Pagina 1 van 1

Conditie ketting en cassette na 9000 KM

Geplaatst: 28 jan 2019, 21:53
door Chrisluhulima
Ik overweeg een ST1 X model 2017 te kopen waar 9000 km mee is gereden. Zijn de tandwielen en of ketting dan aan vervanging toe?

Re: 9000 KM

Geplaatst: 28 jan 2019, 22:08
door jovdt
Je kan vragen aan de verkoper of er een factuur is waar deze werkzaamheden op staan ....
Anders neem je een kettingmeter mee en controleer je zelf de ketting..;
je kan de tanden van de cassette ook visueel inspecteren ,wanneer de kleinste tandwielen nog pinnetjes zijn dan weet je dat het over is. Ken je er weinig van vraag iemand mee die er wel iets van weet.
Succes!

Re: Conditie ketting en cassette na 9000 KM

Geplaatst: 28 jan 2019, 22:09
door Stromeur
Als deze tussentijds nooit zijn vervangen, dan waarschijnlijk wel. Als ze wel tussentijds zijn vervangen, dan hangt het af van hoeveel km's dit geleden is en hoe de drivetrain tijdens gebruik is onderhouden. (Vuil is één van de grootste slijtage-veroorzakers.)

Met een kettingmeter (kost maar een paar euro) weet je of de ketting nog goed is. Met een testrit en een visuele check kom je er wel achter of alle kransjes nog in orde zijn.

Als je echt geen idee hebt hoe dit te beoordelen, neem dan iemand mee die er verstand van heeft.

Edit: jovdt was me voor, wij zijn het eens :)

Re: Conditie ketting en cassette na 9000 KM

Geplaatst: 28 jan 2019, 22:42
door jovdt
Stromeur schreef: 28 jan 2019, 22:09 Edit: jovdt was me voor, wij zijn het eens
Meestal wel :ay

Re: Conditie ketting en cassette na 9000 KM

Geplaatst: 29 jan 2019, 09:36
door Henry
Hoofdzakelijk een tweedehands fiets beoordelen op de mate van slijtage van ketting en casette is niet verstandig. Nu kun je uiteraard zeggen dat je die tweedehands fiets niet alleen gaat beoordelen op de status van de ketting en de casette, maar dat laat je ons in de openingspost niet weten.

Er zijn namelijk talloze reparaties denkbaar die veel duurder kunnen uitpakken dan de vervanging van een ketting en/of een casette. Om toch maar bij de ketting en de casette te blijven: het vervangen van ketting en casette (of alleen die tandwielen van de casette die versleten zijn) kost niet zoveel geld. Niet als je het laat doen door de fietsenmaker en helemaal niet als je het zelf doet.

Heb je geen vriend of kennis met verstand van zaken die mee kan komen om te kijken, dan is het wellicht een optie om een fietsenmaker een schatting te laten maken van een eerste onderhoudsbeurt (uiteraard nadat hij/zij de fiets in real life heeft gezien). Zo krijg je een goed beeld van de kosten van die eerste onderhoudsbeurt. Dat kan bijvoorbeeld jouw fietsenmaker zijn die de fiets in onderhoud mag nemen, maar dat kan ook een fietsenmaker zijn die in de buurt van de koper woont. Je zou dat dus ook aan de verkoper kunnen vragen, een gespecificeerde offerte van een eerste onderhoudsbeurt. Het geeft een goed beeld van de status van de fiets en de kosten die er aan gaan komen. Je laat daarnaast aan de verkoper zien dat je een serieuze koper bent.