ST2 bergop

BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Ik ben van plan om een ST2 model 2018 te kopen.
Gebruik WW 23km enkel en op vakantie.
Ik twijfel nog tussen deze en de R&M supercharger

Ik heb me laten vertellen dat het langdurig bergop rijden slecht is voor de achterwielmotor (warmlopen).
klopt dit?

Heeft iemand ervaring met een serieuze klim met de ST2

Ik ben ook geen favoriet van de online connectie van de fiets.
- wat als stromer ineens stopt met fietsen bouwen?
- zijn er maandelijkse datakosten verbonden aan deze online verbinding
gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Ik zie niet waarom Stromer ineens zou stoppen met fietsen bouwen, hoe dan ook kan je die vraag stellen bij elke fabrikant. Kijk bvb naar Saab.

De kosten van de dataverbinding worden door Stromer gedragen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

BadPritt schreef: 29 mar 2018, 22:34 Ik heb me laten vertellen dat het langdurig bergop rijden slecht is voor de achterwielmotor (warmlopen).
klopt dit?

Heeft iemand ervaring met een serieuze klim met de ST2
Helaas geen ervaring met bergritten, maar wie weet komt er nog iemand langs die dat wel heeft. Ik heb in ieder geval al genoeg vakantiekiekjes van Stromeraars gezien in de bergen, met en zonder bepakking. Bovendien is Stromer een Zwitsers merk en het zou wel heel raar zijn als de Stromer ongeschikt is voor bergritten.

Dat gezegd hebbende: ook ik heb begrepen dat voor hele steile klimmen, of voor langdurige klimmen, een middenmotor beter zal presteren dan een achterwielmotor, omdat een middenmotor beter omgaat met een lagere RPM, terwijl de achterwielmotor dan nog weleens een dipje in de ondersteuning kan laten zien. Maar dat is dus echt theorie, ik heb het zelf nog niet ondervonden en hoe de vergelijking tussen de specifiek ST2 achterwielmotor en de R&M Supercharger middenmotor in die toepassing uitpakt dat durf ik je ook niet te zeggen. Maar ik denk wel dat je in het algemeen beter een middenmotor kunt hebben voor lange bergritten.

Wat Stromer met de achterwielmotor weer voor heeft op speed pedelecs met middenmotoren, is dat je met een Stromer met gemak 45km/u kan rijden, en dat zie ik met de R&M Supercharger zo snel nog niet gebeuren. Met 40-45km/u naar je werk tuffen is wel lekker op je woon-werkrit.

Neem je genoegen met een lagere snelheid op je woon-werkritten voor die paar keer dat je op vakantie de bergen in gaat, dan zou je kunnen kiezen voor een speed pedelec met middenmotor. Maar ik neem aan dat je vaker je woon-werkrit gaat doen dan dat je op vakantie gaat (zo niet, dan wil ik graag met je van baan ruilen), en dan zou ik persoonlijk toch kiezen voor de Stromer, ook omdat ik denk dat-ie het prima redt in de bergen. Al zal het mede afhangen van hoe warm het land is waarin je gaat fietsen, of je dit met of zonder bepakking doet en hoe hard en lang je de berg op wil fietsen.

Hopelijk komt er nog iemand langs met ervaringen uit de praktijk, dat zou ideaal zijn voor jou om je keus op te baseren.

Verder: wat gillflyer zegt.

Stromer is hard gegroeid en momenteel marktleider in NL. Bovendien is het fabriceren van speed pedelecs de enige/core business van Stromer; het is geen fietsenmerk dat de SP er een beetje naast doet en daar ook zo de stekker weer uit kan trekken wanneer het even niet lekker loopt. Ik zie Stromer voorlopig niet zomaar omvallen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het met mijn Bosch-middenmotor speedbike fijner was om een helling op te rijden. Ik kon de maximale snelheid van de fiets gewoon aanhouden op stevig vals plat (2 à 3%), met name 41,5 km/h volgens de GPS. Tijdens de testrit met de Stromer (ST1X) haalde ik op een vergelijkbare helling 35-36 km/h volgens de GPS.
Nu was mijn Bosch-speedbike vrij licht (18 kg), dus dat zal zeker ook meegespeeld hebben.

Maar ik zou zelf geen moment twijfelen indien ik moest kiezen (ik heb mijn oude, goed functionerende Bosch zonder twijfelen verkocht en 4000 EUR opgelegd om een Stromer aan te kopen na een tesrit met de Stromer).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Ik bij lange bergopritten de accu niet de bottleneck? Als je een leuke rit in de alpen wil gaan doen, kom je al snel aan 60 km plus en dat trekt de accu niet.... Ik zou zeggen, lekker met je lichtgewicht fiets de bergen in, met eigen spierkracht.

Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

ST2 983WH 2x25km woon-werk
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Oh boy ...

Dit weekend Speed pedelecs getest.
R&M supercharger
Klever
en natuurlijk Stromer ST2

Keuze is wat mij betreft een no brainer als je de prijs niet meeneemt in de vergelijking :bn:

R&M rijdt veel minder soepel, rijdt ook minder snel en is gewoon lomp, dik en lelijk vormgegeven
wel het comfortabelste van de drie
Klever wint het ruimschoots als je naar prijs/kwaliteit kijkt. Moesten ze die leveren in een 1000wh batterij kocht ik hem direct.
Nu is de actieradius te beperkt.
En dan Stromer, tja, kost (te) veel geld, maar absoluut de beste rijervaring en actieradius met de 983wh batterij.
Voor dat geld mocht er minstens een geveerde vork en geveerde zadelpen bij.

Dus ja toch de ST2 besteld :bp:
17 inch was uit stock leverbaar, maar ik heb 22 inch nodig dus pas ten vroegste in mei :bh:
Golvas

BadPritt schreef: 03 apr 2018, 21:01 Dus ja toch de ST2 besteld :bp:
Bizarre conclusie.

Met welke R & M had je gereden ?
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

vandaar de oh boy ... :ck:

Ik reed met de R&M supercharger GT touring HS
Golvas

Met Shimano dus ?
Plaats reactie