Ik zou me binnenkort willen wagen aan het zelf vervangen van de ketting en de cassette. Ik vroeg me af wat ik hier allemaal voor nodig heb, want ik heb hier het materiaal nog niet voor. Een fietsstandaard heb ik.
Ik dacht aan:
Kettinglink opener
kettingpons
cassette afneemset
momentsleutel: ligt het nu aan mij of gaan de meeste sleutels maar tot 15nm? In de handleiding gaat het tot 50nm!?
Nog iets? Iets dat niet noodzakelijk is?
Verder vroeg ik mij af of ik de specificaties van mijn gebruikte cassette en ketting ergens zou moeten kunnen aflezen? Ik ben hier best tevreden over en zou niet graag iets verkeerd bestellen.
Benodigd materiaal vervanging ketting + cassette
Stroming, je hoeft gerust geen Einstein te zijn om de ketting en cassette te vervangen van je stromer.
Gezien je vraag over momentsleutels lijkt het mij dat je er nog nooit mee gewerkt hebt.
Met de komst van internet en jijpijp kunnen veel mensen een kunstje nadoen wat ze wordt voorgedaan echter, enige technische handigheid en/of ervaring is wel gemakkelijk.
Ik weet uit ervaring dat iets uitleggen aan een niet techneut kan uitlopen op een fiasco, in mijn relatie is dit in de afgelopen 40 jaar zelfs nog steeds spannend.
Ook de toestand van je grote kettingwiel moet je kunnen beoordelen of deze nog een sjouwtje te gebruiken is.
Voor sommige collegae strompelaars is het vervangen van een binnen-buitenband al een te grote opgave..............
Ik zou me eerst goed inlezen voordat ik er aan zou gaan beginnen als ik jou was, succes
Gezien je vraag over momentsleutels lijkt het mij dat je er nog nooit mee gewerkt hebt.
Met de komst van internet en jijpijp kunnen veel mensen een kunstje nadoen wat ze wordt voorgedaan echter, enige technische handigheid en/of ervaring is wel gemakkelijk.
Ik weet uit ervaring dat iets uitleggen aan een niet techneut kan uitlopen op een fiasco, in mijn relatie is dit in de afgelopen 40 jaar zelfs nog steeds spannend.
Ook de toestand van je grote kettingwiel moet je kunnen beoordelen of deze nog een sjouwtje te gebruiken is.
Voor sommige collegae strompelaars is het vervangen van een binnen-buitenband al een te grote opgave..............
Ik zou me eerst goed inlezen voordat ik er aan zou gaan beginnen als ik jou was, succes
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Ben me momenteel nog aan het inlezen misschien wel een goede raad maar de informatie die ik zocht heb ik daarmee natuurlijk niet. Het zag er allemaal niet zo erg moeilijk uit en wou ff weten of ik iets over het hoofd zie qua benodigdheden. Speedbike met elektronica is misschien weer wat anders dan bv een MTB . Daarom leek me dit forum een juist stap . Ik zou er nooit onbezonnen aan beginnen hoor. Voorste tandwielblad lijkt me nog niet aan vervanging toe.
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Voor een cassette monteren heb je echt geen dure momentsleutel nodig. Serieus vast = vast.
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1052
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 53.000
Om te kijken of je ketting nog in orde is: KettingmeterStroming schreef: ↑20 apr 2019, 17:39 Ik zou me binnenkort willen wagen aan het zelf vervangen van de ketting en de cassette. Ik vroeg me af wat ik hier allemaal voor nodig heb, want ik heb hier het materiaal nog niet voor. Een fietsstandaard heb ik.
Ik dacht aan:
Kettinglink opener
kettingpons
cassette afneemset
momentsleutel: ligt het nu aan mij of gaan de meeste sleutels maar tot 15nm? In de handleiding gaat het tot 50nm!?
Nog iets? Iets dat niet noodzakelijk is?
Verder vroeg ik mij af of ik de specificaties van mijn gebruikte cassette en ketting ergens zou moeten kunnen aflezen? Ik ben hier best tevreden over en zou niet graag iets verkeerd bestellen.
Olie voor elke schakel van Boeshield.
Groet Mark
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
Er zijn hier meerdere gevallen bekend van een loskomende cassettemoer : een cassettemoer dien je vast te zetten met een momentsleutel (aanhaalmoment van 40 Nm, wordt niet voor niets op het onderdeel zelf vermeld)... de achteras (inbus 5) wordt vast gezet met een aanhaalmoment van 20 Nm.
Handleiding voor het uit- en inbouwen van het achterwiel bij de ST1x : https://stromerforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=345
Wat betreft je andere vraag : graag nog het bouwjaar van je fiets ? Ik dacht een 2018 ?
Zo ja : dan ligt er origineel een 11 speed ketting met 120 schakels op en deze 11 speed cassette (11-42).
Hou er rekening mee dat dit klusje toch wel de nodige sleutelervaring vereist, er kan wel degelijk één en ander mislopen.
Handleiding voor het uit- en inbouwen van het achterwiel bij de ST1x : https://stromerforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=345
Wat betreft je andere vraag : graag nog het bouwjaar van je fiets ? Ik dacht een 2018 ?
Zo ja : dan ligt er origineel een 11 speed ketting met 120 schakels op en deze 11 speed cassette (11-42).
Hou er rekening mee dat dit klusje toch wel de nodige sleutelervaring vereist, er kan wel degelijk één en ander mislopen.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Alles wat je voor een eerste keer doet is spannend. Je kunt de klus opdelen in een aantal kleinere klussen:
- vervangen van de ketting
- losmaken en vastmaken van het achterwiel
- vervangen van de cassette.
Voor elke klus heb je (speciaal) gereedschap nodig.
Het zijn geen moeilijke klussen, maar dat geldt voor alles wat je vaker hebt gedaan.
- vervangen van de ketting
- losmaken en vastmaken van het achterwiel
- vervangen van de cassette.
Voor elke klus heb je (speciaal) gereedschap nodig.
Het zijn geen moeilijke klussen, maar dat geldt voor alles wat je vaker hebt gedaan.
Witte ST3 van maart 2019
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik ben het met dit advies eens. Als je eerst zo'n deelklusje uitvoert kun je ook makkelijker bepalen waar de fout zit als je bike daarna niet lekker meer rijdt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dit is inderdaad van belang om te weten, ook vanwege het te plaatsen busje over de achterwiel-as van de ST1 X 2017 (bij de 2018 niet meer nodig, bij de 2017 zeer essentieel).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Vandaar dus voorheen mijn vraag over de momentsleutel: ik zie enkel sleutels tot 15nm. Mis ik hier iets of is het gewoon moeilijk om er eentje te vinden?Golvas schreef: ↑20 apr 2019, 21:58 Er zijn hier meerdere gevallen bekend van een loskomende cassettemoer : een cassettemoer dien je vast te zetten met een momentsleutel (aanhaalmoment van 40 Nm, wordt niet voor niets op het onderdeel zelf vermeld)... de achteras (inbus 5) wordt vast gezet met een aanhaalmoment van 20 Nm
Die heb ik inderdaad bekeken. Zag er best nog te doen uit.Handleiding voor het uit- en inbouwen van het achterwiel bij de ST1x : https://stromerforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=345
2018 inderdaadWat betreft je andere vraag : graag nog het bouwjaar van je fiets ? Ik dacht een 2018 ?
FM heeft de cassette en ketting al een keer vervangen. Ketting is, denk ik, hetzelfde gebleven (11s, schakels weet ik zo uit m'n hoofd niet) maar cassette is gewijzigd omdat ik minder grote sprongen wilde maken en op meer kransjes zou kunnen fietsen. Het zijn er nog steeds 11 maar kan ik ergens anders aan zien welke het is? Of moet ik daar het wiel voor uitnemen?Zo ja : dan ligt er origineel een 11 speed ketting met 120 schakels op en deze 11 speed cassette (11-42).