Aanloop perikelen ST1X

KingsOrange
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2019, 16:10

Beste Stromers,

Begin Februari heb ik mijn KnalOranje Stromer ST1X mogen ontvangen. De fiets rijd heerlijk, maar de eerste rit woon/werk was helaas een deceptie.
Na 30 km in een lichte regenbui naar mijn werk te hebben gereden stond ik op de terugweg na 3 km aan de kant.
Terwijl de regen op mij neerkwam was ik druk bezig een storing te verhelpen die de fiets onberijdbaar had gemaakt.
Na 10 minuten tobben had ik de fiets weer aan de praat en kon ik de resterende 27 km afleggen.
De fiets reed dat stuk niet lekker. Alsof de fiets inhield en ik kwam niet boven de 38 km/h.

Niet veel later heeft de fietsenmaker netjes de fiets weer opgehaald en kreeg ik een leenfiets.
Keurig netjes geregeld allemaal maar helaas wel een beetje een domper.

Tijdens de onderhoudsbeurt is er een krimpkous geplaatst onder de accu en heeft de fiets een 'anti-vocht' behandeling gehad.

Na een kleine week kwam de fiets weer retour en heb ik een aantal dagen probleemloos kunnen fietsen.
Na een avond rit tijdens droog weer kwam ik 2 km vanaf huis weer tot stilstand.
Wederom een foutmelding op het display. Het was hierna zeer zwaar om met de fiets te fietsen.

Direct contact gezocht met de fietsenmaker en die heeft nieuwe firmware in de fiets geschoten.
Hierna was de foutcode weer weg en kon ik weer probleemloos fietsen.

Afgelopen dinsdag stond ik om 07:00 uur weer klaar in mijn fietstenue om de fiets aan te treffen met wederom twee foutcodes op het display.
Ik heb me hierna maar omgekleed en met de auto naar het werk gereden.
Vreemd genoeg was 's avonds de foutcode weer verdwenen en kon ik weer zonder problemen fietsen.

Vandaag heeft de fietsenmaker de fiets wederom opgehaald.

Al met al is de service van de fietsenmaker prima te noemen. Ze komen de fiets netjes thuis ophalen (1 uur 15 minuten rijden ) en ik krijg een leen Stromer gedurende deze periode.

Keer op keer waren de foutcodes in de E210XXX range. Zie voorbeelden hieronder.
  • E210001
  • E210007
  • E210008
  • E210208
Ik heb bewust een 2018 model gekocht in de hoop dat alle kinderziektes er inmiddels wel uit zouden zijn.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk:
Hoe vaak hebben jullie last van storingen en hoe ga je hiermee om?

NB:
Verspreid over het internet en op dit forum kom ik wel wat foutcodes tegen maar nergens een officiële lijst.
Mocht iemand deze lijst hebben, dan houd ik mij warm aanbevolen.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

KingsOrange schreef: 01 mar 2019, 16:56
Mijn vraag aan jullie is eigenlijk:
Hoe vaak hebben jullie last van storingen en hoe ga je hiermee om?

NB:
Verspreid over het internet en op dit forum kom ik wel wat foutcodes tegen maar nergens een officiële lijst.
Mocht iemand deze lijst hebben, dan houd ik mij warm aanbevolen.
KingsOrange,

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je hier enorm van baalt. Zelf heb ik een ST1X van september 2017. Ik heb een aantal, ongeveer 3 a 4 foutcodes gehad. Een daarvan heeft ervoor gezorgd dat ook een nieuwe controller kreeg en de keren daarna was het uitnemen van de accu meestal voldoende. Ik heb er nu ruim 14.000 km opzitten naar volle tevredenheid.

Ik had ook wel gedacht dat het 2018 model een verbeterde versie zou zijn van de vorige serie. Ik weet niet of te achterhalen is wat de verschillen zijn tussen de 2 modellen. Ik elk geval heb je een serieuze dealer die er kennelijk wel werk van maakt, maar dat had je misschien liever niet gehad.

Ik hoop dat de problemen spoedig tot het verleden gaan behoren en dat je heerlijke km zal maken.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
KingsOrange
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2019, 16:10

de keren daarna was het uitnemen van de accu meestal voldoende
Even voor mijn beeldvorming.... Is dit iets wat veel voorkomt? Ik begin mij bijna een zeur te voelen als ik de melding ziet "Neem contact op met de dealer" terwijl dit wellicht met een "power-cycle" te verhelpen is.

Ik begrijp dat een storing altijd voor kan komen maar het moet in mijn ogen geen gewoonte zijn. Waar ik benieuwd naar ben is of meer mensen dit soort problemen ervaren en het wellicht "voor lief" nemen en de boardcomputer simpelweg even resetten en weer door gaan.

Je gooit tenslotte ook de accu klemmen van je auto niet los als het motor management lampje gaat branden in de hoop dat het hierna verdwenen is.

Remko
bart.steps
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2019, 18:50

Op dit forum staat een mooi topic met alle gekende foutcodes:
viewtopic.php?f=8&t=425
FredWest
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 dec 2018, 07:59
Locatie: Waarder

Ik heb ook een st1x opgehaald in februari. Heb nu 1x een foutmelding gehad (210208) maar die verdween na het uit en aanzetten van de fiets. Ik vraag het nog een keer na bij de fb wanneer hij voor zijn 500 km beurt moet. Overigens hebben we wel een heel mooie tijd gehad om te oefenen. Dit doe ik liever met 10 graden droog weer dan regen en kou. :D
KingsOrange
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2019, 16:10

Overigens hebben we wel een heel mooie tijd gehad om te oefenen.
Die prachtige dagen heb ik precies moet missen. Snik.... :-)

Zolang het rijd is het geweldig. Maar de gedachten dat ie in storing kan vallen is niet prettig. Woon/werk is 30 km. Als die halverwege stil valt is ook zo wat. Wat doe je dan? Je gooit de fiets ook niet zomaar even achter in de kofferbak.

Maar goed. Hij is nu weer in de handen van de dealer en hopenlijk komt de oorzaak van het probleem boven water.
pcrispey
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 feb 2018, 08:49

Ik geloof niet in dat verhaal met die krimpkoos. Vocht raakt overal in ook al is er krimpkous rond.

Ik heb zelf al bijna 15000 km op 10 maand tijd in weer en wind. Ik heb zelfs geen krimpkous rond mijn connectors. Ik heb 1 maal problemen gehad na een firmware update en toen is de controller vervangen, daarna na het verwijderen vh achterwiel een defect in de motorkabel en toen is het achterwiel vervangen. Daarna geen problemen meer gehad met de ondersteuning gans de winter door regen,sneeuw en de afgelopen weken lekker weer.

Naar mijn gevoel is de controller de grote boosdoener bij al die ondersteunings problemen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De controller is het hart van de Stromer. Soms zit de root-cause in de controller, soms zit het defect in een ander onderdeel, dat weer een defect in de controller veroorzaakt, soms vervangt de dealer direct de controller terwijl het probleem ergens anders zit. Het is dus lang niet altijd werkelijk de controller.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

KingsOrange schreef: 01 mar 2019, 16:56 Ik heb bewust een 2018 model gekocht in de hoop dat alle kinderziektes er inmiddels wel uit zouden zijn.
Het uitvalpercentage van de ST1 X 2018 is vele malen lager dan dat van de ST1 X 2017, maar helaas heb jij daar niks aan als net jouw bike getroffen wordt door problemen. Balen zeg.
KingsOrange schreef: 01 mar 2019, 16:56 Mijn vraag aan jullie is eigenlijk:
Hoe vaak hebben jullie last van storingen en hoe ga je hiermee om?
Ik heb net als jij de nodige aanloopproblemen gehad, maar dan met mijn ST1 X 2017. (De ST2 S 2017 die ik nu heb draait perfect.) En ook ik heb een dealer die alles keurig en snel oppakt, dus wat dat betreft geen klachten.

Ik zou er vooralsnog vanuit gaan dat je Stromer geplaagd wordt door "opstartproblemen". Even doorbijten, uiteindelijk lukt het je dealer wel om je Stromer probleemvrij te krijgen. Al is het natuurlijk onwijs schrikken wanneer je halverwege je route, liefst ook nog in de stromende regen en met een heleboel dramatische wind om de oren stil komt te staan en denkt: wat nu?! Been there, done that..

Mocht je een storing hebben onderweg, dan kun je altijd proberen of het helpt om de accu uit te nemen, 10 min. wachten en de accu weer terugplaatsen. Ook kun je de trapsensor kalibreren. Vaak komt je Stromer dan weer tot leven. Als je een storing krijgt tijdens de openingstijden van je dealer: dealer bellen en vragen of zij nog tips hebben. Mijn dealer heeft mijn Stromer zo ook eens op gang geholpen.

Wat je kunt doen als je vreest voor pech onderweg die niet op te lossen is: verzekering afsluiten met pechhulp onderweg zodat je kunt worden opgehaald door een wegenwacht, die komen zelfs langs als je met een lekke band staat. Iemand in je netwerk (of je dealer als die in de buurt zit) vragen om je op te halen. Naar je bestemming doorfietsen zonder ondersteuning (dat kan, zonder ondersteuning is een Stromer gewoon een hele zware fiets). Zelf had ik als plan om bij storingen mijn Stromer bij een boer te stallen (kan makkelijk hier in Friesland), een taxi te bellen en later mijn Stromer met de auto op te halen.

Dat laatste is bij mij gelukkig nooit nodig geweest. Laten we hopen dat het gedoe bij jou ook snel achter de rug is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
KingsOrange
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2019, 16:10

Dank allen voor jullie reacties. Zo te horen heb ik gewoon pech gehad.
Zodra ik meer nieuws heb laat ik dit weten.
Plaats reactie