Piepende remmen

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zebbernaut schreef: 16 aug 2018, 19:45 Behalve als het regent dan piepen ze altijd :lol:
Dan is het bij mij meer een hees krijsen :ai
Maar inderdaad wel handig om tieners met oortjes aan de kant te krijgen :aq
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
TeuRij
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 aug 2018, 13:42
Locatie: Gelderland

Ik heb op mijn ST2S ook veel last gehad van piepende remmen.
Vooral in de regen en met pekel. Een grote vrachtwagen was er niets bij... :o
Ik betrapte me erop dat ik voor stoplichten bijna niet durfde te remmen, en ver van te voren al vaart minderde. Wegens schaamte... :oops:
Wel een hele dure fiets en dan dit... Iedereen bij het stoplicht kijkt je aan. :cry:

Ik heb daar met m'n dealer ook regelmatig over gehad.
We hebben andere remblokjes geprobeerd. Dat helpt wel iets, maar verschil is erg klein.
Ik moet wel zeggen dat na een half jaar het piepen wel minder geworden was met de originele remschijf en de vervangende remblokjes. Vooral bij droog weer had ik er bijna geen last meer van. Maar toch...

Het zijn eigenlijk 2 problemen:
1) Het remblokje 'verglaast' een beetje wanneer er een poosje niet volop geremd wordt. Er komt een glimmend glazig laagje op de remblokjes. Vooral bij pekel. Dat is wat vettig en zet zich af op de blokjes. Bij m'n motor heb ik dat ook wanneer ik langere tijd niet volop rem.
2) De originele Stromer remschijf bestaat uit 1 stuk. Deze vibreert tijdens het remmen in z'n geheel en veroorzaakt dan het piepende geluid.

Oplossing per probleem:
1) Het helpt een beetje wanneer je vanaf 45 km/u volop remt. Zo hard je kunt, maar voorkom dat je over de kop over het stuur vliegt! Doe dit een aantal keren achter elkaar.
Je remt dan het verglaasde laagje er af. Het piepen is dan een stuk minder. Maar als je fietst in de regen, of met pekel, begint het piepen na een tijdje wel weer.
2) Om het vibreren te voorkomen heb ik in overleg met m'n dealer nu een andere remschijf gemonteerd. Een Elvedes FX 18. M'n dealer heeft deze opgezocht. Deze bestaat uit twee materialen, heeft namelijk een aluminium kern (het rode gedeelte op de foto's). Het remgedeelte van de schijf is daar zwevend aan opgehangen m.b.v. de busjes (rondjes) op de foto. Net zoals bij motoren. Daardoor kan het remgedeelte van de schijf iets heen en weer bewegen, en zich zo iets 'zetten'. Resultaat is dat trillingen niet meer doorgegeven worden en de schijf veel minder vibreert.
Het resultaat is verrassend! :cool2: :cool2:
Het piepen is bijna verleden tijd. Alleen bij regen piept de voorrem nog een beetje. Maar bij lange na niet zoveel als wat hij eerst deed. Ik ben er in ieder geval heel blij mee!
En ik vind het nog mooi staan ook met die rode kern. :ay :D
Maar oordeel daarover zelf. ;)

Ik betrap me er nu op dat ik vrijwel alleen met de voorrem rem. De achterrem gebruik ik bijna niet. Want die piept nog wel...
Stromer - Elvedes FX18 remschijf voor 3.jpg
Stromer - Elvedes FX18 remschijf voor 3.jpg (50.63 KiB) 4848 keer bekeken
Stromer - Elvedes FX18 remschijf voor 2.JPG
Stromer - Elvedes FX18 remschijf voor 2.JPG (2.21 MiB) 4848 keer bekeken
Bijlagen
Stromer - Elvedes FX18 remschijf voor 3.jpg
Stromer - Elvedes FX18 remschijf voor 3.jpg (50.63 KiB) 4850 keer bekeken
Stromer - Elvedes FX18 remschijf voor 2.JPG
Stromer - Elvedes FX18 remschijf voor 2.JPG (2.21 MiB) 4850 keer bekeken
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
Corne01
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2017, 17:19

Dank voor jullie reacties. Ik blijf het meer dan vreemd vinden dat het een overall probleem is bij de stromer fiets. Heel vreemd voor zo’n dure fiets :bp:
Groet Corne01
Golvas

TeuRij schreef: 17 aug 2018, 16:33 En ik vind het nog mooi staan ook met die rode kern.
De Elvedes FX18 is ook verkrijgbaar met zwarte of met blauwe kern.
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Ik heb de originele remmen er nog opzitten en alleen de achterrem piept. Voor niet. Heb je ook zo' n schijf voor de achterrem?

grt. Bert.
Gebruikersavatar
TeuRij
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 aug 2018, 13:42
Locatie: Gelderland

Golvas schreef: 18 aug 2018, 06:18 De Elvedes FX18 is ook verkrijgbaar met zwarte of met blauwe kern.
Klopt, maar ik vind de remschijf met die rode kern beter bij de ST2S passen. Omdat het rode ook weer terugkomt in de streep over het frame, en bij het achterwiel.
Bij een ander type kan inderdaad zwart of blauw beter passen.
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
Gebruikersavatar
TeuRij
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 aug 2018, 13:42
Locatie: Gelderland

PIPOOO schreef: 18 aug 2018, 08:55 Heb je ook zo' n schijf voor de achterrem?
Ik denk dat het voor de achterrem wat lastiger is, omdat de diameter veel kleiner is. Het is dan moeilijker (of niet mogelijk?) om er een losse kern in te zetten van ander materiaal.

Misschien zijn ze er wel, maar dat weet ik niet. Zou je eventueel bij de FM na kunnen vragen.
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1731
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Mijn remmen piepen ook. Moet zeggen dat ik me er niet zo aan stoor. Hoewel ik het ermee eens ben dat je bij een zo’n dure fiets dat eigenlijk niet zou moeten hebben....maar ja.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Golvas

TeuRij schreef: 18 aug 2018, 14:26 ik vind de remschijf met die rode kern beter bij de ST2S passen
Zeker weten, mooie combinatie ! :ay
kelleke22
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Moet zeggen dat de remmen wel goed remmen maar met 1 vinger remmen lukt nog niet.. Ik denk dat dit best mogelijk is.

Bij mijn mtb destijds nieuwe blokjes en schijven vernieuwd en nooit meer last gehad omdat ze allebei op de juiste manier goed ingeremd zijn, 1 vingertje is ruim voldoende om volledig te blokkeren :mrgreen:

Vaak gaat het indd over dat er nooit goed is ingeremd en dat de schijven geglazuurd zijn. En mensen die teveel olie op hun ketting gebruiken of sprayen waardoor het op de schijven/blokken komt.

Misschien ga ik is een keertje 203 schijven monteren als dit mogelijk is :mrgreen:
Plaats reactie