valt sowieso onder garantie, daar heb jij gewoon recht op. Blijft de FM volhouden van niet, dan zou ik de zaak direct escaleren naar Stromer. Die zijn officieel niet bereikbaar voor consumenten en op hun website staat ook geen e-mailadres of telefoonnummer meer, maar op basis van de url kun je het mailadres vast wel raden ;)

Als dit achter de rug is zou ik afscheid nemen van de FM die je deze onzin heeft lopen verkopen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Sietze
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2018, 20:27

Dank voor je reactie. Ik heb dit doorgegeven aan de oorspronkelijke FM waar ik de fiets gekocht heb. Daar ga ik hem morgen naartoe brengen. Hij gaat ook kijken naar de kabels want 1,5 jaar geleden heeft Stromer al aangegeven dat als er nog eens een probleem met mijn fiets is, dat hij maar naar Zwitserland gestuurd moet worden zodat ze daar alle kabels kunnen vervangen. We'll see. Maar tot zover heel erg bedankt.

Groeten,

Sietze
ocra

Spijtig maar die 2 jaar is op vervangende onderdelen wel policy bij Stromer. Bij mij ook aantal keer gebeurd, heb nu ook weer garantie claim gedaan voor mijn achterwiel ivm afbladeren verf, originele aankoop is al langer geleden dan 2 jaar.
Plaats reactie