Constant Automatisch afremmen, slepen probleem

JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Op mijn fiets (ST3 ) draait mijn achterwiel ook niet zo vlot als mijn voorwiel.
Ik denk dat dit vrij normaal is, de motor geeft in rust altijd iets van weerstand.

Wat ik wel soms meen op te merken is dat ik af en toe het gevoel heb dat mijn achterwiel iets meer weerstand geeft dan anders. Het is nog altijd minder dan op de motor remmen door de rem licht in te drukken. Ik vermoed niet dat het mijn remblokken zijn want dat hoor je, maar wat het wel is weet ik niet. Misschien gewoon een vals gevoel?
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat is normaal, dat is de weerstand van de motor die als dynamo fungeert als je draait.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Een dynamo geeft normaal geen weerstand als er geen verbruik is. Zo lang de batterij voldoende stroom heeft, en de de controller niet op recup zet, of niet remt, gaat de motor niet fungeren als dynamo en zou dus geen weerstand mogen geven.
Maar dat is theorie, in de praktijk gaat de motor toch altijd een beetje weerstand geven. Het vreemde is dat ik af en toe het gevoel heb dat het de ene keer meer is dan de andere keer. Maar zoals al gezegd, het zou ook een vals gevoel kunnen zijn.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als een Stromer in een statief wordt gehangen, dan gebeurt dat (conform de richtlijnen van Stromer) met de accu eruit. Op dat moment fungeert de motor als dynamo.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

JeroenB schreef: 16 nov 2019, 17:13 Een dynamo geeft normaal geen weerstand als er geen verbruik is. Zo lang de batterij voldoende stroom heeft, en de de controller niet op recup zet, of niet remt, gaat de motor niet fungeren als dynamo en zou dus geen weerstand mogen geven.
Maar dat is theorie, in de praktijk gaat de motor toch altijd een beetje weerstand geven. Het vreemde is dat ik af en toe het gevoel heb dat het de ene keer meer is dan de andere keer. Maar zoals al gezegd, het zou ook een vals gevoel kunnen zijn.
Niet honderd procent waar. De motor heeft grote permanente magneten die stroom opwekken in alle metalen delen die bewegen ten opzichte van de magneet, en als er ferromagnetische materialen bij zitten dan krijg je nog meer effecten. Bij het draaien van het wiel bewegen de magneten ten opzichte van allerlei frame delen, de ketting, de spoelen etc. Het energie verlies van de stroom die opgewekt word zorgt voor wrijving.
Of die wrijving ook voelbaar is, dat kan ik je niet vertellen. Maar er zal sowieso meer wrijving zijn als bij een goed wiel zonder motor.
Plaats reactie