Nieuwe ST1x, ontevreden over accu/verbruik

Malvern
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2020, 13:21
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 4500

Sinds vorige week heb ik een nieuwe (mijn eerste SP) Stromer ST1x. Wat een geweldig mooie en fijne fiets, waren het niet dat het verbruik en de accu me zwaar tegen vallen.

Ik heb een 814 wh accu, en ik wil daarmee 40km enkele reis naar het werk rijden. Ik heb er rekening mee gehouden dat ik de oplader dan mee moet nemen om op het werk op te laden. Echter is het verbruik nu al zo slecht, dan ik verwacht dat wanneer de accucapaciteit vanwege gebruik af gaat nemen, ik niet eens 40km kan halen op een volle accu.


De cijfers (volgens viewtopic.php?f=8&t=86)
Type -- Accu --- Verbruik ----- Snelheid ---- Vermogen - Actieradius
ST1x -- 814 Wh -- 14,0 Wh/km -- 32,5 km/uur -- 455 Watt -- 52 km (na 230 km gereden)

laatste rit. Accu 100% vol begonnen. Tot 0% leeg gereden.
47.1 km -- 15.1 Wh/km -- 34.8 km/uur.

Als ik deze cijfers neem, dan kom ik uit op vermogen geleverd door de accu van 47.1km * 15.1 Wh/km= 711 Wh
Dit is dus met een nieuwe accu van 814 Wh. Stromer geeft een garantie tot 25% verlies van accucapaciteit, als ik dat toepas op 47.1 km, dan blijft er maar 35 km over.

Overige info; het is een 20" Stromer ST1x, ik ben 80kg, 1.88cm. De route is veel rechte weg tussen Den Bosch en Eindhoven. Er zijn een paar stopmoment (stuk of 10). Op de OMNI rijd ik 40-41. Hele route in stand 2 gefietst (fabrieksinstelling)
De accu is op kamertemperatuur opgeladen en op die temperatuur in de fiets geplaatst. Het was vandaag wel fris, maar niet echt koud. Er stond bijna geen wind.

Een paar vragen waar jullie me misschien mee kunnen helpen;
-Mijn verbruik lijkt heel hoog, waar zou dat aan kunnen liggen?
-Is het normaal dat de accu leeg is na 711Wh te hebben geleverd (85% van opgegeven vermogen)
-Heb ik me nou heel erg vergist in de accukeuze?
-Andere opmerkingen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er is inderdaad een aantal factoren van invloed op de actieradius, waaronder: gewicht van de berijder + bagage, fietshouding en - kleding van de berijder (aerodynamica), tegenwind, kwaliteit wegdek, bandendruk, aantal stops onderweg, buitentemparatuur (m.n. vorst, perfect dat je je accu op kamertemp. in je Stromer plaatst) en instelling van de Stromer zelf.

Je hebt je Stromer nog maar net. Er zijn dealers die adviseren om de eerste drie keer de accu helemaal leeg te rijden. Voor een Li Ion accu is dit oficieel niet nodig, want deze kent geen geheugen-effect. Maar er zijn ook geluiden dat het enkele keren leeg rijden van de accu ervoor zorgt dat de Stromer beter kan inschatten hoe groot de accuradius is.
Dit zou je dus eens kunnen proberen. Accu na het leegrijden wel dezelfde dag nog aan de lader hangen, om risico op diepontlading te voorkomen. (Accu diepontladen = accu stuk en = geen garantie.)

Verder ben ik benieuwd hoe gevoelig je de trapsensor hebt ingesteld. Als deze nu op 100 staat: dat is een forse actieradius-vreter. Zet die dan eens op 50 of 70%.

Bij een stop: niet optrekken op de 11. Dat vergt veel van de motor en de accu. Schakel een paar tandjes terug voordat je volledig gestopt bent en schakel rustig weer op als je weg rijdt. Je zult merken dat je dan sowieso veel lekkerder optrekt, je drivetrain slijt minder snel en ook je knieën zullen je dankbaar zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb de "schuifjes" flink naar links geschoven, zo ook de snelheid (max. 70% van het maximum). Het resultaat:
Daar waar ik in de kou in standje 3 (ST3) de laatste weken blij mocht zijn als ik de 55 km haalde, daar haal ik nu met gemak afstanden van 80 km.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Okkiesenior
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mei 2019, 11:34
Locatie: Rotterdam

Kijk ook even (met enige regelmaat en na bezoek FM) of de wielen goed vrij draaien.
De schijf van de schijfrem loopt soms wel eens aan tegen de remblokken. Kan je zelf snel fixen.
ST1X model 2018 orange
gerardlieshout
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 jan 2020, 21:32
Locatie: Hoorn
Merk SP: Stromer st1x
Km-stand: 12000

mijn actieradius met mijn st1x zit met een 814 watt accu zo rond de 55 km
ik ben 192 cm lang en weeg zo rond de 110 kilo
het scheelt inderdaad heel erg veel of je de hele rit (40 km) tegenwind rijdt
ook de kracht van de wind heeft een negatieve invloed op jouw actieradius
ik heb mijn accu weleens helemaal gereden en de laatste 12 km zonder trapondersteuning mogen trappen (absoluut geen aanrader!)
mijn Omni gaf toen aan dat ik 55 km op één acculading had gereden
het was koud (een graad of 4) en er stond een windkracht 5
ik zet de trapondersteuning als ik eenmaal een snelheid heb van zo'n 35 km heb gehaald op trapondersteuning 3
het is wel eerlijk om hierbij te vermelden dat ik bijna geen stopmomenten had en dat als ik moest stoppen ik altijd een paar tanden lichter schakelde en bij het wegrijden zette ik de ondersteuning op 1
volgens mij zou jij met jouw gewicht en grootte de 40 km enkele reis gewoon op één acculading moeten kunnen rijden

ben benieuwd of je het je nu lukt om jouw afstand met één acculading te halen

hou ons op de hoogte!
st1x: cane creek thudbuster LT, redshift geveerde voorbouw, Brooks zadel, Continental Contact speed banden (50 mm breed) en Continental Winterbanden voor in de winter........
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Malvern schreef: 01 apr 2020, 21:52 laatste rit. Accu 100% vol begonnen. Tot 0% leeg gereden.
47.1 km -- 15.1 Wh/km -- 34.8 km/uur.
Hoe kom je aan deze getallen? Is dit wat de OMNI verteld? Welk verbruikscijfer is dat?

Jouw elektrische aandrijfsysteem heeft een bepaald rendement (bij hoge snelheden zo rond de 85%, bij lagere snelheden fors minder). Het is dus nogal afhankelijk of je vóór of na dat verlies meet.

85% van 814 Wh is een kleine 700 Wh... Kan toeval zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik komt net terug van een saai recreatief ritje van 1:54 uur. De route was een lange rechte weg en liep grotendeels door de weilanden, ik had nauwelijks beschutting en ik ben nauwelijks andere fietsers of wandelaars tegengekomen.

De temperatuur was 8 graden Celcius.
Op de heenweg had ik een windje van 25 km/uur in de rug.
Op de terugweg had ik een windje van 25 km/uur in het gezicht.
Mijn totaal afgelegde afstand bedroeg 59,4 km.
Van de 983 Wh accu heb ik nog 38% capaciteit over.
Mijn gemiddelde snelheid was 31.2 km/uur.

Ik heb een ST3 en bijna de volledige rit op stand 2 gereden. In stand 2 neemt de ST3 de motor tuning/motor instellingen over die ik heb ingesteld met de OMNI:
- Snelheid: 70% van het maximum
- Koppel: 40% van het maximum
- Beweeglijkheid: 15% van het maximum
Met deze instellingen zou ik minimaal 90 km kunnen afleggen.
Het scheelt heel veel of je alleen genoegen neemt met een snelheid van 45 km/uur, of dat je ook lagere snelheden accepteert en bereid bent om een iets hogere eigen bijdrage te leveren.

Ik ben 1.85 m en weeg 90 kg.
Witte ST3 van maart 2019
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Ik heb zelf óók een ST1X. Wel met de 983wh batterij.
Mijn WW-route heen en terug is 56km. Ik ben 1,74m en weeg 75kg.
Ik fiets stééds op stand 2. Alles bijna op max. Normaal houd ik tussen 25 en 35% over. Zonder bijladen. 1 keer had ik nog 12% over, met 6 beaufort, wind tegen.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Malvern
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2020, 13:21
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 4500

Aanpassen fabrieksinstellingen
Stromeur schreef: 01 apr 2020, 22:01 Verder ben ik benieuwd hoe gevoelig je de trapsensor hebt ingesteld. Als deze nu op 100 staat: dat is een forse actieradius-vreter. Zet die dan eens op 50 of 70%.
Henry schreef: 01 apr 2020, 22:34 Ik heb de "schuifjes" flink naar links geschoven, zo ook de snelheid (max. 70% van het maximum). Het resultaat:
Daar waar ik in de kou in standje 3 (ST3) de laatste weken blij mocht zijn als ik de 55 km haalde, daar haal ik nu met gemak afstanden van 80 km.
Thanks voor de input; maar wat ik niet zo goed snap is dat het dus nodig is om de fabrieksinstellingen aan te passen om aan de fabrieksopgave actieradius te komen. Ik heb heel de rit in stand 2 gefietst in normale omstandigheden, dus dan valt het me tegen als ik niet eens de ondergrens van de opgegeven actieradius haal (50-150km voor de 814 accu).


Tips
Stromeur schreef: 01 apr 2020, 22:01 Bij een stop: niet optrekken op de 11. Dat vergt veel van de motor en de accu. Schakel een paar tandjes terug voordat je volledig gestopt bent en schakel rustig weer op als je weg rijdt. Je zult merken dat je dan sowieso veel lekkerder optrekt, je drivetrain slijt minder snel en ook je knieën zullen je dankbaar zijn.
Henry schreef: 02 apr 2020, 16:30 Ik heb een ST3 en bijna de volledige rit op stand 2 gereden. In stand 2 neemt de ST3 de motor tuning/motor instellingen over die ik heb ingesteld met de OMNI:
- Snelheid: 70% van het maximum
- Koppel: 40% van het maximum
- Beweeglijkheid: 15% van het maximum
Deze tips ga ik sowieso proberen.


Vragen
Okkiesenior schreef: 02 apr 2020, 12:33 Kijk ook even (met enige regelmaat en na bezoek FM) of de wielen goed vrij draaien.
De schijf van de schijfrem loopt soms wel eens aan tegen de remblokken. Kan je zelf snel fixen.
De wielen lopen soepel. Als de fiets uit staat en ik maak een slag met de trappers, danm blijft het achterwiel gewoon vrij spinnen.
gerardlieshout schreef: 02 apr 2020, 13:00 ben benieuwd of je het je nu lukt om jouw afstand met één acculading te halen
Ik haal wel mijn 40km ww, maar na 47 was de accu leeg. Ik verwacht dus dat dat problemen gaat geven als in de toekomst mijn accu capaciteit afneemt.
Henry schreef: 02 apr 2020, 16:30 Het scheelt heel veel of je alleen genoegen neemt met een snelheid van 45 km/uur, of dat je ook lagere snelheden accepteert en bereid bent om een iets hogere eigen bijdrage te leveren.
Ik rijd 40-41 op de OMNI, en zelf flink meetrappen
FreddyH schreef: 02 apr 2020, 14:48 Hoe kom je aan deze getallen? Is dit wat de OMNI verteld? Welk verbruikscijfer is dat?
Jouw elektrische aandrijfsysteem heeft een bepaald rendement (bij hoge snelheden zo rond de 85%, bij lagere snelheden fors minder). Het is dus nogal afhankelijk of je vóór of na dat verlies meet.
85% van 814 Wh is een kleine 700 Wh... Kan toeval zijn.
Getallen van de OMNI, trip gereset voordat ik vertrok met 100% accu, en accu tot 0% leeg gereden in stand 2.
Is het rendement bij lagere snelheden minder? Waarom wordt het rendement van de accu beinvloed door de snelheid?
Dus als ik een rendement van 85% pak, en in de toekomst de accu bijvoorbeeld maar 75% capaciteit zal hebben:
814 * 75% * 85% = 518 Wh. Daarmee wil ik 40km www rijden met 5% reserve = 492Wh voor 40km = 12.3 Wh/km
Ik zie dat andere forumleden in het https://stromerforum.nl/viewtopic.php?f ... 440#p53850 topic dit wel kunnen halen, maar er zijn ook mensen die daarboven zitten :s



Bedankt voor de reacties. Mooi dat er een forum als dit is!
Ik laat binnenkort weten of het gelukt is om verder te komen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Malvern schreef: 03 apr 2020, 11:37 Thanks voor de input; maar wat ik niet zo goed snap is dat het dus nodig is om de fabrieksinstellingen aan te passen om aan de fabrieksopgave actieradius te komen.
Stand 1, 2 (ongetweaked) en 3 dat zijn inderdaad fabrieksinstellingen.

De instelling van de gevoeligheid van de trapsensor is geen fabrieksinstelling, maar een gebruikersinstelling.

Ik ben het echter in die zin wel met je eens, dat alles "volle bak" (dus stand 3 en gevoeligheid trapsensor op max) onder ideale omstandigheden zeker 50km bereik moet geven. Je bent immers niet bovengemiddeld zwaar of groot, het vroor niet, het waaide nauwelijks etc.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie