achterwiel Stromer fietsen.

Plaats reactie
stromerstx1
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jun 2020, 22:08

Mij is weleens verteld dat het goed vastzetten van het achterwiel van een Stromer een kunst is. Meerdere - niet Stromer dealers - die een Stromer ter hand namen zijn daar de mist in gegaan.

Zijn er instructies / filmpjes beschikbaar ?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Waar je precies op moet letten wisselt per model Stromer. Het komt er bij alle modellen op neer dat het hetzelfde gaat als bij een MTB, en dat je daarnaast de connector naar de motor lost moet halen en na terugplaatsen weer moet bevestigen (koud kunstje), het juiste aandraaimoment toe moet passen (staat in je boekje en/of op de bout) en het wiel in de juiste positie terug moet plaatsen.

Dat laatste is waar je goed moet uitkijken. Niet-Stromer dealers die ook nog eens niet rustig kunnen nadenken rammen zo'n wiel er gewoon in of het nou lekker zit of niet. Dat gaat fout met een doorgedraaide motor tot gevolg. Dit gebeurde met name bij de ST1 X nog weleens. Of kabels worden niet netjes terug op positie gebracht, waardoor die gingen aanlopen en uiteindelijk sluiting veroorzaken.

Overigens stond het uitnemen en terugplaatsen van het ST1 X achterwiel eerder gewoon in de handleiding. Maar omdat ook consumenten nog weleens de mist in gingen en garantie claimden als ze wat verprutst hebben, heeft Stromer dit er inmiddels uit gehaald.

Zie ook:
viewtopic.php?p=7266#p7266

De zoekmachine gaat je talloze topics tonen over uitnemen en terugplaatsen van het achterwiel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Gezien je nickname en het subforum denk ik dat je een achterwiel van een ST1x wil gaan demonteren / monteren ?





Edit : nog wat aanvullend materiaal via deze link.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Golvas schreef: 01 aug 2020, 10:38 Gezien je nickname en het subforum denk ik dat je een achterwiel van een ST1x wil gaan demonteren / monteren ?
1e filmpje: losdraaien met een momentsleutel :ai
2e filmpje: losdraaien met een inbussleutel :ay
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

JanR schreef: 02 aug 2020, 00:11 1e filmpje: losdraaien met een momentsleutel :ai
Demonteren met een momentsleutel is inderdaad not done ... maar dat zie je helaas wel meer gebeuren. :ai
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
stromerstx1
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jun 2020, 22:08

Dank voor jullie heldere uitleg.
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Golvas schreef: 02 aug 2020, 10:38
JanR schreef: 02 aug 2020, 00:11 1e filmpje: losdraaien met een momentsleutel :ai
Demonteren met een momentsleutel is inderdaad not done ... maar dat zie je helaas wel meer gebeuren. :ai
FF een vraagje, Waarom is dat not done?
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Omdat de inwendige techniek van een momentsleutel bedoeld is om iets vast te draaien. Niet los. De kans is dan aanwezig dat je de boel vernield óf dat er een afwijking ontstaat en dat is iets wat je niet wilt. Zeker niet bij een momentsleutel. Zo dient een momentsleutel voor zover ik weet na gebruik ook altijd terug op “0” te worden gezet om het gereedschap accuraat te houden.
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Bij mijn Hazet momentsleutel (en de meeste andere merken) kun je links en rechts draaien het veermechaniek werkt beide kanten hetzelfde.
De ratel in de kop ziet het verschil ook niet.
Simpele sleutels kunnen alleen maar rechtsom en wat moeten wat anders met linkse draad? komt in automotive en industrie nog dagelijks voor.
Mijn nieuwste speeltje t/m 10Nm. is van Feedback, kun je het aandraaimoment alleen maar aflezen dus geen klikje, piepje of trilling.

De oude, veerbelaste sleutels moet je altijd weer in onbelaste stand opruimen.

In de werkplaats gebruiken wij tegenwoordig digitale aflezing/trilling/piepjes sleutels bij deze kun je alleen op het display de waardes invoeren. is natuurlijk een heel ander systeem van meten. tot bijv 30-650 Nm. en dan graden hoekverdraaiing als toetje :bp:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie