Pagina 2 van 8

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 26 sep 2018, 16:43
door Draftsman
En foto 2 apart nog eens (het bovenste lager dus)
IMG-2496.JPG
IMG-2496.JPG (1.58 MiB) 4123 keer bekeken

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 26 sep 2018, 19:03
door StroWo
ah top, dat lost de speurtocht op! thanks voor het delen van de maten

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 27 sep 2018, 10:32
door Lamkram
Draftsman schreef: 26 sep 2018, 16:43
Bedankt Draftsman voor het uitzoeken en delen. Ik ga er een beetje vanuit dat je kennelijk problemen hebt ondervonden tijdens het sturen. Hoeveel km heb je inmiddels gereden en hoe oud (jong) is je Stromer?

Zelf heb ik nu 11.000 km gereden en mijn ST1X is nu 1 jaar oud vandaar mijn vraag.

Groet Mark

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 27 sep 2018, 11:09
door Draftsman
Lamkram schreef: 27 sep 2018, 10:32 Bedankt Draftsman voor het uitzoeken en delen. Ik ga er een beetje vanuit dat je kennelijk problemen hebt ondervonden tijdens het sturen. Hoeveel km heb je inmiddels gereden en hoe oud (jong) is je Stromer?
Ik ondervind inderdaad vooral problemen tijdens het sturen aangezien het mij niet lukt om dat balhoofd deftig af te stellen. Ofwel zit het te vast, waardoor ik met een 'vast' punt zit waardoor mijn St1x zeer onrustig rijdt, vooral in bochten dan. Ofwel zit het te los en heb ik speling, wat ook niet ideaal is...

Mijn St1x heb ik sinds eind vorig jaar, maar pas sinds maart doe ik er dagelijks mijn woon-werkverkeer mee, ongeveer 70km per dag. Ondertussen zit ik al tegen de 9500km aan. Al in april heb ik gemerkt dat hij niet zo fijn stuurt dus ik vermoed dat het balhoofd toen al te vast stond afgesteld waardoor de lagers veel te verduren kregen. En onze fantastische Belgische wegen en fietspaden maken het er ook al niet beter op :roll:

De lagers heb ik gisteren besteld en zou deze normaal vandaag binnen hebben. Ik post dan wel een update van zodra deze er op liggen :)

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 27 sep 2018, 11:49
door FreddyH
Draftsman schreef: 27 sep 2018, 11:09 Mijn St1x heb ik sinds eind vorig jaar
Waarom laat je het niet gewoon onder garantie oplossen?

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 27 sep 2018, 12:42
door Draftsman
FreddyH schreef: 27 sep 2018, 11:49 Waarom laat je het niet gewoon onder garantie oplossen?
Mijn dealer zit niet op mijn woon-werk route en ook niet bij mij om de hoek, dus tijdens de week lukt mij dat al niet. Dat wordt dus zaterdag fiets in de koffer gooien en naar ginder rijden. En als mijn dealer niet onmiddellijk tijd heeft terug naar huis om er later die dag, als ik geluk heb, opnieuw om te gaan... Beetje te veel gedoe naar mijn goesting :) Dus ik zoek zelf een en ander uit en plaats zaterdag zelf die nieuwe lagers.

Valt zo'n slijtagegevoelig onderdeel trouwens wel onder garantie?

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 27 sep 2018, 12:52
door FreddyH
Goede reden. Ik zou zeggen dat dat onder garantie valt. Zo snel horen lagers helemaal niet te slijten. Als daar voldoende vet in (blijft) zit(ten) dan moeten die gemakkelijk tientallen jaren meegaan.

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 27 sep 2018, 22:50
door Marco Verkerk
FreddyH schreef: 27 sep 2018, 12:52 Goede reden. Ik zou zeggen dat dat onder garantie valt. Zo snel horen lagers helemaal niet te slijten. Als daar voldoende vet in (blijft) zit(ten) dan moeten die gemakkelijk tientallen jaren meegaan.
1 van mijn voorwiel lager was ook al na 1,5 jaren ook kapot, viel ook niet onder garantie.

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 27 sep 2018, 23:02
door Stromeur
In de garantievoorwaarden vermeldt Stromer een lijstje slijtage-onderdelen die worden uitgesloten van garantie. Lagers staan in die lijst, en volgens mij is dat bij zo ongeveer alle fietsen zo.

https://www.stromerbike.com/nl_NL/legal/warranty.html

Balhhoofd-lagers die stuk gaan door een slecht afgesteld balhoofd, dat is natuurlijk een ander verhaal. Maar na de eerste 6 maanden verschuift de bewijslast voor het ontstaan van een defect van dealer naar klant, dus dan moet je hier eigenlijk binnen de eerste 6 maanden al werk van gemaakt hebben, anders wordt het lastig als je dealer niet coulant is.

Gelukkig is dit tientjeswerk. Met een dealer op afstand zou ik net als Draftsman gewoon een setje nieuwe lagers gekocht hebben en vriendelijk bedanken voor al dat gedoe. (Tenzij het het lager van je achterwiel betreft. Dan ben je echt heel erg aan de beurt, omdat die niet los te vervangen zouden te zijn, dus dan moet er een compleet nieuw wiel incl. motor komen.)

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 27 sep 2018, 23:14
door WFVst5
FreddyH schreef: 27 sep 2018, 12:52 Goede reden. Ik zou zeggen dat dat onder garantie valt. Zo snel horen lagers helemaal niet te slijten. Als daar voldoende vet in (blijft) zit(ten) dan moeten die gemakkelijk tientallen jaren meegaan.
Balhoofdlagers slaan vaak in omdat het zgn. relatief statische lagers zijn bij langere tijd verkeerde afstelling helemaal. Ik heb als freelance/inval mechanieker meegemaakt dat de balhoofdlagers van reserve fietsen die elke koers op het rek van de materiaalwagen meegesjouwd werden geputte lagercups kregen ik vet ze in met zeewaterbestendig vet, tegen de pekel. Een klein beetje roest in een statisch lager geeft al veel slijtage omdat roest veel harder is dan staal. Ook dure lagers kunnen kapot, zij gaan in het algemeen wel langer mee omdat de afdichtingen beter zijn en de lagers "liggen vol" dit betekend dat er zoveel mogelijk kogeltjes of naaldjes in geplaatst zijn. Als de kogels/naalden in een kooi zitten knip ik de kooi altijd weg en zet er meer kogels of naaldjes bij zodat het lager "voller" wordt waardoor de belasting over meer drukpuntjes verspreid wordt. Ik vraag mij overigens af waarom er Tange lagers gebruikt worden in zo'n dure fiets...........