Wiellagers

Plaats reactie
GuLe
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017, 16:14

Hallo iedereen,
Ik zou eens graag willen weten of meer mensen problemen hebben gehad met de wiellagers.
Tijdens een beurt (fiets bijna jaar in bezit) kreeg ik de vraag of ik mijn fiets wel eens afspuit. Aangezien ik weet dat met een hogedrukspuit of harde straal water je fiets schoonmaken niet echt gezond is (lagers etc), doe ik dit natuurlijk niet.
Dus verteld dat ik de fiets wel poets inderdaad. Af en toe ketting / cassette ontvetten en "borstelen" wanneer deze goed vies is, schoonmaken met fietspoetsmiddel en "flossen" van de tandwielen. Daarna afspoelen met wat water en drogen met een doek. Geen rare dingen lijkt me.

Toch waren blijkbaar de lagers van mijn achterwiel al "kurkdroog" (aan het geluid wat ze hoorde) dus is er een compleet nieuw achterwiel ingezet (lagers blijkbaar niet los te vervangen?).

Voor mijn voorwiel geldt nu hetzelfde. Ze hoorde het wiel al een "rrrrrrrrrrrr' geluid maken maar zeiden dat dit voor nu niet echt een probleem was. Toch op mijn verzoek gevragen of ze de lagers wilde checken. Wat blijkt, de ene kant van het voorwiellager was zwaar versleten / ingesleten / droog terwijl de andere kant van het voorwiellager goed was / niets mee aan de hand. Dus nu ook nieuw naaf besteld.

Ik kan me niet voorstellen dat de lagers door onderhoud "versleten" zijn geraakt. Her en der het internet afgestruind hoe je ketting en cassette het best te reinigen is en als ik dat vergelijk met mijn acties lijkt me het normaal.

Ik heb eerder het idee dat de kwaliteit van de fiets een beetje tegenvalt of dat ik gewoon vette pech hebt....nog geen 2800km op de tellen na een klein jaar.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als ik het zo lees doe je niks verkeerd met het reinigen van je Stromer, dus daar kan het echt niet aan liggen. En aan je km-stand ook niet, een wiellager gaat vele malen langer mee.

Het voorwiellager van mijn ST1 X is binnen de eerste twee weken na levering al vervangen, er zat zomaar ineens speling op, terwijl mijn Stromer toen zijn eerste poetsbeurt nog moest krijgen. De dealer zei dat je het kunt treffen, met een slecht lager. Hij heeft de wiellagers daarom standaard op voorraad liggen (zowel ST1 X als ST2). Na het vervangen van dat voorwiellager nooit meer problemen ermee gehad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
GuLe
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2017, 16:14

Stond er wel van te kijken dat de lagers achter niet zomaar vervangen kunnen worden, maar het compleet wiel vervangen moet worden (inclusief motor). Gelukkig was dit onder garantie natuurlijk maar ik zit er ook niet op te wachten om andere elke zoveel jaar een kleine 1400 euro te betalen voor versleten lagers achter...

Voorlagers (naaf) wordt ook onder garantie vervangen maar wel jammer, verwacht toch wel iets meer kwaliteit voor wat ik er betaald voor heb.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

GuLe schreef: 11 apr 2018, 23:07 Stond er wel van te kijken dat de lagers achter niet zomaar vervangen kunnen worden, maar het compleet wiel vervangen moet worden (inclusief motor).
Ik ook... ik wist niet dat dit bij het achterwiel met motor en al moet gebeuren. Ik kan je alleen vertellen dat je op dit forum de eerste bent met een achterwiellager dat aan gort is gegaan, en er zijn mensen die al over de 10.000km met hun Stromer hebben weggetikt zonder ook maar een centje pijn.

Normaal gesproken zou ik daarom denken dat je pech had met dit lager (zoals volgens mijn dealer dus weleens gebeurt), maar ik vind het zo vreemd dat het dan voor én achter mis is gegaan. Ik kan niet bedenken hoe dat kan. Heeft je dealer hier niks zinnigs over te zeggen? Want reguliere slijtage is het zeker weten niet na slechts 2100km. Of beide lagers moeten uit eenzelfde slechte batch komen bijvoorbeeld, en dan zou het als het goed is nu met een nieuw lager en een nieuw wiel klaar moeten zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie