batterijprobleem

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 05 okt 2019, 21:11
FreddyH schreef: 05 okt 2019, 19:19 - accu zo koel mogelijk wegleggen (let op: koel, niet koud).
Stromer adviseert "kamertemperatuur" voor langdurige opslag. Dat zal een graad of 20 zijn en dat noem ik niet koel.
Ik adviseer iets anders ;p
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Royco
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2018, 18:20

Heb dezelfde batterijfout gehad. Probleem bij de magnetische connectoren van Rosenberger is dat ze nu eenmaal metaalvijlsel aantrekken. Soms is deze vervuiling met het blote oog zeer moeilijk te zien. Had mijn problemen ook bij Rosenberger aangekaart en al mijn problemen wat in kaart gebracht. In bijlage kan je het volledige verslag nalezen.

Om een lang verhaal kort te houden. Je batterijfout duid idd op een communicatieprobleem tussen BMS en lader en of fiets. Het is extreem belangrijk dat de connectorpinnen maar ook de connectorbehuizing proper is. Pas nadat ik foto's voor Rosenberger nam en vergrootte op het PC-scherm zag ik de bron van alle ellende. Miniscule vervuiling (het lijkt erger dan het is) maar voldoende groot dat vrouwelijk en mannelijk deel van de connector een paar hondersten uit elkaar komen en de datacommuncitie te pas en te onpas wegvalt.

Na het reinigen met perslucht, keukenrol en specificieke contactcleaner (die GE ook gebruikt op vliegtuigmotoren) zijn al mijn problemen opgelost. Ik rij nu reeds 3 maanden storingsvrij na de reiniging.
Bijlagen
Rosenberger connectors on Stromer ST1X.pdf
(2.27 MiB) 205 keer gedownload
Hans B
Expert
Expert
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2018, 17:33
Locatie: Zoetermeer

FreddyH schreef: 05 okt 2019, 19:19 Als de fiets *uit*staat, of de accu er zelfs uit is dan volstaat het ruimschoots om eens in de paar maanden de accu bij te laden.

Als je de fiets een aantal maanden niet gaat gebruiken:
- accu volledig opladen
- 5-10 km fietsen op volle ondersteuning om te zorgen dat de accu niet meer vol is
- fiets volledig uit zetten (dus geen standby oid)
- accu zo koel mogelijk wegleggen (let op: koel, niet koud).
- de zelfontlading is nu als het goed is enkele procenten per maand, dus tussentijds bijladen hoeft pas na 4 maanden oid
Hoe kom je erbij dat ik de fiets een paar maanden niet ga gebruiken? Door omstandigheden kon ik dit keer minder vaak fietsen dan ik van plan was. (mijn doel is minimaal 2 tot 3x p.w te fietsen naar werk. Door afstand en volle ondersteuning heb ik een volle accu nodig zonder op werk te hoeven bijladen).
Maar bedankt voor de gebruiks aanwijzing, deze zal ik toepassen voor de winter als ik stop met fietsen
Just think of happy thoughts and you'll fly (Peter Pan )
Hans B
Expert
Expert
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2018, 17:33
Locatie: Zoetermeer

Royco schreef: 06 okt 2019, 16:39 Heb dezelfde batterijfout gehad. Probleem bij de magnetische connectoren van Rosenberger is dat ze nu eenmaal metaalvijlsel aantrekken. Soms is deze vervuiling met het blote oog zeer moeilijk te zien. Had mijn problemen ook bij Rosenberger aangekaart en al mijn problemen wat in kaart gebracht. In bijlage kan je het volledige verslag nalezen.

Om een lang verhaal kort te houden. Je batterijfout duid idd op een communicatieprobleem tussen BMS en lader en of fiets. Het is extreem belangrijk dat de connectorpinnen maar ook de connectorbehuizing proper is. Pas nadat ik foto's voor Rosenberger nam en vergrootte op het PC-scherm zag ik de bron van alle ellende. Miniscule vervuiling (het lijkt erger dan het is) maar voldoende groot dat vrouwelijk en mannelijk deel van de connector een paar hondersten uit elkaar komen en de datacommuncitie te pas en te onpas wegvalt.

Na het reinigen met perslucht, keukenrol en specificieke contactcleaner (die GE ook gebruikt op vliegtuigmotoren) zijn al mijn problemen opgelost. Ik rij nu reeds 3 maanden storingsvrij na de reiniging.
Dank voor je heldere en duidelijke uitleg. De connectoren zien er wel erg vies uit. Mijn stromer is pas 3000 km jong. Ik ga deze info doorspelen aan de reperateur..dank!
Just think of happy thoughts and you'll fly (Peter Pan )
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hans B schreef: 06 okt 2019, 16:54 Hoe kom je erbij dat ik de fiets een paar maanden niet ga gebruiken? Door omstandigheden kon ik dit keer minder vaak fietsen dan ik van plan was. (mijn doel is minimaal 2 tot 3x p.w te fietsen naar werk. Door afstand en volle ondersteuning heb ik een volle accu nodig zonder op werk te hoeven bijladen).
Maar bedankt voor de gebruiks aanwijzing, deze zal ik toepassen voor de winter als ik stop met fietsen
Ik kom er helemaal niet bij dat je de fiets een paar maanden niet gaat gebruiken. Ik zeg alleen dat het compleet overtrokken is om de accu elke week bij te laden als je de fiets even niet gebruikt. Dat zou suggereren dat je 10% capaciteit oid per dag kwijtraakt als je de fiets niet gebruikt en uit hebt staan (op standby is dat bij Stromer blijkbaar wel normaal). Als de zelfontlading van de accu zó hoog is dan is er echt iets aan de hand.

Als je in de winter stopt met fietsen (zeg even: december t/m februari) dan zou ik de eerste keer de accu in de garage wegzetten met 80% capaciteit. Dan na 1 maand even de accu op kamertemperatuur laten komen en de fiets een keer opstarten. Als het goed is heb je dan nog steeds ongeveer 75% capaciteit. Het capaciteitsverlies kun je vervolgens ongeveer extrapoleren: als je in die eerste maand bijvoorbeeld 7% kwijtraakt dan hoef je je over die 3 maanden geen zorgen te maken. Ofwel: de winters erna gewoon met ongeveer 80% wegleggen en dan hoef je er niet meer naar te kijken.
Mocht je serieus meer dan 10% kwijtraken in die maand dan moet je wellicht wel tussendoor een keer laden, maar als het goed is is dat niet nodig.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hans B schreef: 06 okt 2019, 16:57 Dank voor je heldere en duidelijke uitleg. De connectoren zien er wel erg vies uit. Mijn stromer is pas 3000 km jong. Ik ga deze info doorspelen aan de reperateur..dank!
Er is maar één stukje metaal op de verkeerde plek nodig. Dat kan zelfs al binnen de eerste 100km gebeuren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Pleit dus om het dopje van van zijp aan te schaffen om de connector van de oplader proper te houden. :ay
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Hans B
Expert
Expert
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2018, 17:33
Locatie: Zoetermeer

Peerke1960 schreef: 06 okt 2019, 21:58 Pleit dus om het dopje van van zijp aan te schaffen om de connector van de oplader proper te houden. :ay
Goede tip!
Just think of happy thoughts and you'll fly (Peter Pan )
SpeedyDJ
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 apr 2019, 23:21

Gebruikte ST1X en na 2 dagen ook slachtoffer bij binnen opladen. "Wat nu weer???" Met kracht terugplaatsen was er weer contact, maar dag daarna weer pech. Moed zakte in mijn schoenen en las deze oplossing. Contacten met plakband en tissue schoongemaakt en hij doet het weer.
Vraag: ik heb na 67 km nog 6% over op stand 2 met een 983 Wh. Valt me tegen, maar is dat normaal?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

67km met 6% over, wat waren je verwachtingen?

Als je wilt weten wat “normaal” is, er zijn een aantal topics die gaan over “stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius”. Even zoeken met de zoekfunctie op deze termen.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie