Garantie of gewoon vette pech?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
iMart
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 dec 2017, 12:30

Ik heb het afgelopen jaar,om verschillende redenen, nog niet heel veel kunnen fietsen. Echter afgelopen maand ben ik weer met frisse moed begonnen.

Ik had echter al snel het probleem dat als ik op volle snelheid (40+) fietste ik regelmatig doortrapte. Dit was alleen op het kleinste tandwiel.

Vorige week bij mijn FM geweest en die constateerde hetzelfde,, geen kwestie van afstellen maar volledige cassette en ketting vervangen. Euvel verholpen, dus blij!

Op mijn vraag of dit onder de garantie valt (minder dan een jaar oud en nog geen 2500 km gefietst) kreeg ik helaas een negatief antwoord. Dit is slijtage en ik moet meer schakelen bij het wegrijden. Iets wat ik ook wel doe maar oke, zo gezegd zo betaald.

Achteraf had ik toch wel mijn twijfels. Er zullen vast ook andere redenen zijn dat iets slijt maar na 2500 km mijn hele cassette en ketting veranderen vind ik toch best gek voor een fiets van zo’n bedrag.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken, garantiekwestie of hoort het er gewoon bij?
AirMart.One - ST1 X SPORT Charcoal 983 Wh 2x55 ww - Blinker + laser.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Hangt af van wat voor traject je rijdt en welk onderhoud je doet. Indien jij de ketting niet hebt onderhouden, dan kan je een groep op 2500 km oprijden. Zeker wanneer je af en toe door de regen bent gereden, of modderige plassen op de weg had, en nooit de ketting hebt hersmeerd.
Wanneer je steeds op 't zelfde blad van die ketting rijdt (bvb de 11) is het ook perfect normaal dat dat tandwieltje na 2500 aan gort gereden is, zeker wanneer je niet op tijd en stond ketting en cassette hebt gesmeerd en gereinigd.
En de prijs van de fiets heeft daar geen impact op,.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Geen garantie. Is slijtage.
Wat ik mij wel afvraag, was het vervangen van ketting en alleen het 11 T kransje niet afdoende geweest? Van uitgaande dat die mogelijkheid er is. Is deze je voorgesteld?

Afijn, nu weer lekker Stromeren. En bedenk een ander onderhoudsplan, want 2,500Km zijn MTB waardes.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Winters
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 jan 2018, 21:46
Locatie: Hechtel-BE

Bij mij begon de ketting na 2500 km ook door te slaan
Iemand wees me op de schakelaar van de clutch van de Shimano Deore.
Bij het poetsen had ik deze op "Off" (neerwaarste positie) staan
Nadat ik deze op "ON" (hendeltje naar boven) had gezet, was het probleem opgelost
ST1X 2018
Fietsnaam: Zwèrten Duvel
pcrispey
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 feb 2018, 08:49

Ik had net hetzelfde na 2400 km was het kleinste tandwiel versleten. Ik heb toen een nieuwe cassette en ketting gekocht Ultegra 10 speed en KMC 10 EL ketting daar rij ik nu al meer dan 11 000 km meer zonder probleem.

De oude cassette heb ik bijgehouden en een nieuwe tandwieltje 11 gekocht deze zal ik oprijden als mijn Ultegra versleten is.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Hoe meer tanden er in contact zijn met de ketting zijn des te kleiner is de slijtage. Altijd op de 11 malen eist eerder zijn tol dan op de 14 of 15 en wat verdelen tussen 14 en 11 daarom was ik er ook zo fel op om vanaf de aflevering eerste 6-7 kransen met 1 oplopend op de pion te hebben. Heb nu vanaf dag 1 nog maar weinig droge ritten gemaakt maak elke week de ketting, cassette en voorblad goed schoon en smeer de ketting met mengseltje van synth. cardan-en ATF olie met injectie spuit voorzien van naald, rolletje voor rolletje, intrekken en na een uur of wat afvegen werkt perfect.

Maar concreet antwoord op jouw vraag, het is wel snel maar na 2500km in de regen en blub zoals de laatste maanden en dit zonder onderhoud gaat alles naar de filistijnen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik ben er eveneens zeker van dat het gebruik van de clutch hier het verschil had kunnen maken.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

iMart schreef: 09 jan 2019, 01:09 Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken, garantiekwestie of hoort het er gewoon bij?
Geen garantiekwestie. De volgende slijtage onderdelen worden door Stromer uitgesloten van garantie, en dat is bij verreweg de meeste fietsen zo:
The following parts shall constitute wearing parts and be excluded from this warranty:

Bump stops in forks and shock systems
Coatings on fork stanchions and shock absorber pistons
Moving parts made from rubber
Brake pads
Brake disks
Seals
Springs
Rim flanges/brake surfaces
Freewheel bodies
Slide rings and plain bushes
Bar grips and handlebar tape
Cassettes, cogs, chain rings
Chains
Bearings and bearing seatings
Airtight seals/O-rings
Tires
Shifting lever rubber coatings
Shifting components
Foam parts
Fenders, chain guide
Actuating cables and outer sleeves
Spokes
Dust rings
Bron: https://www.stromerbike.com/nl_NL/legal/warranty.html
iMart schreef: 09 jan 2019, 01:09 Er zullen vast ook andere redenen zijn dat iets slijt maar na 2500 km mijn hele cassette en ketting veranderen vind ik toch best gek voor een fiets van zo’n bedrag.
De aanschafprijs van je fiets verandert niks aan het feit dat bepaalde onderdelen kunnen slijten of door onheil van buitenaf stuk kunnen gaan. Je kunt ook domweg een lekke band krijgen, en de kwaliteit van de drivetrain-onderdelen op je Stromer is prima.

Meestal is alleen het kleinste kransje "op" (de 11), maar Stromer levert aan dealers alleen complete cassettes. Het is ook niet mega-eenvoudig om aan passende losse 11-jes te komen, maar het kan wel. (Het is alleen niet standaard, dus wat je dealer heeft gedaan is keurig, maar budgettair niet de meest klantvriendelijke oplossing.)

De slijtage aan jouw drivetrain is redelijk snel, maar zeker niet astronomisch.

Slijtage kun je (aanzienlijk!) vertragen door:

- Meer schakelen bij optrekken, afremmen, bochten, inhalen etc. i.p.v. almaar doorstampen op de 11 omdat dat nu eenmaal ook prima gaat met motor-ondersteuning.
- Correcte afstelling van het geheel (incl. de clutch).
- Je drivetrain periodiek onderhouden met goede middelen. Onderhoudsfrequentie en smeermiddel aanpassen aan b.v. weersomstandigheden en frequentie van gebruik (dus niet eens in de zus of zoveel tijd, maar eens per zoveel honderd kilometer en sowieso na elke regenbui of blerf-rit).

Over al deze materie zijn lego tips te vinden via de zoekmachine van het forum.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
iMart
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 dec 2017, 12:30

Oke, bedankt voor jullie reacties!
AirMart.One - ST1 X SPORT Charcoal 983 Wh 2x55 ww - Blinker + laser.
Plaats reactie