Je voorblad is zo te zien inderdaad al wat aan het slijten, maar je zou er misschien nog even mee door kunnen. Zelf ben ik wel een voorstander van vervangen voordat iets echt "op" is, want dan gaat je fiets echt heel erg vervelend rijden, de ketting gaat eraf lopen en alles gaat kraken en kreunen. En als je nu een nieuwe ketting koopt, dan kun je die ook weer vervangen als je over een tijdje alsnog het voorblad vervangt.
Je kunt prima zelf een inschatting maken van de conditie van je voorblad. Allereerst wat Awv zegt: als de tanden scherp beginnen te worden, is-ie aan het slijten. De tanden zijn niet allemaal hetzelfde van vorm, maar wel allemaal bot. Gewoon met de punt van je wijsvinger voelen of ze scherp zijn.
Ook kun je de ketting een stukje van je voorblad proberen weg te trekken. Kun je de ketting zover wegtrekken dat je eenvoudig onder de ketting door kunt kijken, dan is het tijd om op te gaan letten. Kun je de ketting zo ver wegtrekken dat de tandjes van het voorblad volledig zichtbaar zijn (dus je zou de ketting van het tandje af kunnen wippen), dan is je voorblad echt helemaal op.
Ook als de boel krakend begint aan te voelen of de ketting loopt er steeds af en het is geen probleem met de afstelling of een versleten ketting: kritisch je voorblad bekijken.
Als het voorblad en ketting vernieuwd zijn, kijk dan meteen even hoe ver je de ketting weg kunt trekken. Maak er b.v. een foto van. Dan weet je wat optimaal is, en zie je het vanzelf als de slijtage de baas wordt.
- Voortandwiel slijtage.jpg (251.64 KiB) 5381 keer bekeken