Vorige week donderdag heb ik de schroeven van de bagagedrager zelf weer goed vastgemaakt. Deze schroeven waren door het gewicht van de tas en de trillingen van hobbels en kuilen iets losgeraakt. Om die schroeven vast te draaien moest het achterwiel er uit. Om een lang verhaal kort te maken: schroeven aangedraaid, wiel teruggeplaatst en met het juiste moment vastgezet.
Afgelopen zondag een mooi ritje gemaakt (37,5 km enkele reis en dus 75 km voor het retourtje). Op de heenweg kreeg ik de indruk dat ik de Stromer van voor de onderhoudsbeurt "kwijt" was. Ik had moeite om de 40 km/uur aan te tikken, met veel inspanning pakte ik nog wel de 45 km/uur. Zou het aan de tegenwind liggen? Heb ik deze dag last van "slappe benen"? Je gaat op een gegeven moment aan jezelf twijfelen.
De heenweg (37,5 km) had ik voornamelijk in stand 2 gereden. Ik had die heenweg met een toeristische snelheid van zo'n 35 km/uur afgelegd en slechts 19% van de accu (983 Wh) verbruikt. Een simpele rekensom leert dat ik op deze manier een ruime 175 km ver kom komen. Ik begon al enige argwaan te krijgen...
Omdat ik vandaag (maandag) met de auto naar het werk moest, heb ik bij terugkomst de fiets gepakt om te controleren of ik bij het fietsen nog steeds hetzelfde gevoel had als van afgelopen zondag, het gevoel van een olifantje die bij 38 km/uur achterop sprong en meelifte. Het olifantje was niet verdwenen, maar bleek in gewicht te zijn toegenomen, waardoor ik er al bij 33 km/uur last van had. Het kunnen aantikken van 40 km/uur was inmiddels een schier onmogelijke opgave geworden.
Ik heb de achteras losgedraaid en weer vastgedraaid op het juiste moment, maar dit hielp niks. Uiteindelijk de FM gebeld. Na aanhoren van het probleem heeft de FM onmiddelijk software naar de fiets gepusht. De fiets na de upload opnieuw opgestart en gekalibreerd, waarna een spannend moment aanbrak. Als snel bleek dat het olifantje was verdwenen en had ik mijn fiets weer terug!
krachtverlies na onderhoudsbeurt
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22998
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Denk je dat het de nieuwe FW was die dit probleem oploste, of de kalibratie? Ik lees niet dat je kaliberen al geprobeerd had nadat je dit probleem constateerde. Dat is eigenlijk altijd het eerste wat je kunt proberen bij ondersteuningsproblemen.
In ieder geval mooi dat die olifant er weer af is.
In ieder geval mooi dat die olifant er weer af is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- jannijm
- Expert
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:07
- Locatie: NL - Gelderland
- Merk SP: Stromer
Ik ben iedere keer weer verbaasd dat er blijkbaar een olifant is die jullie Stromers weet te vinden...
Stromer ST3 XL Deep Black 983Wh - Bodyfloat Kinekt 2.1 - Abus rIngslot - Ergotec M88 spiegel - Ultegra cassette 11-28 - Van Zijp 175 mm - Ergon GS3 handvatten - Ortlieb Backroller Classic - Cycliq Fly12 CE & Fly6 CE
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22998
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ja, dat is ons Roulatiefantje. Henry heeft 'm eraf gekregen, dus binnen nu en een week ofzo meldt de volgende Stromeraar zich weer met die olifant op z'n drager.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ik had de fiets meerdere keren gekalibreerd, accu er ook meerdere malen uitgehaald en na een poos terugeplaatst.
In het servicemenu gekeken naar de spanningswaarden, maar die waren goed. Niks hielp om het olifantje te verjagen, maar gelukkig had ik de hulplijn nog over.
In het servicemenu gekeken naar de spanningswaarden, maar die waren goed. Niks hielp om het olifantje te verjagen, maar gelukkig had ik de hulplijn nog over.
Witte ST3 van maart 2019
De meest recente FW versie voor OMNI C = FW 4.1.2.7 ... welke FW versie staat er dan nu op je ST3 of wordt er in dergelijke gevallen dezelfde software gepusht ?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Ik had hetzelfde op de ST5 toen ik een proefrit ging maken. Verkoper zegt hij gaat als de brandweer. .
Nou ik op de fiets stappen en denk nou wat houdt de fiets in. Ga ik direct terug naar de verkoper en zeg dat de fiets inhoudt en laat hem zelf even rijden. Ook hij komt tot de conclusie dat ik gelijk heb. Laat de monteur de fiets uitproberen en die komt na een testrit terug en zegt heb de sensor opnieuw gekalibreerd en nu is hij wel goed.
Daarna heb ik het nog eens geprobeerd en toen ging het een stuk beter. Woensdag de fiets ophalen maar morgen nog even een belletje doen of ze de fiets nog even goed uittesten nadat ze de cassette vervangen hebben. Want in de S stand zou hij toch als een straaljager moeten gaan?
Nou ik op de fiets stappen en denk nou wat houdt de fiets in. Ga ik direct terug naar de verkoper en zeg dat de fiets inhoudt en laat hem zelf even rijden. Ook hij komt tot de conclusie dat ik gelijk heb. Laat de monteur de fiets uitproberen en die komt na een testrit terug en zegt heb de sensor opnieuw gekalibreerd en nu is hij wel goed.
Daarna heb ik het nog eens geprobeerd en toen ging het een stuk beter. Woensdag de fiets ophalen maar morgen nog even een belletje doen of ze de fiets nog even goed uittesten nadat ze de cassette vervangen hebben. Want in de S stand zou hij toch als een straaljager moeten gaan?
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Er stond al FW 4.1.2.7 op. Ze hebben hem gewoon opnieuw gepusht.Golvas schreef: ↑20 mei 2019, 18:32 De meest recente FW versie voor OMNI C = FW 4.1.2.7 ... welke FW versie staat er dan nu op je ST3 of wordt er in dergelijke gevallen dezelfde software gepusht ?
Klopt helemaal, maar een ST3 houdt een ST5 die in de Straaljagerstand staat gewoon bij!
Witte ST3 van maart 2019
In stand S staan alle parameters maximaal, dit i.t.t. Stand 3 waarbij volgens mij alleen de sensoren die je met de App kunt aanpassen op maximaal worden gezet. Ik wil mijn theorie nog steeds eens echt uitgebreid in de praktijk testen, maar vergeet dit elke keer te doen.
Ik heb in het verleden wel eens echt alle parameters op maximaal gezet en had toen (dacht ik) de ervaring die hier wel eens met “Stromeren” werd omschreven: met nauwelijks fysieke inspanning haalde ik de 45 km/uur, waarbij de energie uit de accu wegstroomde als lucht uit een lekke achterband. Dus eentje waarbij je dicht in de buurt komt van je een minimale actieradius.
Ik heb in het verleden wel eens echt alle parameters op maximaal gezet en had toen (dacht ik) de ervaring die hier wel eens met “Stromeren” werd omschreven: met nauwelijks fysieke inspanning haalde ik de 45 km/uur, waarbij de energie uit de accu wegstroomde als lucht uit een lekke achterband. Dus eentje waarbij je dicht in de buurt komt van je een minimale actieradius.
Witte ST3 van maart 2019