Ergotec SWELL-XR stuurpen op ST1 X monteren

vinny
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2017, 15:57

Beste Stromers :cool2:

ik ga de optie om de stuurpen te veranderen toch overwegen owv een beetje nekproblemen na het fietsen met de Stromer.
Maar waar kan ik deze (zie link) stuurpen ergens bestellen?
Alvast bedankt

Mvg Vinny

https://www.ergotec.de/en/products/vorb ... -31-8.html
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Ook hier geldt denk ik weer dat je, voor de RDW keuring, dit onderdeel niet zomaar mag vervangen. Die bedenking heb ik overigens ook bij de shockstop die massaal wordt geplaatst. Niet dat ik denk dat we massaal op de bon worden geslingerd, maar toch. Stromeur weet hier het meeste van, maar ben ook wel benieuwd wat stromer er zelf over te zeggen heeft.
Met deze high speed machines zijn de krachten die op onderdelen uitgeoefend worden niet hetzelfde als voor normale fietsen, dat geldt zeker ook voor de stuurpen. Misschien klink ik als een oude zeikerd (ben al 51) maar ik heb hele nare verwondingen gezien bij 40-50km/u crashes.
Zelf heb ik een 20 mm handlebar rise i.p.v. de rechte stok van stromer, is maar 2cm, maar scheelt toch iets. Volgens dealer zeker toegestane modificatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

vinny schreef: 23 sep 2017, 10:36 Maar waar kan ik deze (zie link) stuurpen ergens bestellen?
Als je googelt op Ergotec SWELL-XR vind je diverse webshops die hem aanbieden. Ik heb goede ervaringen met Rosebikes.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

philipbo schreef: 23 sep 2017, 11:28 maar ben ook wel benieuwd wat stromer er zelf over te zeggen heeft.
Het standpunt van Stromer is heel duidelijk: zij leveren een Stromer af die volledig voldoet aan de landelijke typegoedkeuring. Wat Stromer betreft vervalt de garantie als een onderdeel door een ander, niet origineel onderdeel wordt vervangen. Als een gebruiker of dealer besluit om een onderdeel te vervangen door een niet origineel onderdeel, dan zijn die ervoor verantwoordelijk dat de modificatie voldoet aan de typegoedkeuring, niet Stromer.

Dit geldt dus ook voor de BodyFloat, de Redshift Shockstop, SpurCycle fietsbel en ga zo maar door.

Voor wat betreft een stuurpenmodificatie: ik beschik voor typegoedkeuring over wat oudere gegevens van de ST1 en de ST2 voor CH en de EU. In de EU geldt (of gold) b.v. voor de typegoedkeuring van de ST2 dat de maximale voertuighoogte exclusief spiegel niet meer dan 1180m mag zijn, en dat de stuurpen minimaal EN 14764 gekeurd moet zijn.

Voorgaande is volledig ter illustratie en zegt dus niks over de huidige typegoedkeuringen, want de regelgeving wijzigt momenteel zo ongeveer elk jaar. Het is aan de Stromer dealer om de gebruiker erop te attenderen als een modificatie niet in overeenstemming is met de typegoedkeuring.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

philipbo schreef: 23 sep 2017, 11:28 Zelf heb ik een 20 mm handlebar rise i.p.v. de rechte stok van stromer, is maar 2cm, maar scheelt toch iets. Volgens dealer zeker toegestane modificatie.
Spreek je je zelf hier niet een klein beetje tegen, n.a.v. je RDW opmerking?

Maakt mij niets uit hoor😜
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Naast de totale hoogte valt ook de breedte van het stuur onder de typegoedkeuring. Ik ben benieuwd of je nu een breder stuur hebt? Veel smalle riser bars zijn er namelijk niet meer te krijgen, al kun je ze wel tot op zekere hoogte (nouja breedte) zelf afzagen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
vinny
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2017, 15:57

Beste Stromers,

vandaag mijn bestelling binnen gekregen van mijn nieuwe stuurpen

https://www.ergotec.de/en/products/vorb ... -31-8.html

Maar bij openen viel me direct op dat de breedte van de klem die aan mijn stuur gemonteerd moet worden breder is dan de standaard stuurpen.
Je zou zeggen geen probleem maar toch wel want op het voorste montage stuk van de originele stuurpen zit mijn licht vast opgemonteerd en zou mee op de nieuwe stuurpen moeten maar die maten komen niet juist overeen ?? :?
Hebben jullie een idee ??

Vinny
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In dat geval heb je twee opties:

1. Op zoek gaan naar een passend frontplaatje met bevestigingsmount voor je koplamp (vraag je Stromer dealer eens).
2. Je koplamp op een andere plek bevestigen, bijvoorbeeld op je stuur m.b.v. een stuurklem.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Ha Vinnie, ik heb de pen al gemonteerd en heb het probleem ook gezien, ik heb de plaat van de lamp met wat rubber (van fietsbandplaksetje) verbreed, maar dat is geen porem. Ik ga nu dunne zwarte tie-wrapjes proberen, moet makkelijk kunnen.
daarnaast heb je een 5mm ring nodig om de hele stuurbuis te bedekken. (er zitten er nu 3 van 1 cm op, worden er 2 van 10mm en 1 x 5mm).
Foto's volgen
vinny
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2017, 15:57

Hey Philipbo,

merci voor de reactie, en eerlijk gezegd ga ik datgene wat jij gedaan hebt om dit passend te maken niet toepassen en iets anders zoeken, maar ik vind het een beetje jammer dat er hier op het forum dat wordt verteld van die bepaalde stuurpen om de zitpositie comfortabeler en/of de hoogte eventueel aan te passen, maar jammer genoeg gaat dit niet voor de STX1 omdat de verlichting verschillend is van de STX1 en de ST2 :?
Tja we zien wel maar ik ga op zoek één van de dagen bij mijn lokale dealer of bij een grote fietshandel en kijken of er een soort van stuutmount is die het licht kan monteren op mijn stuur.

Grtz vinny :az
Plaats reactie