Tikkend geluid voorvork

Sven

Ik heb het sterke vermoeden dat dit niets met de voorvork te maken heeft.
Ik had het bericht voor ik een stromer had ook al gelezen maar nu ik er een heb komt ie weer op mijn netvlies.

Ik heb het getik ook, maar in een iets andere toon, en ik heb een verende voorvork.

Ik heb het vermoeden dat dit komt door het enorme gat wat er in de zijkant van de downtube zit.
Die met de bijna even grote deur om de accu toegankelijk te maken.

Constructietechnische gezien is het helemaal niet slim om zo'n enorm gat in een vitale buis te maken.

Het gat maakt vervorming mogelijk die door andere delen of overdimensionering weer opgevangen moet worden.
Ik vermoed dat het tikken ontstaat doordat het slot van de accudeur de vervorming probeert op te vangen.

Theoretisch gezien zou de deur SAMEN met het slot en scharnier ook weer voldoende stijfheid moeten kunnen geven, dan zou alleen de deur super zuiver moeten sluiten zodat het gat/frame niet meer om het deurpaneel kan bewegen als het slot de boel dicht trekt.
Dat dicht trekken is denk ik niet goedkoop en compact uit te voeren en het zuiver laten sluiten van zo'n deksel is ook niet goedkoop.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Bij mij lijkt 't uit de trapas (behuizing) te komen. Niet hard, niet regelmatig. Misschien moet ik toch de ket en tandwiel maar es schoonmaken.
Nellis heeft vorige week m'n balhoofdlagers schoon gemaakt en ingevet. Zat zand in. Nu stuurt ie weer heerlijk soepel. Geluid is er nog steeds..
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Kan het ook niet de accu zijn.

Als ik hem er nl. uithaal zie ik wat kleine beschadigingen aan de buitenkant door het schudden/trillen in zijn behuizing.

Grt. Bert.
skybiker
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 jun 2018, 13:51
Locatie: regio Leuven

Sven schreef: 27 jul 2018, 13:06 Ik heb het sterke vermoeden dat dit niets met de voorvork te maken heeft.
Ik had het bericht voor ik een stromer had ook al gelezen maar nu ik er een heb komt ie weer op mijn netvlies.

Ik heb het getik ook, maar in een iets andere toon, en ik heb een verende voorvork.

Ik heb het vermoeden dat dit komt door het enorme gat wat er in de zijkant van de downtube zit.
Die met de bijna even grote deur om de accu toegankelijk te maken.

Constructietechnische gezien is het helemaal niet slim om zo'n enorm gat in een vitale buis te maken.

Het gat maakt vervorming mogelijk die door andere delen of overdimensionering weer opgevangen moet worden.
Ik vermoed dat het tikken ontstaat doordat het slot van de accudeur de vervorming probeert op te vangen.

Theoretisch gezien zou de deur SAMEN met het slot en scharnier ook weer voldoende stijfheid moeten kunnen geven, dan zou alleen de deur super zuiver moeten sluiten zodat het gat/frame niet meer om het deurpaneel kan bewegen als het slot de boel dicht trekt.
Dat dicht trekken is denk ik niet goedkoop en compact uit te voeren en het zuiver laten sluiten van zo'n deksel is ook niet goedkoop.
Dag Sven, Ik had het tikken op "oneffen" (alles wat niet perfect geasfalteerd is) terrein ook met een geveerde voorvork. (st2). Ik had het de FM gemeld en die heeft een andere geveerde vork gestoken. Maar ik heb op die tweede vork nog altijd het getik. Zeer irritant :-( . Zou het probleem dan niet aan de vork kunnen liggen?

Is er volgens jou een oplossing mogelijk? Heeft iemand anders misschien een oplossing of suggestie?

Eén van mijn vrienden heeft ook een geveerde vork op zijn st2 en die heeft het tikken niet.
Marcusss
Pro
Pro
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jun 2019, 22:47

Net wat hobbelig terrein bereden langs het kanaal hier tegenover en zowaar tikte de voorvork.
De fiets komt van een FM in Oost-Vl , hier 5km verder zit een stromer dealer.
Ik had hier iets voorbij zien komen van stromer adoptie? Klinkt wat raar :D
De fiets is in aug 2017 verkocht , dus dit zou nog net onder garantie zijn.
White Falcon ST1X ‘17
814kW - ww 52 km/dag
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb wel geen ST1X, maar bij mij kwam het tikkende geluid uiteindelijk van de spaken. Na deze te hebben ingeolied, was het tikken voorbij.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie