knorrend achterwiel

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Niks spannends aan. Probleem is dat ze erin geperst zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Maarten schreef: 04 mar 2020, 20:38 We zijn dus met 3 op het forum met een stromer die ongeveer in dezelfde periode is gemaakt (eerste maanden 2018) met een gelijkaardig probleem?
Dit probleem is inherent aan ALLE stromers. Gewoon een ontwerpfout.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Maarten schreef: 04 mar 2020, 20:38 We zijn dus met 3 op het forum met een stromer die ongeveer in dezelfde periode is gemaakt (eerste maanden 2018) met een gelijkaardig probleem?
Dit ligt niet aan het model of bouwjaar, maar aan het feit dat alle Stromer modellen geperste achterwiel-lagers hebben, die niet even 1-2-3 door de FM vervangen kunnen worden. Als het achterwiellager "op" is of defect raakt, dan moet het complete achterwiel inclusief motor worden vervangen. Dikke prima binnen garantie en mits Stromer het benodigde wiel + motor op voorraad heeft (wat momenteel niet zo is), maar zwaar balen als je buiten garantie zit.

Er zijn nog te weinig kilometervreters op het forum actief en het forum bestaat nog niet lang genoeg om nu al te kunnen spreken van een gemiddelde afstand waarop de achterwiellagers versleten zijn. (Al zegt mijn gevoel dat het rond de 25 a 35k km een probleem kan worden.) Het is zelfs nog te vroeg om te concluderen dat álle achterwiellagers het binnen de gebruiksperiode van een Stromer begeven.

Maar ik vind dit desondanks een stevig punt van zorg, eigenlijk het allergrootste punt van zorg in geval van Stromer. Want áls dit gebeurt na garantie, dan ben je financieel de sjaak. En als de motor dan ook nog eens op is bij Stromer en je dealer houdt geen onderdelen op voorraad, dan komt daar nog een lange wachttijd bovenop.

Dat laatste is de overeenkomst in jullie situatie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Stromeur schreef: 04 mar 2020, 21:15 Niks spannends aan. Probleem is dat ze erin geperst zijn.
Hoe dan? Heb je daar een foto of film van? Lagers in wielen, balhoofden, elektromotoren, versnellingsbakken, motorblokken, etc etc zitten gewoonlijk met een perspassing van slechts enkele honderdsten mm gemonteerd. Lagers zijn van staal, als het materiaal er omheen aluminium is zet dat bij verwarming veel meer uit dan het stalen lager. Doormiddel van verwarming van het materiaal om het lager heen en de juiste trekker komt zo’n lager er makkelijk uit. Erin persen lijkt mij ook ongewoon want door een lager sterk af te koelen en het aluminium motorhuis goed te verwarmer is meestal voldoende om het lager in de kamer te duwen. Kleine lagers stop je er met je vinger dan zo in. Deed ik vroeger met motorblokken in de oven van moeders en de lagers in de vrieskist 24uur van tevoren.
Het probleem lijkt mij eerder dat fietsenmakers niet opgeleid zijn voor revisiewerkzaamheden van dit soort motoren. Ze hebben de kennis niet, de machines niet en de gereedschappen niet. Is ook niet vreemd want bij fietsen van de laatste 100 jaar was het altijd miniatuur geneuzel dat je zelfs in een schuurtje kon uitvoeren met een werkbank, gereedschapswand en een gereedschapskarretje. Anderzijds is in die 100 jaar alles zo goed uit ontwikkeld dat het heel lang mee gaat en vaak ook nog makkelijk te smeren was. Aan een Stromer achterwiel valt mechanisch door een FM niets te onderhouden. De steekas met het juiste moment vastzetten is het wel zo’ n beetje.
Hoe lang het draaiende spul meegaat op velomobielen en racefietsen kunnen anderen wel toelichten.
Kleine anekdote over de FM in Amsterdam die ook Stromers verkoopt: toen ik belde voor nieuwe messing knelringen van Tektro voor de remleiding in de remhendel, had de beste brave monteur het over “gouden” busjes. Als je zo te woord wordt gestaan door een Stomer monteur dan heb ik bretels nodig.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daar heb ik geen foto of filmpje van. Ik heb dit gehoord van meerdere Stromer dealers.

Als je het daarom niet gelooft: prima. Wel bijzonder, dat tientallen (alle) Stromer-dealers hun klanten weken/maanden laten wachten op een motor+wiel van meer dan 1600 euro, terwijl een wiellager vervangen normaal gesproken tientjeswerk is en ze dit wel bij het Stromer voorwiel kunnen en ook bij beide wielen van zo ongeveer alle andere fietsenmerken. Alleen omdat ze wat extra opleiding nodig hebben? Iemand die Stromer achterwiellagers kan vervangen en er twee jaar garantie op geeft moet een bedrijf beginnen. Gat in de markt.

De werkelijkheid is: niemand lijkt vooralsnog een Stromer achterwiellager te kunnen vervangen, behalve Stromer zelf of de partij aan wie Stromer dit uitbesteedt, want Stromer verkoopt wel B-stock achterwielen met vervangen lagers. Of men kan het wel, maar het is dermate omslachtig/arbeidsintensief dat het kostentechnisch niet uit kan. (Helaas één van de grondoorzaken van de vervangcultuur bij Stromer en talloze andere fabrikanten/sectoren.)

Ik vind het constructiever om jouw vraag om te keren: jij vervangt het achterwiellager van een Stromer en plaatst daarvan een filmpje + tutorial incl. gereedschapslijst op het forum. Daar ga je enorm veel Stromer-rijders mee helpen de komende jaren. (En bel die arme monteur even terug om te zeggen zeg dat hij "goudkleurig" moet zeggen om ooit nog serieus te worden genomen en dat-ie een vrieskist moet kopen om zijn werk te kunnen doen, qua serieus..)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

gevonden op het www
Weet niet zeker welk type dit is.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dit is een Neo-bikes achterwielmotor (te vinden in onder meer de MTBCycletech)
Stromer gebruikt een TDCM motor.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

mboelis schreef: 05 mar 2020, 01:24 Het probleem lijkt mij eerder dat fietsenmakers niet opgeleid zijn voor revisiewerkzaamheden van dit soort motoren. Ze hebben de kennis niet, de machines niet en de gereedschappen niet. Is ook niet vreemd want bij fietsen van de laatste 100 jaar was het altijd miniatuur geneuzel dat je zelfs in een schuurtje kon uitvoeren met een werkbank, gereedschapswand en een gereedschapskarretje.
Indien de fietsenmakers die niet zouden kunnen, maar het onderhoud wel door specialisten zou kunnen, zou Stromer die wielen + motors niet vervangen, maar het wiel + motor opsturen naar een specialist om het te herstellen. Deze vervangingen kosten Stromer een fortuin (nieuwe velg + nieuwe motor, gewoon om een achterwiellager te vervangen).
Kleine anekdote over de FM in Amsterdam die ook Stromers verkoopt: toen ik belde voor nieuwe messing knelringen van Tektro voor de remleiding in de remhendel, had de beste brave monteur het over “gouden” busjes. Als je zo te woord wordt gestaan door een Stomer monteur dan heb ik bretels nodig.
Wow er is dus ergens een monteur iN Amsterdam die spreekt over goud in plaats van messing. Om daaruit te insinueren dat alle stromerhandelaars en -techniekers in de Benelux technisch onvoldoende competent zijn, is niet kort door de bocht, dat is gewoon rechtdoor rijden.

Ik ken de opleiding van mijn fm (die dat achterwiellager ook niet kan vervangen), die kent echt wel het verschil tussen messing en goud. Die man kent zijn vak echt goed, hij heeft me vorig jaar erg goed geholpen met mijn racefiets (die heeft een exotische groep, twee andere fietsenwinkels kregen dat niet hersteld).
Mijn fietsenwikel heeft vorig jaar op vraag van Stromer een demo gegeven aan alle Belgische stromerdealers tijdens de voorstelling van de ST1 (omdat ze een oplossing hebben om een vaak wederkerend onderhoud efficiënter uit te voeren).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Tomasj schreef: 04 mar 2020, 19:45 Ik wacht nu zelf sinds begin januari op de vervangmotor, ze zijn ondertussen verzonden, volgende week zal mijn stromer dus hersteld zijn.
Ik zal mijn stromer dus maar 8-9 weken gemist hebben. Je ziet het, echt een topservice, bij Stromer. :bf:
Ik hoop voor je dat het bij 8-9 weken blijft.
Een collega is al sinds eind december aan het wachten op een nieuw achterwiel en iedere week krijgt ie te horen dat ie nu echt onderweg is naar NL en dat ie dan direct doorgestuurd wordt naar de dealer. Maar ondertussen nog steeds niks.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Okkiesenior
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mei 2019, 11:34
Locatie: Rotterdam

Ik moest vorige maand 4 weken wachten op een nieuwe motor. Inderdaad motor niet op voorraad.
Het dunne kabeltje van de motor was tegen mijn remschijf aangelopen en daardoor open geslepen. Klein foutje van de monteur om de smalle kabel niet tezamen met de dikke kabel in de houder te plaatsen.
ST1X model 2018 orange
Plaats reactie