Vragen over stromer st1 x 22 inch

freek1970
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 feb 2020, 11:52

Ik heb wat vragen over de stromer st1 x 22 inch.
Ik zit er over na te denken woon werk met zo'n fiets te doen (24 km enkele reis).
Tevens vind ik stromer aantrekkelijk omdat de motor minder herrie maakt dan de Bosch middenmoter bij R&M bijv.
Een sportieve zit kan voor mij wel ik ben ook wel aan een racefiets gewend. Enig comfort is echter wel fijn meeste van de rit is asfalt maar toch ook stukje klinkers en kasseien (hooguit een km van de totale afstand van de rit).
Het ding hoeft wat mij betreft niet constant 45 km/u te rijden mag voor mij best 33 km/u rijden maar ik begrijp dat dit in ondersteuning stand 2 ook prima kan?
Naar mijn idee heb ik een hoog frame nodig omdat ik 1.97 meter ben.
Er zijn bijna geen stromer st1 x 22 inch nieuw meer te koop heb er nog wel een gevonden bij een fm met een 800 wh accu (die moet denk ik met op het werk bijladen goed 24 km enkele reis doen?). Ik weet niet of dat model een 2018 of een 2017 model is (navragen uit wat ik hier lees is 2018 beter)
Ik denk uit wat ik erover lees, dat de nieuwe st1 te klein voor mij is tenzij er naast de maten m en l ook een xl komt.
Komt er een xl van de st1?
Tevens wat vragen over de accu hoe lang (hoeveel jaar of km) doen jullie met een accu?

Groet,

Freek
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Komt er een XL versie van de ST1: geen idee.

Hoe lang doen jullie met je accu? Dit hangt helemaal af van jezelf en van de omstandigheden waarin je fietst:
1. Wat is voor jou nog een acceptabele oplossing?
- rijden met een lagere ondersteuning of alleen voor de maximale ondersteuning gaan?
- kun je op het werk opladen of is dat echt niet mogelijk?
Er is hier op dit forum een topic over actieradius (even zoekfunctie gebruiken en je vindt die heel eenvoudig). In dat topic kun je lezen welke afstanden er met een 814Wh accu kunnen worden afgelegd. Na verloop van tijd neemt de capaciteit van de accu af en dus neemt ook je actieradius af.

Als je bereid bent om zelf veel energie te leveren en een lagere gemiddelde snelheid aan te houden, dan kun je op 1 volle accu best wel ver komen (>150 km). Er zijn niet veel stomeraars die dat doen. Ik ben tot op heden twee mensen hier op dit forum tegengekomen die de ondersteuning dermate laag zetten en hun snelheid onder de 30 km/uur houden om zo heel veel km's te rijden op 1 volle 983 Wh accu. Hoeveel km's? Meer dan 200 km! In de Stromer Facebookgroep rapporteert 1 van die twee regelmatig dit feit. De laatste keer dat ik een post van die persoon las had hij het over afstanden van 250 km met 1 volle accu. Je begrijpt het al: het zijn uitzonderingen. Het merendeel van de mensen hier is al heel blij wanneer ze 80 km op 1 volle 983 Wh accu kunnen rijden.

2. Hoeveel km denk je er jaarlijks zakelijk en privé mee te rijden?
Een accu kent een "maximum aantal volle laadbeurten". Hoe eerder je aan dat maximum aantal zit, hoe eerder die "versleten" is.

3. Ben je van plan om alleen te Stromeren met mooi weer of ook met stevige wind en temperaturen rond het vriespunt? Steveige tegenwind en koude doen een extra aanslag op je accu.

4. Heb je last van veel hellingen/bergen?
Het nemen van hellingen kost extra energie. De energie van je accu gaat minder lang mee.

5. Kun je in 1 gangetje lekker doorfietsen of moet je meermaals stoppen en starten (stoplichten, kruispunten, bruggen, spoorwegovergangen, etc.).
Het optrekken kost veel energie. Kun je in 1 tempo doorfietsen, dan zul je verder met 1 acculading komen.
Als je (met je bagage) veel wind weet te vangen, zal dit ook invloed hebben op je actieradius. Dit geldt ook voor het aantal kg die de Stromer moet "tillen".
Witte ST3 van maart 2019
freek1970
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 feb 2020, 11:52

Ik weeg zelf zo'n 96 kg dus je zit snel aan 105 kg als je kleren aan hebt en ook nog brood mee neemt en de acculader om op het werk bij te laden verwacht ik. Ik had al begrepen dat bijladen erg goed is voor de accu met andere woorden beter bijladen dan te ver leegrijden. Mijn lengte werkt niet mee voor de accu had ik al begrepen tenzij ik een stromer motor in een Quest bak maar dat is een ander soort voertuig.

Verder denk ik 3 x in de week woon werk te rijden met de stromer dan zou ik op 7500 km uit komen per jaar (150 x 2 x 25km). Echt buttweer nee mogelijk zit ik ook wat met winter echt sneeuw nee, droog winterweer ja, enkel buitje ja, plensbui nee.

Het is grotendeels recht toe recht aan maar ook wat stad. Van de 25 km is denk ik 8 km echt stad.
Er is weinig hoogteverschil, vlak dus. Ook van wat ik uit de gps van de racefiets heb is het aantal hoogtemeters niet veel.

Reden dat ik wat op die accu invraag is omdat t zo'n duur onderdeel is m.a.w. je wil toch eigenlijk wel graag er 3 a 4 jaar (en liever nog langer natuurlijk) mee doen vraag is of dat mogelijk is met mijn gebruik.

Freek
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22996
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

freek1970 schreef: 29 feb 2020, 12:03 Tevens vind ik stromer aantrekkelijk omdat de motor minder herrie maakt dan de Bosch middenmoter bij R&M bijv.
Sterker nog, de Stromer motoren zijn vrijwel muisstil. Over het algemeen hoor je niet veel meer dan windruis langs de spaken.
freek1970 schreef: 29 feb 2020, 12:03 Enig comfort is echter wel fijn meeste van de rit is asfalt maar toch ook stukje klinkers en kasseien (hooguit een km van de totale afstand van de rit).
De ST`1 X zit een stuk spartaanser dan de nieuwere Stromers met Pirelli en Vee Tire banden (nieuwe ST1, ST3, ST5). Als je last krijgt van klappen op je polsen, dan zou je een geveerde voorvork of geveerde stuurpen kunnen plaatsen. Gaat het om je rug/achterwerk, dan is een Kinekt Seatpost (of een andere geveerde zadelpen, maar de Kinekt is gewoon de beste) de aangewezen optie.
freek1970 schreef: 29 feb 2020, 12:03 Het ding hoeft wat mij betreft niet constant 45 km/u te rijden mag voor mij best 33 km/u rijden maar ik begrijp dat dit in ondersteuning stand 2 ook prima kan?
Ja hoor. Naast de gevoeligheid van de trapsensor die voor alle standen geldt, is stand 2 ook nog eens volledig naar eigen wens te tunen. Zet je alles op max, dan is de ondersteuning vergelijkbaar met stand 3, en van daaruit kun je down-tunen totdat jij voor jou de juiste balans hebt gevonden tussen ondersteuning, snelheid en actieradius.
freek1970 schreef: 29 feb 2020, 12:03 Naar mijn idee heb ik een hoog frame nodig omdat ik 1.97 meter ben.
Er zijn bijna geen stromer st1 x 22 inch nieuw meer te koop heb er nog wel een gevonden bij een fm met een 800 wh accu (die moet denk ik met op het werk bijladen goed 24 km enkele reis doen?). Ik weet niet of dat model een 2018 of een 2017 model is (navragen uit wat ik hier lees is 2018 beter)
Ja, ik zou zeker een XL nemen. En ja: waarschijnlijk - ook omdat je lang en dus zwaar zult zijn - zul je een 814Wh accu moeten bijladen op je werk. En ik zou voor een ST1 X model vanaf 2018 gaan, daar zijn de kinderziektes uit en hij is afgemonteerd met toeter en remlicht, en een betere koplamp.

Check wel bij de dealer of ze krimpkous om de connectoren van de controller hebben gedaan, en zo nee: laten doen. Dit is een officiële Stromer-mod en gaat je potentieel gedoe in regen besparen. Monteer ook meteen een spatlap of spatbordverlenger.
freek1970 schreef: 29 feb 2020, 12:03 Ik denk uit wat ik erover lees, dat de nieuwe st1 te klein voor mij is tenzij er naast de maten m en l ook een xl komt.
Komt er een xl van de st1?
Heeft een forumlid onlangs bij Stromer zelf nagevraagd: vooralsnog komt er geen XL van de nieuwe ST1.
freek1970 schreef: 29 feb 2020, 12:03 Tevens wat vragen over de accu hoe lang (hoeveel jaar of km) doen jullie met een accu?
Is die Stromer die jij bij een FM hebt gevonden nieuw of een demo? Op een nieuwe accu geeft Stromer de garantie dat je na twee jaar nog minimaal 75% capaciteit over hebt.

Over het algemeen duikt een Stromer accu zo tegen de 20.000 a 25.000km onder de 75%. Bij de serieuze kilometervreters op ons forum gebeurt dat tegen het einde van die twee jaar, en zolang die lekker door blijven trappen krijgen ze dus elke twee jaar gratis een nieuwe accu van Stromer.

Als jij die 24km/u strak vijf dagen per week en alle werkweken per jaar rijdt, dan kom je aan ca. 10k km per jaar. Maar ook als je accu begint te degenereren is hij niet meteen onbruikbaar, zolang die je 24km enkel er maar mee haalt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb voordat ik een Stromer had, zo'n 10 jaar elektrisch gefietst. Ook ik was bereid om de ondersteuningsstand iets terug te schroeven om de woon-werk afstand óf het recreatieve ritje met enige vorm van ondersteuning te kunnen afleggen. Als door weersomstandigheden (tegenwind, koude) je soms 2 km voor het einde van de rit zonder ondersteuning komt te zitten, dan begin je heel snel genoeg te krijgen van je accu. Even ergens tussentijds opladen, bijvoorbeeld bij een oplaadstation, is er nog niet bij. Daar komt nog eens bij dat het opladen best wel veel tijd kost.

Daarom adviseer ik altijd een zo groot mogelijke accu te nemen. Ik ben namelijk van mening dat als je een enkele reis niet meer met 1 acculading kunt maken, dat de accu "versleten" is en dat moment komt eerder dan je zelf denkt (time flies when you're having fun...)
Witte ST3 van maart 2019
freek1970
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 feb 2020, 11:52

Stromeur schreef
Over het algemeen duikt een Stromer accu zo tegen de 20.000 a 25.000km onder de 75%. Bij de serieuze kilometervreters op ons forum gebeurt dat tegen het einde van die twee jaar, en zolang die lekker door blijven trappen krijgen ze dus elke twee jaar gratis een nieuwe accu van Stromer.

Als jij die 24km/u strak vijf dagen per week en alle werkweken per jaar rijdt, dan kom je aan ca. 10k km per jaar. Maar ook als je accu begint te degenereren is hij niet meteen onbruikbaar, zolang die je 24km enkel er maar mee haalt.
Stromeur Ok! Dank voor je antwoorden, de ST1X is dus een spartaanse race stromer :D. Ik had een gevonden bij Hans Lemmens in Cuyk eigenlijk niet aantrekkelijk (want te ver weg lees 1,5 uur rijden auto voor onderhoud aan het ding) maar ik denk dat het lastig is ze verder nog nieuw te vinden (omdat het een EOL model is). Vanwege mijn lengte zit ik er wel aan te denken enige manier om voor 4500 euro Stromer te rijden. Ik neem aan dat het gratis vervangen van die accu maar 1 x gebeurt omdat er 2 jaar garantie op de fiets zit? (Die accu is een duur onderdeel (875-1600 euro afhankelijk van de capaciteit) die geven ze vast niet 2 x weg toch?)

Freek
freek1970
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 feb 2020, 11:52

Henry schreef
Even ergens tussentijds opladen, bijvoorbeeld bij een oplaadstation, is er nog niet bij. Daar komt nog eens bij dat het opladen best wel veel tijd kost.
Het is meer het tijd probleem dan dat het opladen niet kan ten minste als je een lader bij je hebt zou dat moeten lukken op mijn route zijn een aantal oplaadpunten bijv een Albert Heijn. Maar het is niet leuk een paar uur op je fiets te wachten het is geen Tesla die in 45 minuten geheel oplaad dat had ik al begrepen.
Naar wat ik eigenlijk lees is 24 a 25 km, wat de afstand enkele reis, zeker met op werk bijlanden goed te doen met de 814 accu toch?

Freek
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22996
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

freek1970 schreef: 29 feb 2020, 13:53 Ik had een gevonden bij Hans Lemmens in Cuyk eigenlijk niet aantrekkelijk (want te ver weg lees 1,5 uur rijden auto voor onderhoud aan het ding) maar ik denk dat het lastig is ze verder nog nieuw te vinden (omdat het een EOL model is).
Je zou op zoek kunnen gaan naar een adoptiedealer dichter bij huis. Meer info:

viewtopic.php?f=5&t=372&start=30#p8319

freek1970 schreef: 29 feb 2020, 13:53 Ik neem aan dat het gratis vervangen van die accu maar 1 x gebeurt omdat er 2 jaar garantie op de fiets zit? (Die accu is een duur onderdeel (875-1600 euro afhankelijk van de capaciteit) die geven ze vast niet 2 x weg toch?)
Stromer geeft opnieuw 2 jaar garantie op elk onderdeel dat onder garantie wordt vervangen, dus ook op de accu.

Ik heb geen idee hoe lang ze dit nog blijven doen, maar vooralsnog is het dus zo :-)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb een ST3 met een 983 Wh accu.
Toen de accu nog nieuw was (maart 2019), kon ik mijn 24 km enkele reis overbruggen met zo'n "30%" capaciteit heen en terug had ik zo'n 40% nodig. Totaal was ik dus zo'n 70% van de capaciteit kwijt. De eerste 30% zijn "grote procenten" omdat ik van mening ben dat de accu tot boven de 100% wordt opgeladen (102-103%).
Na een jaar (en bijna 13.000 km) verder, constateer ik nu dat mijn accu na een enkele rit bijna 40% van zijn capaciteit heeft verloren. Na een retourtje zit er nog zo'n 10% aan capaciteit in.
Vroeger reed ik altijd in stand 2 (aangepaste levels), maar sinds Stromer een software update heeft doorgevoerd, merk ik dat ik de 45 km/uur met moeite haal in stand 2 (ik heb het gevoel dat de Stromer bij 42 km/uur begint met afremmen). Om de 45-48 km/uur (op de OMNI) te halen, moet ik verplicht doorschakelen naar stand 3 (alle levels maximaal). Dit is de reden dat ik tegenwoordig veel vaker in standje 3 rijd dan vroeger.

Terug naar het verbruik: ik ben benieuwd wat de Stromer doet als de temperaturen weer wat stijgen en de harde wind van de afgelopen dagen weer is gaan liggen. Een tegenwindje van 10-18 km/uur zou eigenlijks standaard moeten zijn, de windsnelheden van 30-45 km/uur van de afgelopen dagen zijn dat niet. Met een 814 Wh accu zou ik voor de enkele rit dus nu al zo'n 50% aan accucapaciteit nodig hebben. Als ik geen lader wil meenemen, dan begint dat dus al een probleem te worden. De oplossing is simpel: een extra lader aanschaffen en op het werk laten (zou mijn keuze zijn geweest) of dagelijks je lader meenemen.
Oh ja: ik rijd niet overal 48 km/uur op de OMNI (=45 echte km/uur), maar ben al meer dan tevreden als ik zo'n 42-45 km/uur op de OMNI fiets.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22996
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Waarbij wel moet worden opgemerkt dat het verbruik van de ST3 hoger ligt dan dat van de ST1 X.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie