Piepende remmen

fastcooper
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 apr 2018, 17:08

Wat wel kan helpen en een goedkope oplossing kan zijn is de remreiniger van muc-off.

Bij mij hielp het op een vorige fiets en lees op andere fora dat het ook wel wil helpen.
Is de moeite om eens te proberen, kostprijs van zo 1 bus is 10 euro dacht ik. Veel voor remmenreiniger, weinig ten opzichte van nieuwe blokken en schijven.
Klever X-speed Limited
Jaybee67
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2018, 00:57

Piepen van de achterrem van mijn ST1 getracht op te lossen met remmenreiniger. Zowel schijf als blokjes goed ontvet. Bij mij werkte het niet merkbaar. Vervolgens op advies de verglazing van de blokjes afgeschuurd met korrel 400. Niet te lang, anders hou je niks over :mrgreen: . Ook dit hielp maar een zeer korte tijd. Morgen ga ik bewust harder remmen om te kijken of dit helpt. Ik rem normaal nooit hard, omdat dit minder comfortabel is, maar als het piepen minder kan.... proberen waard. 8-)
Golvas

Jaybee67 schreef: 20 aug 2018, 20:51 Morgen ga ik bewust harder remmen om te kijken of dit helpt.
Dat werkt ... zeker weten !

Vandaag - na een noodstop - waren de remmen muisstil ... :bj
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Piepen van de remmen komt voor bij alle schijfremmen de een wat meer, de ander wat minder.
De frequentie bepaalt of we het horen alleen wanneer wij het horen gaan sommige mensen zich er aan storen.
Afschuren of remmenreiniger kan tijdelijk wat helpen.

Bij auto's en motorfietsen kan het wel (tijdelijk)helpen om de aangrijphoek van de blokken iets te veranderen met een schuurschijfje zodat er minder abrupt volledig contact komt met de schijf sommige klanten zeggen dat zij er gek van worden, vooral in de garantie tijd erg vervelend omdat er geen definitieve oplossing is.
Bij mijn Magura's krijsen en schuren ze ook enorm, valt goed op bij andere weggebruikers op mijn ATB. zit XTR, idem dito ik zou zeggen wen er maar aan ik rij sowieso altijd met autoplastieken in mij oren dus.....

Met volle vrachten stevig remmen geeft vele malen minder remproblemen dan het "nieuwe zuinige rijden" bij "ver glazuren" van de blokken zien wij dit meteen op de remtestbank je geeft maximale remdruk maar weinig vertraging ik denk niet dat fietsremblokken kunnen verglazen of je moet alleen deelremmingen uitvoeren bij trailers en aanhangwagens kan dit wel omdat het trekkend voertuig dan veel meer remt dit is wel reden tot afkeur ivm. wettelijk minimale vereiste remvertraging van aanhanger/oplegger.
Nog even en dan gaan de SP's ook onder de APK verplichting vallen :)
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Hier is mijn persoonlijke ervaring met mijn ST1X 2017 Tektro remmen.

Van bijna het begin, een paar ondertste kilometers, beginnen ze te piepen.

Juist die achter rem, de voor rem is stil (niks aan gedaan op 5000km).

Na 1500km was het geluid heel groot voor een nieuwe fiets dacht ik.

Dan heb ik de ‘’caliper’’ gealigneert, veranderd niks.

Alles proper gemaakt met auto brems reiniger, verbetert niet.

Remblokken gedemonteerd, proper gemaakt, geschuurd ezv, geen verbetering of heel klein.

Nieuwe Swisstop remblokken opgezet, geen geluid meer, voor misschien 10 of 20 kilometers, dan komt het terug, heel zware geluid van achter rem.



En dan komt de oplossing, ik heb een spray van Brakesilencer gekocht van Swisstop.

Heb de oude originele Tektro remblokken schoon gemaakt en gespuid met de Brakesilencer.

Geluid volledig weg!



Juist een klein probleem, de rem kracht is ook weg,… (ik kon de achter wiel niet meer blokkeren).

Dus, wel uw motor rem op max zetten en voorzichtig rijden in het begin.

Na 300km of zo komt de remkracht volledig terug maar het geluid blijft weg.

Nu heb ik 1000km met mijne Brakesilencer gespoten remblokken en het blijft stil.

Het kan dus ook misschien een oplossing zijn voor jullie met het zelfde probleem.

http://www.swissstop.com/fr/silencer/
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Kenneth D.W
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 sep 2018, 13:47

ik heb nu sinds kort dat mijn achter remschijf "fluit" tussen de 5 - 35km/uur en als ik den even aan de rem kom dan stopt het geluid 1 second en dan herbegint het weer (heeeeeeel irritant ) :aq
enig idee wat dit zou kunnen zijn? Of is dat "normaal" ?

ik heb de eerste 80km zonnig weer, geen regen geen vocht op asfalt gereden zonder fluitend geluid ( fiets is nog geen week oud ).

ps: fluit niet bij het remmen enkel bij het rijden...

alvast bedankt
grtjs
Kenneth
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als het geluid inderdaad bij de remmen vandaan komt, dan lopen waarschijnlijk de rempads iets aan. Remklauw opnieuw uitlijnen zou dit dan moeten oplossen.

Kan ook zijn dat er vuil tussen de rempads en de remschijf zit. In dat geval zou het kunnen helpen om een paar keer heel stevig te remmen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Kenneth D.W
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 sep 2018, 13:47

Stromeur schreef: 24 sep 2018, 20:06 Als het geluid inderdaad bij de remmen vandaan komt, dan lopen waarschijnlijk de rempads iets aan. Remklauw opnieuw uitlijnen zou dit dan moeten oplossen.

Kan ook zijn dat er vuil tussen de rempads en de remschijf zit. In dat geval zou het kunnen helpen om een paar keer heel stevig te remmen.
bedankt voor je antwoord. Het geluid is niet door het remmen, maar is er continu. als ik rem dan stopt het gefluit voor 1 sec.
ik zou niet weten hoe er vuil tussen de rempads is kunnen komen, zoals ik aangaf het ik enkel in mooi weer gereden en op verharde wegen heb dus in totaal 5x met de fiets gereden. Het is ook enkel de achter remschijf dat fluit.

ik ga morgen bij de dealer langs.

bedankt
grtjs
Kenneth
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Zolang de wielen vrij draaien gewoon accepteren, geluiden zijn inherent aan schijfremmen die goed remmen anders blijf je centreren en uitlijnen :)
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

helaas herken ik het probleem maar ben er inmiddels aan gewend! Helpt ook om mensen die van achter benaderd te waarschuwen ;)
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Plaats reactie