Het topic "Andere cassette overwegen" (http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=66) inmiddels doorgespit. En natuurlijk het groter voorblad topic (viewtopic.php?f=8&t=44). Het jammerlijke is dat in deze topics de diverse modellen door elkaar heen lopen (evenals enkele termen overigens). Daarom hier een cassette topic specifiek voor de ST1X variant.
Zelfde verdeling van de bladen:
Ik zit te denken aan deze cassette: https://www.futurumshop.nl/shimano-deor ... peed.phtml in combinatie met deze ketting: https://www.futurumshop.nl/shimano-hg90 ... kels.phtml. Iemand feedback op of ervaring mee?
Betere verdeling van de bladen:
Om niet altijd maar op het 11T blad te trappen, kun je een aaneenschakeling van kleinere bladen pakken.
De meest heldere en eenvoudigste melding van een geschikte cassette voor de ST1X vind ik deze: http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... =160#p7921 van Ziggymiep. Geen bewerkingen nodig voor montage. Hooguit afstellings-werk van de derailleur. Goed te doen lijkt mij. Ook hier nog additionele opmerkingen bij?
Zelfde voorblad
Het voorblad ben ik nog niet zeker van. Rvaneijk suggereerde deze https://www.salden.nl/nl/fsa-shimano-11 ... 82674.html (FSA 52 X 36T (10 speed)). Zijn er nog andere suggesties?
Volgens mij is wat er nu op ligt een FSA 52T:
Zou dit ook een vervangend product zijn: Waar op te letten?
ST1X: Cassette en voorblad en ketting vervangen
- Blizzard
- Pro
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
- Locatie: Dalen
- Merk SP: Stromer ST3 sport
Indien je een ST1X hebt, dan moet het voorblad een zgn narrow/wide voorblad zijn. Voor de cassette ben ik er ook nog niet helemaal uit, maar opteer voor een bewerkte 105 cassette, welke een mooier verloop heeft de dan de mtb cassettes in de markt...
Groet,
Henk
Groet,
Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Mijn kransje (11) is blijkbaar ook versleten.
Kan iemand mij vertellen of je bij de ST1x ook de kransjes afzonderlijk kan vervangen of dit dan de gehele cassette moet zijn.
Dealer geeft aan dat de gehele cassette dan vervangen moet worden maar ik begin af en toe te twijfelen aan wat ze vertellen.....prijs blijkbaar 400euro?? (dacht eerder rond de 70)
Ze proberen me wel altijd goed te helpen (geen slecht woord over de dealer) maar begin de laatste tijd meer twijfels te krijgen over kun kennis wanneer ik dit forum lees
Kan iemand mij vertellen of je bij de ST1x ook de kransjes afzonderlijk kan vervangen of dit dan de gehele cassette moet zijn.
Dealer geeft aan dat de gehele cassette dan vervangen moet worden maar ik begin af en toe te twijfelen aan wat ze vertellen.....prijs blijkbaar 400euro?? (dacht eerder rond de 70)
Ze proberen me wel altijd goed te helpen (geen slecht woord over de dealer) maar begin de laatste tijd meer twijfels te krijgen over kun kennis wanneer ik dit forum lees
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
? Huh ?
Heb afgelopen vrijdag kransje 11 en 12 laten vervangen. En gelijk de ketting natuurlijk.
Je COMPLETE cassette vervangen heeft natuurlijk wel zin als alle kransjes gesleten zijn......
Mijn FM gaf aan dat met mijn gebruik/verbruik ik volgende keer ook kransje 13 mee moet pakken. De rest van de cassette is nog helemaal goed.
Gevoegd 2 fotootjes van afgelopen vrijdag. Het achterwiel was er net uigehaald. Zelf heb ik thuis een gezellige stapel kransjes maar de FM heeft een speciale tang/werktuig om de kransjes uit de cassette te nemen. En ik wou dat de FM ook even goed het voorblad bekeek (op verzoek van een.forumgenoot).
Grtz, reinout
Heb afgelopen vrijdag kransje 11 en 12 laten vervangen. En gelijk de ketting natuurlijk.
Je COMPLETE cassette vervangen heeft natuurlijk wel zin als alle kransjes gesleten zijn......
Mijn FM gaf aan dat met mijn gebruik/verbruik ik volgende keer ook kransje 13 mee moet pakken. De rest van de cassette is nog helemaal goed.
Gevoegd 2 fotootjes van afgelopen vrijdag. Het achterwiel was er net uigehaald. Zelf heb ik thuis een gezellige stapel kransjes maar de FM heeft een speciale tang/werktuig om de kransjes uit de cassette te nemen. En ik wou dat de FM ook even goed het voorblad bekeek (op verzoek van een.forumgenoot).
Grtz, reinout
- Bijlagen
-
- 20180511_083809.jpg (2.26 MiB) 9983 keer bekeken
-
- 20180511_083734.jpg (2.32 MiB) 9983 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Reinout-ST3 op 14 mei 2018, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Als ik mijn casette even google kom ik op een prijs rond de 70 euro dus waar die 400 vandaan komt
400 euro voor een cassette ? Een XT cassette wat al een duurdere cassette is kost online slechts 45 euro en een ketting 28 euro. Je moet zelfs geen XT hebben op de nieuwe ST1X model 2018 staat Deore materiaal voldoet prima.GuLe schreef: ↑14 mei 2018, 07:46 Mijn kransje (11) is blijkbaar ook versleten.
Kan iemand mij vertellen of je bij de ST1x ook de kransjes afzonderlijk kan vervangen of dit dan de gehele cassette moet zijn.
Dealer geeft aan dat de gehele cassette dan vervangen moet worden maar ik begin af en toe te twijfelen aan wat ze vertellen.....prijs blijkbaar 400euro?? (dacht eerder rond de 70)
Ze proberen me wel altijd goed te helpen (geen slecht woord over de dealer) maar begin de laatste tijd meer twijfels te krijgen over kun kennis wanneer ik dit forum lees
Zie voorbeeld. 42 euro cassette + ketting . Schakeld perfect en is heel duurzaam.
https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p59327/
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1052
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 53.000
Nee hoor, niet waar. Kan je heel goed zelf. Juiste stukje gereedschap en de kransjes kan je dus kopen. Ik heb het zelf ook gedaan. Je hebt wel een moment sleutel nodig van min 40 Nm. De andere tools gekocht bij Alie.GuLe schreef: ↑14 mei 2018, 07:46 Mijn kransje (11) is blijkbaar ook versleten.
Kan iemand mij vertellen of je bij de ST1x ook de kransjes afzonderlijk kan vervangen of dit dan de gehele cassette moet zijn.
Dealer geeft aan dat de gehele cassette dan vervangen moet worden maar ik begin af en toe te twijfelen aan wat ze vertellen.....prijs blijkbaar 400euro?? (dacht eerder rond de 70)
Ze proberen me wel altijd goed te helpen (geen slecht woord over de dealer) maar begin de laatste tijd meer twijfels te krijgen over kun kennis wanneer ik dit forum lees
Groet en succes, Mark
Ps. Ik raad de km-vreters aan de tools en kransjes 11-12-13 nu vast te kopen, kan je direct aan de slag wanneer het nodig is.
- Bijlagen
-
- 7A996056-5A40-46F5-8348-B9DB5753513A.png (963.73 KiB) 9985 keer bekeken
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
Reinout-St1x schreef: ↑14 mei 2018, 08:17 ? Huh ?
Heb afgelopen vrijdag kransje 11 en 12 laten vervangen. En gelijk de ketting natuurlijk.
Je COMPLETE cassette vervangen heeft natuurlijk wel zin als alle kransjes gesleten zijn......
Mijn FM gaf aan dat met mijn gebruik/verbruik ik volgende keer ook kransje 13 mee moet pakken. De rest van de cassette is nog helemaal goed.
Gevoegd 2 fotootjes van afgelopen vrijdag. Het achterwiel was er net uigehaald. Zelf heb ik thuis een gezellige stapel kransjes maar de FM heeft een speciale tang/werktuig om de kransjes uit de cassette te nemen. En ik wou dat de FM ook even goed het voorblad bekeek (op verzoek van een.forumgenoot).
Grtz, reinout
Vandaag nog eens langsgegaan bij de fietsenzaak. Idd die 400 heb ik misschien verkeerd verstaan of hij zat aan andere dingen te denken terwijl hij dat melde.
Heb nog eens doorgevraagd waarom de gehele cassette vervangen moest worden.....kreeg als antwoord dat ze deze kransjes andere per 100 moesten bestellen en met een hele voorraad zouden zitten. Beetje vreemd verhaal (en snap het van hun kant wel) maar snap niet dat de consument die probleem moet ondervinden. Hij ging er iig nog achteraan.
Iemand misschien een link waar je de originele kransjes zelf kan bestellen? (ST1X 2017 model)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het zal best dat de dealer liefst in staffels bestelt en niet met 99 kransjes wil blijven zitten. Maar kom op zeg, als wij als consument ergens een los kransje kunnen bestellen, dan kan de dealer dat dus ook. Rekent-ie er gewoon wat bij op, arbeidsloon voor montage en dan heeft-ie keurig de klant geholpen. Dit in combinatie met die eerdere 400 euro maakt dat ik toch een wat raar gevoel krijg bij het verhaal van die dealer.GuLe schreef: ↑14 mei 2018, 20:25 Heb nog eens doorgevraagd waarom de gehele cassette vervangen moest worden.....kreeg als antwoord dat ze deze kransjes andere per 100 moesten bestellen en met een hele voorraad zouden zitten. Beetje vreemd verhaal (en snap het van hun kant wel) maar snap niet dat de consument die probleem moet ondervinden. Hij ging er iig nog achteraan.
Waar een wil is, is een weg. Maar dan moet je dus wel willen, als dealer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023