Kortsluiting bij plaatsen oplaadkabel.

Gebruikersavatar
STR-STX1
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2019, 18:40

1ste week van januari 2019 mijn eerste Stromer STX1 gehaald bij de winkel.
Echter na een maand plezier kreeg ik een kortsluiting in mijn fiets door het aansluiten van mijn laadkabel.
De lader was al in het lichtnet gestoken en ik moest alleen de kabel nog aansluiten. Bij het plaatsen van de kabel op het laadpunt van de fiets ging het mis. De lader zou er op 1 manier op moeten kunnen doordat hij magnetisch zich zelf vastzet op het laadpunt van de fiets. Ik hoorde een kleine plof in de fiets en vervolgens was mijn fiets zo dood als een pier.

De lader was niet defect want als ik mijn accu eruit haal en aansloot aan de lader kon ik deze wel opladen. Echter de fiets zelf was niet meer in te schakelen.

Daar ik onder de garantie val en ermee naar de fietsenwinkel ben gegaan zagen ze daar al snel dat er 1 van de schroefjes van het oplaadpunt op de fiets niet goed was aangedraaid. Waarschijnlijk is de laadkabel met 1 oplaadcontact daar tegenaan gekomen en heeft deze een sluiting veroorzaakt.


Voor mij een leermoment dat ik voortaan eerst de laadkabel aan de fiets bevestig en dan de lader in het lichtnet/stopcontact stop.

Nu maar wachten tot alles weer hersteld is en ik de fiets weer kan ophalen.
Ik vernam wel dat er inmiddels meerdere STX1 modellen terug waren gekomen met kortsluiting.

Zijn er mensen die dit herkennen??
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik denk niet dat er hierover al eerder meldingen kwamen, gelukkig nog binnen garantie ... :shock:
STR-STX1 schreef: 21 feb 2019, 20:56 Voor mij een leermoment dat ik voortaan eerst de laadkabel aan de fiets bevestig en dan de lader in het lichtnet/stopcontact stop.
De correcte werkwijze, zie ook pagina 23 van 40 van de handleiding :
Verbind eerst de oplader met de netstekker (led-lampjes branden rood en groen) en vervolgens met de accu.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
STR-STX1
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2019, 18:40

Dan is dat volgens mij in de handleiding de onjuiste manier. Voor mij dus de manier om kortsluiting te krijgen.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De oorzaak van de problemen bij jouw fiets was te vinden bij dat schroefje ... dat veroorzaakte de kortsluiting, niet de manier van aankoppelen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Golvas schreef: 21 feb 2019, 21:06
De correcte werkwijze, zie ook pagina 23 van 40 van de handleiding :
Verbind eerst de oplader met de netstekker (led-lampjes branden rood en groen) en vervolgens met de accu.
[/quote]

Dan doe ik dat consequent verkeerd om. :? Gevoelsmatig ook beter. Eerst het apparaat aansluiten en dan pas op de stroom. Het geval van STR-STX1 bevestigt dat.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
FredWest
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 dec 2018, 07:59
Locatie: Waarder

Ik volg de handleiding en nog geen probleem gehad. Meestal laad ik hem binnen, misschien scheelt dat.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Golvas schreef: 21 feb 2019, 21:46 De oorzaak van de problemen bij jouw fiets was te vinden bij dat schroefje ... dat veroorzaakte de kortsluiting, niet de manier van aankoppelen.
Volgens mij ook, hoe je de lader ook aansluit, als er sluiting in een circuit zit veranderd dit niet zonder dat de sluiting opgeheven is.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

marco-hlv schreef: 22 feb 2019, 08:44 Eerst het apparaat aansluiten en dan pas op de stroom. Het geval van STR-STX1 bevestigt dat.
Neen hoor, dat bevestigt enkel dat er een kortsluiting in de kring zat ... deze kortsluiting werd veroorzaakt door dat schroefje.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
STR-STX1
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2019, 18:40

Inderdaad was de boosdoener het schroefje wat een beetje uitstak.
Maar heb inmiddels vernomen dat ik niet de enige ben geweest met dit probleem.
Twee andere STX1 modellen zijn mij reeds voor gegaan.
Hopelijk dat er niet meer volgen.
Ik zou zeggen: “ controleer bij deze modellen of alle schroefjes/boutjes vast gedraaid zitten rondom uw oplaadpunt op het frame.”
Dit kan narigheid ergenis besparen.
Bij mij moest een controller, kabels en het display vervangen worden.
Wel onder garantie :-)
Gebruikersavatar
STR-STX1
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2019, 18:40

E5C6B452-48EE-4923-9AE9-6FD21BB62C3B.jpeg
E5C6B452-48EE-4923-9AE9-6FD21BB62C3B.jpeg (1.05 MiB) 5558 keer bekeken
Plaats reactie