Piepende remmen

Kenneth D.W
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 sep 2018, 13:47

Bedankt voor jullie feedback, :ay

Wat ik raar vind is dat ik dit niet had de eerste 80 km.
Deze morgen de eerste 10minuten zonder geluid gereden, dan begon het weer. Het is alsof bij het uitzetten van het metaal van de schijf ( door frictie en warmte ) deze tegen de remschoen aanraakt vandaar het fluitend geluid alsof de remschijf er een beetje scheef inzit daar ik dit heb ok als ik de fiets aan de hand neem te voet dus hoor je zo dat piep, piep ,piep bij elke omwendeling. Het azou ook gewoon een “vuiltje” kunnen zijn. Maar dat betwijfel ik.

Grtjs
Kenneth
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

het is sowieso vuil wat op je schijf en je blokjes zit, je kan dit met remschijf cleaner schoonmaken. Het geluid zal dan waarschijnlijk even wegblijven, maar zodra je in slecht weer rijdt zal het snel weer terug komen
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Kenneth D.W
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 sep 2018, 13:47

harmroest schreef: 25 sep 2018, 09:25 het is sowieso vuil wat op je schijf en je blokjes zit, je kan dit met remschijf cleaner schoonmaken. Het geluid zal dan waarschijnlijk even wegblijven, maar zodra je in slecht weer rijdt zal het snel weer terug komen
ja maar dan moet ik telkens die remunit uitelkaar halen?? dat durf ik niet hoor :oops:
ik kom nog andere stromers tegen onderweg van en naar het werk die hoor ik niet piepen, naturlijk deze rijden dan wel 35+ en het raare is dat het geluid verdwijnt vanzodra ik rem...

Het is gewoon storend omdat ik ook soms graag trager rijd :ck:
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Stromeur schreef: 24 sep 2018, 20:06 Als het geluid inderdaad bij de remmen vandaan komt, dan lopen waarschijnlijk de rempads iets aan. Remklauw opnieuw uitlijnen zou dit dan moeten oplossen.
Kan ook aan je remschijf liggen die niet meer volledig recht is. Je kan dan je remklauw uitlijnen zoveel je wil, je remschijf zal dan altijd wel je rempads blijven aantikken. Bij mij is dit ook het geval. Als ik mijn voorwiel vrij laat draaien dan zie ik dat de remschijf zeer lichtjes 'wiebelt'... Bestaan tools voor om die terug te rechten of je dealer kan dit ook.
Pumpkin rider schreef: 03 sep 2018, 08:45 En dan komt de oplossing, ik heb een spray van Brakesilencer gekocht van Swisstop.

Heb de oude originele Tektro remblokken schoon gemaakt en gespuid met de Brakesilencer.

Geluid volledig weg!
Die Swisstop Brakesilencer gebruik ik nu ook :cool2: Rempads eruit, schoonmaken, remschijf schoonmaken, rempads inspuiten en er terug in plaatsen en opnieuw uitlijnen. Fluisterstil nu (behalve in de regen) :bf:
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Kenneth D.W
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 sep 2018, 13:47

vandaag bij de dealer geweest, blijkt dat het helemaal niet aan de remschijf lag maar de achter wiels as.
het vet was verduurd ( na 80km ) :shock:

ze hebben er nieuw vet ingespoten en gedaan met fluiten. Nu maar hopen dat het zo blijft :bf:

bedankt voor alle tips.

grtjs
Kenneth
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kenneth D.W schreef: 25 sep 2018, 19:37 vandaag bij de dealer geweest, blijkt dat het helemaal niet aan de remschijf lag maar de achter wiels as.
het vet was verduurd ( na 80km ) :shock:

ze hebben er nieuw vet ingespoten en gedaan met fluiten. Nu maar hopen dat het zo blijft :bf:
Aha! Dat heb ik ook eens gehad met een andere fiets (Cannondale Bad Boy 0, voorzijde). Die was ook gloedjenieuw en deed het vanaf dag één. Fluiten inderdaad, is weer een heel ander geluidje dan piepen of skwieken, zo lastig om online te omschrijven. Uiteindelijk heb ik dat op dezelfde manier opgelost en daarna nooit meer last van gehad.

Vertrouw er maar op dat je dealer dit nu blijvend heeft opgelost, dit kan soms gewoon gebeuren met een fiets recht uit de fabriek.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Kenneth D.W
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 sep 2018, 13:47

Ik hoop het dat het nu gedaan is, maar de dealer zei ook dat als het nog eens zou voorvallen kom dan maar gwn langs.
service is wel top bij mijn dealer.

ik wil jullie alvast allemaal bedanken voor de input! :ba :ay

grtjs
Kenneth
pleeyer_wan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 sep 2018, 13:01
Locatie: Schulen, België

de voorste rem piept bij mijn vervang ST1X 2018 niet, maar de achterrem wel.
Ik vind het niet echt storend, daar ik meestal met voorrem rem en achterrem alleen gebruik om mensen te laten horen dat ik achter hun rij. en op 0.5 m niet wil toeteren! :mrgreen:

nog niet in de regen getest;
Time you enjoy wasting, isn't wasted time.
St5 rider! :dwarf:
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

pleeyer_wan schreef: 09 okt 2018, 13:41 de voorste rem piept bij mijn vervang ST1X 2018 niet, maar de achterrem wel.
Ik vind het niet echt storend, daar ik meestal met voorrem rem en achterrem alleen gebruik om mensen te laten horen dat ik achter hun rij. en op 0.5 m niet wil toeteren! :mrgreen:

nog niet in de regen getest;
Bij mij precies hetzelfde. ST1X 2017. Vind het prima zo. Horen ze me aankomen.
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Deze ochtend in hevige regen gefietst nadat de nachtshift erop zat en de remmen slepen echt. Waarschijnlijk door combinatie nat en veel zand (vuil) op de baan door de hevige wind. Nogal irritant vind ik. -

Hoe reinig ik het best het remsysteem? :)
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Plaats reactie