Pagina 2 van 3

Re: Error's

Geplaatst: 03 jan 2019, 23:00
door FreddyH
Marco Verkerk schreef: 03 jan 2019, 19:44 Helemaal mee eens en dat is nu exact het verschil tussen een klantgerichte dealer en een gewone dealer. De dealer verkoopt een Stromer, de klantgerichte dealer verkoopt mobiliteit.
Helemaal mee oneens. Het op voorraad hebben van een wiel is een implementatie, niet de bepalende factor of een dealer klantgericht is of niet. Dat wiel op voorraad helpt je bijvoorbeeld niet vooruit als je een kapotte controller hebt.

Een klantgerichte dealer verkoopt je inderdaad mobiliteit, maar dat doet hij/zij beter met een vervangfiets dan met een wiel op voorraad.

Re: Error's

Geplaatst: 03 jan 2019, 23:07
door Stromeur
Wat mij betreft gaat het om mobiliteitsgarantie i.c.m. het snel verhelpen van een storing of defect i.c.m. heldere en correcte communicatie over wat er wanneer gaat gebeuren om mijn Stromer te herstellen.

Heel leuk b.v. als ik een leenfiets meekrijg, maar ik ga niet voor de lol op een andere Stromer/SP rijden terwijl ik een maand moet wachten totdat ik de mijne weer terug heb, of überhaupt geen flauw idee heb wat me te wachten staat.

Neemt niet weg dat ik Heel Blij ben dat mijn dealer al dit soort onderdelen wél gewoon op voorraad heeft, want daarmee wéét ik dus dat reparatie nooit lang zal duren, tenzij het een lang foutzoek-verhaal wordt (maar daar zijn ze bij mijn dealer dan weer net wat te deskundig voor). En is een onderdeel niet op voorraad, dan wordt het gewoon uit een showroom Stromer gehaald.

Dat alles gezegd hebbende: ik heb makkelijk praten want mijn dealer is één van de grootste in NL, en Stromer specialist, dus dan mag je dit alles ook gewoon verwachten van ze. Voor de kleine, en misschien net zo klantgerichte fietsenmaker om de hoek, die ook een paar Stromers per jaar doet is dit allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. (Maargoed, ook dat is een keus, om met een kleine dealer in zee te gaan. Ik heb daar bewust niet voor gekozen. Nu ik meer van Stromers en de dealers afweet, zou ik de keus voor een kleinere dealer dichter bij huis wel wat makkelijker maken dan 2 jaar geleden.)

Re: Error's

Geplaatst: 05 jan 2019, 09:54
door Stromerfred
Stromeur schreef: 03 jan 2019, 23:07 .Nu ik meer van Stromers en de dealers afweet, zou ik de keus voor een kleinere dealer dichter bij huis wel wat makkelijker maken dan 2 jaar geleden.)
Wel grappig dat je dat zegt, ik denk dat ik daarin nu een veel overwogener keuze in kan maken. Ik denk dat een “klik” met je fm ook erg belangrijk is naast goede service. Zelf vind ik het fijn dat ik langs kan rijden op een moment dat t mij uitkomt, terwijl voor andere bijvoorbeeld service op t werk belangrijk is.

Re: Error's

Geplaatst: 07 jan 2019, 10:08
door pcrispey
De oorzaak van deze errors was een defect in de aansluitingsfishe van de motor die aan de motorkabel gaat.
E 210281
E 210284
E 210205

Een oorzaak van dit defect is het losmaken van de motor kabel en terug plaatsen van de motor in de fiets iets wat de dealer aanraad niet zelf te doen. Echt praktisch is dat niet . Ik ben gewoon van bij een lekke band het wiel eruit te halen en een nieuwe binnenband te plaatsen. Oplossing zou zijn om altijd met een gaadi binnenband te rijden. Dan moet het wiel er niet uit. Zijn er forum gebruikers die altijd met een gaadi rijden in het achterwiel ? Of mensen die tubeless rijden ?

Re: Error's

Geplaatst: 07 jan 2019, 20:13
door Tomasj
pcrispey schreef: 07 jan 2019, 10:08 Een oorzaak van dit defect is het losmaken van de motor kabel en terug plaatsen van de motor in de fiets iets wat de dealer aanraad niet zelf te doen. Echt praktisch is dat niet . Ik ben gewoon van bij een lekke band het wiel eruit te halen en een nieuwe binnenband te plaatsen. Oplossing zou zijn om altijd met een gaadi binnenband te rijden. Dan moet het wiel er niet uit. Zijn er forum gebruikers die altijd met een gaadi rijden in het achterwiel ? Of mensen die tubeless rijden ?
Ik zou niet altijd met een Gaadi rondrijden.
Wat ik doe:
- Antilekvloeistof in band (Doc Blue)
- Zelfklevers van Parktool om band te herstellen onder weg
- Indien dat niet lukt -> band doorknippen en Gaadi in de plaats plaatsen. Dan in 't week-end met de fiets naar de FM voor een nieuwe binnenband.

Re: Error's

Geplaatst: 07 jan 2019, 21:13
door Golvas
pcrispey schreef: 07 jan 2019, 10:08 Een oorzaak van dit defect is het losmaken van de motor kabel en terug plaatsen van de motor in de fiets iets wat de dealer aanraad niet zelf te doen.
De dealer vervangt dus eerst nodeloos de motorkabel (lost het probleem niet op), zoekt dan zijn heil in het bestellen van een nieuwe motor en stelt dan doodleuk (na zowat drie weken !) vast dat eigenlijk de aansluitfiche van de motor het probleem is ... terloops : da's dus een aansluitfiche die hij eerder al connecteerde met die pas vervangen motorkabel ... heu ?

"een oorzaak van dit defect is het losmaken van de motor kabel en terug plaatsen van de motor in de fiets" ... m.a.w. : de dealer zegt dan dat de klant (en zijn onkunde) zowat rechtstreeks de oorzaak van de problemen is ... :roll:

Geeft vertrouwen zoiets ! :mrgreen:

Wist hij je ook te vertellen hoe hij dan uiteindelijk het probleem kon oplossen ? Connector vervangen (is verbonden met de motor!) ? Pinnetjes recht geplooid ? Contactspray ?
pcrispey schreef: 07 jan 2019, 10:08 Oplossing zou zijn om altijd met een gaadi binnenband te rijden.
Komt dat advies van diezelfde dealer ? ... :lol:

Gaadi is een tijdelijke oplossing, geen permanente (schurende werking van de uiteinden tegen mekaar) ... geen enkele fiets rolt hiermee uit de fabriek.

Re: Error's

Geplaatst: 08 jan 2019, 09:49
door pcrispey
Golvas schreef: 07 jan 2019, 21:13
pcrispey schreef: 07 jan 2019, 10:08 Een oorzaak van dit defect is het losmaken van de motor kabel en terug plaatsen van de motor in de fiets iets wat de dealer aanraad niet zelf te doen.
De dealer vervangt dus eerst nodeloos de motorkabel (lost het probleem niet op), zoekt dan zijn heil in het bestellen van een nieuwe motor en stelt dan doodleuk (na zowat drie weken !) vast dat eigenlijk de aansluitfiche van de motor het probleem is ... terloops : da's dus een aansluitfiche die hij eerder al connecteerde met die pas vervangen motorkabel ... heu ?

"een oorzaak van dit defect is het losmaken van de motor kabel en terug plaatsen van de motor in de fiets" ... m.a.w. : de dealer zegt dan dat de klant (en zijn onkunde) zowat rechtstreeks de oorzaak van de problemen is ... :roll:

Geeft vertrouwen zoiets ! :mrgreen:

Wist hij je ook te vertellen hoe hij dan uiteindelijk het probleem kon oplossen ? Connector vervangen (is verbonden met de motor!) ? Pinnetjes recht geplooid ? Contactspray ?
pcrispey schreef: 07 jan 2019, 10:08 Oplossing zou zijn om altijd met een gaadi binnenband te rijden.
Komt dat advies van diezelfde dealer ? ... :lol:

Gaadi is een tijdelijke oplossing, geen permanente (schurende werking van de uiteinden tegen mekaar) ... geen enkele fiets rolt hiermee uit de fabriek.
Achteraf lijkt het allemaal eenvoudig wat het probleem was uiteraard. Je kan zomaar niet de aansluitfiche vervangen van de motor. Dit is één geheel met de motor zelf en de onderdelen waren onder garantie dus lijkt het mij logisch dat men het hele wiel vervangt. Contact spray etc is direct geprobeerd maar werkte niet.

De connector is blijkbaar een zeer gevoelig iets wat best niet te veel uit elkaar gehaald wordt. Daarom dat ik dacht aan een Gaadi te laten zitten of eventueel tubeless te gaan rijden.

Re: Error's

Geplaatst: 08 jan 2019, 20:20
door Golvas
pcrispey schreef: 08 jan 2019, 09:49 Je kan zomaar niet de aansluitfiche vervangen van de motor.
Correct, vandaar mijn kleinere tekst in mijn post van gisteren 21:13.
pcrispey schreef: 08 jan 2019, 09:49 dus lijkt het mij logisch dat men het hele wiel vervangt
Mij ook maar, dat had je niet gemeld ... je had gemeld dat de motor in bestelling was, dat de problemen opgelost waren maar niet dat de motor vervangen was.

Op basis van je bericht van gisteren 10:08 kon de dealer even goed de connector gemanipuleerd hebben ... vandaar de verwarring. ;)

Re: Error's

Geplaatst: 09 jan 2019, 21:09
door Stromeur
pcrispey schreef: 08 jan 2019, 09:49 De connector is blijkbaar een zeer gevoelig iets wat best niet te veel uit elkaar gehaald wordt. Daarom dat ik dacht aan een Gaadi te laten zitten of eventueel tubeless te gaan rijden.
Die connector naar de ST1 X motor is niet zo spannend of bijzonder kwetsbaar. Gewoon met beleid behandelen, zoals je met elke connector behoort te doen, en dan kan er weinig mis gaan.

In de handleiding van de ST1 X wordt omschreven hoe je het achterwiel moet uitnemen en terugplaatsen (incl. het loshalen van de connector, wat daarbij nodig is). Dit betekent dat Stromer ermee akkoord is dat wij dit als eindgebruiker met onze ST1X doen. Wat weer betekent dat wij een lekke achterband waarbij het wiel eruit gehaald moet worden zelf kunnen en mogen herstellen.

Ik vind het dit daarom wel een wat onduidelijk verhaal (tenzij iemand zelf die connector heeft gemold, want als je je best doet kan dat natuurlijk wel).

Re: Error's

Geplaatst: 06 feb 2019, 17:38
door Jaap58
Vanmorgen zelfde storing als TS.

De ondersteuning van mijn fiets ST1X (3 maanden in bezit, 2400 km) viel compleet weg en de omni deed een zogenaamde freeze. Foutcodes 210205, 210281, 210284.
Volledige reset door accu te verwijderen had geen resultaat. Na opnieuw opstarten trad de fout weer op direct na het beginnen met fietsen. Betekende verder fietsen zonder ondersteuning en zonder licht. Gelukkig een reflectievestje bij me met verlichting voor en achter (zet ik normaal niet aan, maar was nu wel handig).

Fiets door FM opgehaald en zelf ook thuisgebracht. Was 25km van huis aan het werk.

Onderzoek door FM in overleg met Stromer doet vermoeden dat de drive unit defect is. Een nieuwe is besteld en wordt waarschijnlijk nog volgende week geleverd.
De komende dagen maar weer op de racefiets naar het werk. Vooralsnog temperaturen boven het vriespunt, dus niet glad. Goed voor de conditie, maar was niet helemaal de bedoeling.