Benodigd materiaal vervanging ketting + cassette

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Een ketting kun je meten, maar een kransje niet. Je zult dus zelf moeten bepalen wanneer die versleten is. Te lang doorrijden met een versleten krans doet een nieuwe ketting geen goed. Als je kransje er uit ziet als de bijgevoegde foto, dan is iedereen het er over eens: die is versleten.
Bijlagen
Dit is zeker een versleten kransje.jpg
Dit is zeker een versleten kransje.jpg (285.95 KiB) 2474 keer bekeken
Witte ST3 van maart 2019
Stroming

Ok dat is dan duidelijk. Mijn kransjes zijn nog niet versleten. Mijn ketting daarentegen wel. Bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Versleten kransje en ketting leiden ook nogal eens tot irritant "doortrappen". Je ketting pakt de tandjes niet goed, slaat er één of een paar over voordat je weer grip hebt. Dat voel je meteen.

Heb je dat doortrappen niet op de andere kransjes en/of helpt het vervangen van de ketting niet, dan is waarschijnlijk een versleten kransje de boosdoener.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stroming schreef: 21 apr 2019, 14:57 Ik ga voorlopig beginnen met enkel de ketting te vervangen. Zo leer ik bij in kleine stapjes (achterwiel demonteren, ketting vervangen,...).
Stroming schreef: 21 apr 2019, 23:01 Mijn kransjes zijn nog niet versleten. Mijn ketting daarentegen wel.
Als je enkel de ketting gaat vervangen kan het achterwiel perfect blijven zitten. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Eddy-Seijs
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2021, 18:41
Locatie: Woudrichem
Merk SP: Stromer ST2 2017
Km-stand: 19000

Hallo goedemiddag,
Mijn naam is Eddy en ik ben nieuw in de Stromer wereld.
Ik heb afgelopen zaterdag een mooie Stromer st2 mogen kopen, zojuist begrepen dat de ketting en cassette hoognodig vervangen dienen te worden, nu is er niet direct een Stromer dealer in de buurt. Kan een gewone fietsenmaker dit uitvoeren of dienen er software matig dingen te worden uitgevoerd om de achterwieluitname ergens te melden? Het opnieuw aansluiten van de achterwiel motor is eenvoudig of heb je daar allerlei speciale dingen voor?
Dank voor jullie input
Met vriendelijke groet, Eddy
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik weet niet uit welk jaar deze Stromer ST2 is en of je het boekje erbij hebt, maar in de oudere handleidingen stond met afbeeldingen uitgelegd hoe je het achterwiel van een Stromer ST2 uitneemt en terugplaatst. Dit zijn de plaatjes (even doorscrollen naar de ST2):

https://www.speedpedelecreview.com/view ... 7266#p7266

Met de software hoeft niks te worden gedaan, alleen de motorkabel moet worden losgehaald.
Verder gaat het vervangen van ketting en cassette zoals bij elke andere bike.

De FM moet de accu uitnemen voorafgaand aan de werkzaamheden, en het achterwiel weer op het juiste moment aandraaien als-ie het terug plaatst.

Het is geen rocket science, eindgebruikers doen dit zelf ook. Maar: als deze FM iets verprutst ga je de bietenbrug op, want de FM zal niet weten hoe hij het moet oplossen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Eddy-Seijs
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2021, 18:41
Locatie: Woudrichem
Merk SP: Stromer ST2 2017
Km-stand: 19000

Ok ik zal eens overleggen met de FM, het is een tweede hands Stromer en de dealers in de buurt zijn nogal druk blijkbaar en hebben geen tijd voor een tweede hands Stromer, suggesties voor de regio Woudrichem Gorinchem zijn dan ook van harte welkom
:ck:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Eddy-Seijs
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2021, 18:41
Locatie: Woudrichem
Merk SP: Stromer ST2 2017
Km-stand: 19000

:ay. Dank je wel ik ga op zoek
Plaats reactie