Motorprobleem ST1X 2018

Matomatisch
Pro
Pro
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 apr 2018, 18:07
Locatie: Noorderkempen (BE)

Dag beste mede-Stromeraars :)

Reeds drie maanden staat mijn auto stil in de garage. Ik heb immers net als jullie al veel plezier aan mijn fiets beleefd! Er is echter iets met mijn fiets waarvan ik dacht dat dit normaal gedrag was, maar dit eigenlijk niet is. Er zijn ook momenten met gedrag dat niet normaal is, en ik wil dit even voor jullie neerschrijven. Misschien herkennen jullie deze problemen, laat ze dan snel nakijken bij je FM want het probleem dat ik heb heeft al tot gevaarlijke situaties geleid!

Even terugspoelen naar het begin, en naar wat ik dacht dat normaal gedrag was:

Telkens ik met de hand naast mijn fiets liep, kwamen er een aantal 'klak' geluiden uit het achterwiel. Deze geluiden stopte na een aantal meter. Ik kon gewoon fietsen, zonder deze geluiden te horen. Als ik een 10 km/u en trager rijd, kwam het 'klak' geluid weer even terug om vervolgens weer te verdwijnen tijdens het fietsen. Normaal gedrag dacht ik, of het kan misschien een losse spaak zijn. Tijdens de eerste onderhoudsbeurt zijn er geen losse spaken vastgesteld. Het 'klak' geluid was tijdens het onderhoud toevallig net niet aanwezig :?

Tijdens het fietsen tussen 39 en 43 km/u voel en hoor ik in mijn trappers een sterk vibrerend geluid. Ik lees hier op het forum dat dit aan het ringfietsslot kan liggen. Ik ben dit tijdens de eerste onderhoudsbeurt vergeten aan te kaarten. :bu: Verder dacht ik dat dit ook normaal gedrag van de fiets is.

Een ander fenomeen dat een Stromeraar vast wel kent, is scooteren. Ik hoef het jullie niet uit te leggen dat het af en toe wel eens tof is om zonder te trappen voorruit te gaan. Gelukkig stopt het scooteren als je op de rem duwt. Of toch niet?? Nee, bij mij stopt hij niet zomaar als ik rem. Mijn fiets blijft ondersteuning geven tijdens het remmen. Enkel als ik verdomd hard de remmen induw stopt hij met ondersteuning geven! De eerste keer dat dit gebeurde was tijdens de eerste regenbui in september. Het zal daar wel aan liggen dacht ik. Ondertussen heb ik dit al 5 keer voorgehad. Dit heeft al voor gevaarlijke situaties gezorgd op het fietspad en aan spooroverwegen! Gelukkig geen ongevallen gehad hiermee.

Een ander nog gevaarlijker probleem: Sinds half september tijdens het fietsen beslist de motor van mijn fiets om minstens 1 keer per week de hele boel eens te blokkeren. Stel je voor, je rijdt dicht tegen de 45 km/u aan. Mooi van het landschap genieten, en plots geen ondersteuning meer, de motor remt op vol vermogen. Je kan je voorstellen wat voor een slipsporen ik heb achtergelaten op de Belgische fietspaden. Gelukkig nooit erg ten val gekomen. Als ik tot stilstand kwam, reageert de fiets nergens meer op. De omni laat de hoogste snelheid zien die ik net daarvoor reed en het scherm en aan-uit knop reageren niet op aanrakingen. Na een minuut zo te staan herstart de fiets zichzelf, en kan ik weer rondrijden.

Dit heb ik de eerste keer dit gebeurde aan mijn FM gemeld. Hij heeft een software update naar mijn fiets gestuurd. Ik bleek nog een oude versie op de omni te hebben staan, want het startscherm ziet er nu iets beter uit. Maar de bovenstaande problemen bleven duren.

Afgelopen zaterdag fiets ik van mijn ouders naar huis. Halverwege blokkeert de motor. Na een minuut herstart de fiets zoals gewoonlijk, maar deze keer is het erger. Het 'klak' geluid dat ik enkel hoorde aan lage snelheden blijft nu duren. Hieronder een filmpje van het geluid, stapvoets:


(zet het geluid goed hard)

Dit geluid wordt steeds luider en luider, en volgen elkaar steeds sneller op hoe harder ik rijd. Het geluid wordt zo luid, dat het boven het windgeruis uit komt! :ai De fiets rijdt verder wel gewoon als vanouds.

Ik heb onmiddellijk mijn FM gecontacteerd. Ik ben vandaag langs geweest. Het was voor de FM de eerste keer dat hij dit probleem had gezien. Na twee minuten bellen met Stromer werd er beslist om een nieuw achterwiel(incl. motor) te plaatsen. Blijkbaar sturen ze niet zomaar nieuwe achterwielen op, wist mijn FM te vertellen. Met wat geluk is het nieuwe wiel er volgende week al, herstel onderdelen komen blijkbaar steeds sneller toe.

Ondertussen worden de 'klak' geluiden steeds erger, maar ik hoef gelukkig niet terug de auto te gebruiken. Ik zal proberen het geluid al fietsend op te nemen, dan hebben jullie een idee hoe dit klinkt.

1 voordeel aan het geluid, ik kom als een ware ratelslang aangereden en hoef mijn bel niet meer te gebruiken. Iedereen draait zijn hoofd om als ik eraan kom :bj

Door dit te delen hoop ik dat anderen die deze problemen herkennen hun fiets laten nakijken bij de FM. Je kan onderweg niet voorzichtig genoeg zijn!

Groeten, Matomatisch
ST1X 2018 20" Charcoal - 618 Wh - 2 x nieuw achterwiel - Ortlieb Back Roller High Visibility tassen (zwart) - WW 10km enkel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hey Matomatisch,

Dat is inderdaad een bijzonder probleem, en zoals je zegt levensgevaarlijk. Een Stromer die gas geeft en afremt op momenten dat jij daar helemaal niet om vraagt.. griezelig.

Als ik jouw filmpje bekijk, dan komt die "tiktik"-"klak" steeds op precies dezelfde positie van de motor. Het klinkt alsof er iets aan hardware los zit/ergens tegenaan tikt intern in de motor. Complete motor vervangen lijkt me in dit geval inderdaad de enige en beste optie.

Dank voor je zeer heldere probleemomschrijving. Hier hebben mede-Stromeraars wat aan!

Ga alsjeblieft niet allerlei rare toeren uithalen om dit tijdens het rijden te filmen; je motor zal maar net op dat moment blokkeren.

Goeie service van je dealer en Stromer in ieder geval. Hopelijk lost het vervangen van de motor het probleem op. Ik weet bijna zeker van wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Krid
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 aug 2018, 08:23
Locatie: Antwerpen

Matomatisch schreef: 24 okt 2018, 11:16 Ik heb onmiddellijk mijn FM gecontacteerd. Ik ben vandaag langs geweest. Het was voor de FM de eerste keer dat hij dit probleem had gezien. Na twee minuten bellen met Stromer werd er beslist om een nieuw achterwiel(incl. motor) te plaatsen.
Uitstekende service!
Mogen we de naam van deze Herveldse dealer kennen?
Je pense, donc je suis (René Descartes)
Et alors? (François Mitterand)
To be or not to be (William Shakespeare)
Do be do be do (Frank Sinatra)
Matomatisch
Pro
Pro
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 apr 2018, 18:07
Locatie: Noorderkempen (BE)

Stromeur schreef: 24 okt 2018, 11:45 Ga alsjeblieft niet allerlei rare toeren uithalen om dit tijdens het rijden te filmen; je motor zal maar net op dat moment blokkeren.
Ik zal het geluid opnemen door mijn telefoon in mijn fietstas te stoppen. Dan heb ik nog beide handen aan het stuur :D
Krid schreef: 24 okt 2018, 12:19 Uitstekende service!
Mogen we de naam van deze Herveldse dealer kennen?
Ik zal je dit in een privé bericht sturen. (Of mag ik dat gewoon hier plaatsen?)
ST1X 2018 20" Charcoal - 618 Wh - 2 x nieuw achterwiel - Ortlieb Back Roller High Visibility tassen (zwart) - WW 10km enkel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Matomatisch schreef: 24 okt 2018, 13:14
Krid schreef: 24 okt 2018, 12:19 Uitstekende service!
Mogen we de naam van deze Herveldse dealer kennen?
Ik zal je dit in een privé bericht sturen. (Of mag ik dat gewoon hier plaatsen?)
Mag!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Matomatisch
Pro
Pro
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 apr 2018, 18:07
Locatie: Noorderkempen (BE)

Stromeur schreef: 24 okt 2018, 13:35
Matomatisch schreef: 24 okt 2018, 13:14
Krid schreef: 24 okt 2018, 12:19 Uitstekende service!
Mogen we de naam van deze Herveldse dealer kennen?
Ik zal je dit in een privé bericht sturen. (Of mag ik dat gewoon hier plaatsen?)
Mag!
Bike Totaal Rini Pijnen in Ossendrecht.
ST1X 2018 20" Charcoal - 618 Wh - 2 x nieuw achterwiel - Ortlieb Back Roller High Visibility tassen (zwart) - WW 10km enkel
Gebruikersavatar
Krid
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 aug 2018, 08:23
Locatie: Antwerpen

:cool2:
Je pense, donc je suis (René Descartes)
Et alors? (François Mitterand)
To be or not to be (William Shakespeare)
Do be do be do (Frank Sinatra)
Matomatisch
Pro
Pro
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 apr 2018, 18:07
Locatie: Noorderkempen (BE)

Gisteren bericht gehad van mijn FM dat het nieuwe wiel al binnen is :bp:

Ga er straks geen om hem te laten plaatsen :ay
ST1X 2018 20" Charcoal - 618 Wh - 2 x nieuw achterwiel - Ortlieb Back Roller High Visibility tassen (zwart) - WW 10km enkel
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Als ik het goed lees heeft jou fietsnmaker via Stromer in 2 dagen voor jou een nieuwe motor geregeld.

Dit is nu service!

Ik ben dan ook van mening dat alleen klantgerichte bedrijven zullen overleven en goedkope dozenschuivers in deze maatschappij.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Matomatisch schreef: 24 okt 2018, 11:16
Een ander fenomeen dat een Stromeraar vast wel kent, is scooteren. Ik hoef het jullie niet uit te leggen dat het af en toe wel eens tof is om zonder te trappen voorruit te gaan. Gelukkig stopt het scooteren als je op de rem duwt. Of toch niet?? Nee, bij mij stopt hij niet zomaar als ik rem. Mijn fiets blijft ondersteuning geven tijdens het remmen. Enkel als ik verdomd hard de remmen induw stopt hij met ondersteuning geven! De eerste keer dat dit gebeurde was tijdens de eerste regenbui in september. Het zal daar wel aan liggen dacht ik. Ondertussen heb ik dit al 5 keer voorgehad. Dit heeft al voor gevaarlijke situaties gezorgd op het fietspad en aan spooroverwegen! Gelukkig geen ongevallen gehad hiermee.

Een ander nog gevaarlijker probleem: Sinds half september tijdens het fietsen beslist de motor van mijn fiets om minstens 1 keer per week de hele boel eens te blokkeren. Stel je voor, je rijdt dicht tegen de 45 km/u aan. Mooi van het landschap genieten, en plots geen ondersteuning meer, de motor remt op vol vermogen. Je kan je voorstellen wat voor een slipsporen ik heb achtergelaten op de Belgische fietspaden. Gelukkig nooit erg ten val gekomen. Als ik tot stilstand kwam, reageert de fiets nergens meer op. De omni laat de hoogste snelheid zien die ik net daarvoor reed en het scherm en aan-uit knop reageren niet op aanrakingen. Na een minuut zo te staan herstart de fiets zichzelf, en kan ik weer rondrijden.
Ik heb met mijn ST2 ook exact dezelfde problemen gehad. Het scooteren heb ik twee keer voorgehad, het blokkeren beperkt zich bij mij tot het stoppen van de ondersteuning, de fiets begon niet te remmen, snelheid bleef ook bij mij aangegeven en na 20 seconden startte de fiets opnieuw op. Die 'klak' heb ik wel nooit opgemerkt.
Bij mij heeft Stromer aangeraden om de Omni te vervangen . Dus eens in 't oog houden, zo weten we welke remedie werkt ;-)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie