Vanwege nek- en schouderpijn wil ik een langere stuurpen en ander stuur op mijn St1x monteren. Standaard zat er een stuurpen van 10 (of 11?)cm op en deze had ik al vervangen door een ST2 stuurpen van 12cm, maar deze is nog altijd te kort. De nieuwe stuurpen is er een van 14cm (Ergotec Swell-R) en het nieuwe stuur een Ergotec M-Bar Integra.
Tijdens het monteren kwam ik er dus achter dat, aangezien de shifter + remhendel nu verder naar voren komen te staan, de remleiding + derailleur- en remsensorkabel qua lengte aan de krappe kant zijn wanneer ik het stuur volledig naar rechts draai aangezien de kabels aan de linkerkant in het frame verdwijnen:
- Remleiding + derailleurkabel zal ik volledig opnieuw moeten plaatsen. Daar heb ik al alle benodigdheden voor gevonden en is nu ook niet bepaald rocket science. Beide kabels lopen echter door het frame en dus zal ik in het batterijvak een en ander moeten verwijderen om er bij te kunnen. Is dit doenbaar? En heeft iemand dit zelf al gedaan?
- De sensorkabel van de rem zal ook verlengd/vervangen moeten worden. Dat zal wat moeilijker worden denk ik... Kan ik deze in twee knippen en er een stuk tussen plaatsen en terug (waterdicht) verbinden? Of zijn er andere en betere manieren?
Achterste remleiding, derailleur- en remsensorkabel 'verlengen'
- Draftsman
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
- Locatie: Merelbeke
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 38000
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Kabels door frame: voor je de oude leiding eruit trekt, er een touw aan knopen, dat touw trek je dan het frame in. Met het touw kun je vervolgens de nieuwe er weer intrekken.
Rem sensor kabel verlengen: stukje kabel tussen solderen en met krimpkous isoleren, dan kan er niks mee gebeuren.
Rem sensor kabel verlengen: stukje kabel tussen solderen en met krimpkous isoleren, dan kan er niks mee gebeuren.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Neem krimpkous met lijm, maakt het waterdicht en sterk.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23002
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Je kunt het accu-vak er in zijn geheel uit halen, dan kun je als het goed is overal bij. Is niet moeilijk:
- Accu uit je Stromer nemen
- 4 boutjes aan de buitenzijde van het afdekplaatje van de trap-as losschroeven en plaatje afnemen
- Zes boutjes aan de lange onderzijde van de binnenkant van het accu-vak los draaien en afdekplaat controllervak afnemen
- Zes boutjes aan de lange bovenzijde van de binnenkant van het accu-vak los draaien
- Het complete accu-vak beginnend aan de kopse kant/bovenzijde, met klep en al, voorzichtig uit je Stromer halen
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Losmaken accubak; wat doe je met de stroomkabel dan onderin de accubak?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23002
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Die kun je laten zitten. De stroomkabel heeft (iig bij de ST1 X) iets aan extra lengte (zit omhoog in de zitbuis gefrommeld). Genoeg om de accubak eruit te halen en naast je Stromer te hangen/leggen. Of de connector t.h.v. de trapaslos halen. Dan kan de accu-bak helemaal uit de weg.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Draftsman
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
- Locatie: Merelbeke
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 38000
Dat ben ik van plan, maar aangezien ik niet kan zien wat er nog allemaal in het frame zit wil ik vermijden dat ik, terwijl ik de nieuwe leiding er opnieuw doortrek, nog eventueel aanwezige vitale elektronica onderdelen mee uit sleur Volgens mij is die remleiding ook een stuk minder flexibel dan bv. een gewone remkabel en zal deze niet overal even vlot kunnen passeren, vooral dan waar de remleiding bovenaan het frame terug naar buiten komt.
Omdat ik niet weet of ik die verlenging in het frame kan plaatsen of er buiten, tussen frame en stuur. Indien het buiten het frame is is het verstandiger om het waterdicht te maken zodat er bij de eerste regenbui geen kortsluiting is...
Accubak hoeft er niet helemaal uit. Als ik die wat kan losmaken zodat ik zie waar die leidingen passeren zal het al voldoende zijn Ik weet ook niet of die leidingen onder- of bovenaan het accuvak passeren...Daniel1975 schreef: ↑01 aug 2019, 22:36 Losmaken accubak; wat doe je met de stroomkabel dan onderin de accubak?
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Is ook buiten het frame niet nodig. Gewoon een dun krimpkousje over de verschillende draadjes en een dikkere over het geheel. Als de krimpkous goed aansluit komt er een te verwaarlozen hoeveelheid water doorheen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Het draadje zelf kan ook nog een dingetje zijn. Als het 2 losse aders zijn is makkelijker dan een koperkern met breiwerk er omheen.
Zelfvulcaniserende tape er omheen winden is een alternatief voor krimpkous en ook waterdicht.
Zelfvulcaniserende tape er omheen winden is een alternatief voor krimpkous en ook waterdicht.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv