Trapsensor gevoeligheid

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Tomas, soms trap ik zo zwaar met een hoge trapfrequentie, maar helpt het niks. Het moment dat ik schakel naar een hogere versnelling voel je de fiets aanzetten.

Ik merk wel dat ik door die hogere trapfrequentie en het feit dat ik zelf flink wat energie toevoeg in standje 2, maar ook in standje 3, waarbij ik probeer boven de 40 km/uur te fietsen, ik op basis van het verbruik in de afgelopen 4 dagen zo’n 90-100 km moet kunnen afleggen op 1 volle 983 Wh accu. :bp:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Hogere trapferquentie heeft bij een Stromer geen enkele impact op het verbruik. Dat is wel het geval bij middenmotorfietsen (omdat de rotatiesnelheid van de motor bepaald wordt door jouw trapfrequentie). Bij een Stromer is alleen de kracht die je op de trapsensor van belang (en dus je snelheid), maar voor een zelfde snelheid bij lage of hoge trapfrequentie gaat het verbruik hetzelfde zijn (want je ketting gaat in beide gevallen met dezelfde snelheid bewegen over je achteras, en met dezelfde kracht op de trapsensor)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het laatste is volgens mij niet juist. Bij eenzelfde snelheid gaat bij een hoge trapfrequentie de ketting met een hogere snelheid over de achteras. Hoe wil je anders die hogere trapfrequentie anders realiseren? Het voorblad en de ketting zijn constant, het achter tandwiel verschilt.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Edit: verkeerd lezen... Volgens mij klopt hetgeen Henry zegt (alleen struikelde ik over "constant" in de laatste zin)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Tomasj schreef: 21 mar 2019, 05:39 Hogere trapferquentie heeft bij een Stromer geen enkele impact op het verbruik. Dat is wel het geval bij middenmotorfietsen (omdat de rotatiesnelheid van de motor bepaald wordt door jouw trapfrequentie). Bij een Stromer is alleen de kracht die je op de trapsensor van belang (en dus je snelheid), maar voor een zelfde snelheid bij lage of hoge trapfrequentie gaat het verbruik hetzelfde zijn (want je ketting gaat in beide gevallen met dezelfde snelheid bewegen over je achteras, en met dezelfde kracht op de trapsensor)
Bij een gelijk trapvermogen zal de kracht (koppel) dat je moet leveren hoger zijn bij een lagere cadans dan bij een hogere cadans. P=T x 2 x PI x n/60
Als P gelijk is zijn de enige 2 variabelen T (koppel) en n(toeren/min of cadans). Dus het koppel daalt bij hogere cadans en als de koppelsensor hierop reageert zal er minder ondersteuning EN minder verbruik zijn. Om dit te compenseren kan je de koppelsensor en/of rotatiesensor anders instellen.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

...en dit is precies wat ik dus ervaar. Die koppelsensor zorgt voor een "vreemde beleving".

Indien je op een willekeurige fiets (zonder trapondersteuning met koppelsensor) bijvoorbeeld een berg op fiets, zul je als de snelheid afneemt in versnelling terugschakelen. Je krijgt immers de trappers met de huidige versnelling niet meer goed rondgedraaid. Doordat je naar een lagere versnelling schakelt (groter tandwiel achter), krijgt je de boel weer vlotter draaiend. De trapfrequentie neemt toe, de kracht die de ketting zet op de as neemt af, maar doordat je meer omwentelingen maakt kom je toch nog omhoog.

Bij een Stromer heb je te maken met een koppelsensor. Die koppelsensor kun je instellen met een bepaalde gevoeligheid. die gevoeligheid geldt voor alle drie de standen (dus het is niet zo dat de gevoeligheid in stand 3 maximaal is). Wanneer je met de Stromer de berg op gaat zal op een gegeven moment de snelheid ook terugzakken. Wanneer je nu terugschakelt naar een lagere versnelling zul je zien dat het niet mee gaat vallen om weer naar een hogere snelheid te trappen. Dit gaat je veel makkelijker lukken door een grotere kracht te zetten op de ketting, dus door te schakelen naar een hogere versnelling. Doordat je naar een hogere versnelling schakelt, komt er meer kracht op de ketting, de koppelsensor zal reageren door extra hulptroepen aan te roepen vanuit de schuine buis. Al met al: je verbruik neemt hierdoor wel toe, maar je snelheid ook.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 21 mar 2019, 17:16. Doordat je naar een hogere versnelling schakelt, komt er meer kracht op de ketting, de koppelsensor zal reageren door extra hulptroepen aan te roepen vanuit de schuine buis. Al met al: je verbruik neemt hierdoor wel toe, maar je snelheid ook.
Dat is dus exact wat ik zeg :roll:
Het enige wat telt is de kracht die je op je ketting zet (want de koppelsensor meet niet anders dan dat). Wanneer je aan de zelfde snelheid rijdt ga je ongeacht de cadans hoog of laag is evenveel verbruiken.
Er is één uitzonderingsgeval; door een klein verzet rond te draaien ga je minder snel acceleren vanuit stilstand, en minder piekvermogen vragen, maar zolang je aan constante snelheid rijdt heeft de cadans helemaal geen invloed op je verbruik, want je fiets gaat hetzelfde vermogen leveren).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Jins schreef: 21 mar 2019, 09:09 Bij een gelijk trapvermogen zal de kracht (koppel) dat je moet leveren hoger zijn bij een lagere cadans dan bij een hogere cadans. P=T x 2 x PI x n/60
Als P gelijk is zijn de enige 2 variabelen T (koppel) en n(toeren/min of cadans). Dus het koppel daalt bij hogere cadans en als de koppelsensor hierop reageert zal er minder ondersteuning EN minder verbruik zijn.
Je maakt een denkfout, denk ik: bij hogere cadans gaat idd het koppel op de trapas omlaag, maar het koppel op de achteras blijft gelijk (toerental bij gelijke snelheid/vermogen blijft gelijk, want je wielmaat verandert niet, dus blijft ook het koppel op achteras gelijk).

Als de TMM sensor dus een zuiver koppel op de achteras meet, zou cadans er niet toe mogen doen. Hier zit wss de clou:
1) Is de achteras met het juiste koppel vastgezet? Als dat niet het geval is, zal de TMM misschien geen zuiver koppel meten, maar mss meer de kracht op de ketting (en dat is niet hetzelfde!)
2) Zit de TMM in zijn lineaire gebied? Of moet hij gecalibreerd worden? Kleine verschillen in koppel tussen hoge en lage cadans kunnen dan zorgen voor een groot verschil in gemeten, gemiddeld koppel. (Bij een hoge cadans kom je maar kort boven de drempelwaarde en bij lage cadans langer/gelijkmatiger.)
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

De kracht op de ketting is wat telt, kracht op de as is de som van kracht ketting + kracht motor. Anders zou de fiets uit zich zelf moeten rijden omdat de sensor de motor kracht meet en hieruit zijn ondersteunig bepaald en dat mag niet.
Met P bedoel ik de input van de fietser, niet het moter vermogen of snelheid.
Ondersteuning is afh van de kracht op de ketting. (T)
Verbruik is afh van de ondersteuning.
Kracht op de ketting is afh van cadans. (n)
Dus is het verbruik afh van de cadans.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik ben het met Jins eens, want dat is dus ook mijn ervaring.

Door in een hogere cadans te fietsen, zal de kracht op de ketting minder zijn. Dit is:
- goed voor je knieen,
- goed voor de ketting,
- goed voor de tandwielen.

Doordat de kracht op de ketting minder is, zal de motor ook minder kracht leveren. De afgelopen vijf dagen kom ik telkens tot de conclusie dat ik met mijn 983 Wh accu een afstand kan overbruggen van 90-100 km, waarbij ik zoveel als mogelijk probeer om een snelheid van 40+ km/uur te fietsen. :bp:
Ik fiets redelijk voorover gebukt (omdat ik niet teveel wind wil vangen), fiets hele afstanden in standje 3 en lever mijn bijdrage aan het vooruit komen. Als ik wind mee heb, wil ik nog wel eens teruggaan naar standje 2.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie