Kabelbreuk in kabelboom Magura MT4e's

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Hier gaan we weer morgen maar weer is naar de fietsenmaker :mrgreen: , ik kan gelukkig wel weer verder stromeren maar dit is de zoveelste om aan de waslijst toe te voegen, daarnet toertje gaan fietsen en halverwege gemerkt dat mijn motorrem niet aansloeg bij de rechterrem, ook service menu was niet te bereiken.

Wat onderzoek gedaan en gemerkt dat mijn kabeltjes nogal achterlijk zijn weg gewerkt, het ziet er heel clean uit maar 1 van de kabeltjes van de remmen maakt een bochtje net achter de connector en verdraait mee met het stuur en word zo in een andere kabelboom richting fiets geleid ook de andere remkabel is niet van beweging gevrijwaard, lang verhaal kort kabelbreuk intern door metaalmoeheid...

Uiteindelijk door stuur in verschillende standen te testen in service menu geraakt en gemerkt dat bij bediende rem het contact weg valt als je het stuur heen en weer draait. Heb het alvast opgenomen moest hij het morgen om god weet welke reden niet hebben.

Het mag gaan stoppen met die kleine prullen :aq (nu ja beter dan grote prullen mss :bn: )

Heb trouwens geen idee wat we hier weer gaan op verzinnen mijn kabelboom is anders gemaakt dan die van de standaard ST2 2017 vanwege de single shifter, als de 2018 hetzelfde is uitgevoerd hou jullie dan maar vast :shock: (al hoop ik hier dat de nieuwe remmen hier beter voor zijn).

Het goede aan kabelinvoer langs twee kanten is dat 1 van de twee kabels dan geen onmogelijke bocht moet maken maar beide kanten kunnen dan ongeveer in rechte lijn de fiets ingaan waardoor je dit probleem niet snel gaat hebben.

Volgens mij zijn de Tektros op de ST1X hier beter voor het kabeltje ziet er mechanisch ook een pak robuuster uit dan die Magura prullen kabeltjes, snap niet waarom die zo cheap zijn uitgevoerd.

PS: Niet letten op de verkeerde benaming van de rem die bediend word, de fiche van de linkerrem stak voor test doeleinden in de fiche richting fiets van de rechterrem (kabel met breuk) dit om problemen met de kabel richting rem uit te sluiten, de breuk bevind zich net achter de connector. en de stukjes krimpkous op de fiche van de linkerrem is omdat deze al mechanisch beschadigt was achter de fiche ook door veelvuldig te bewegen :bu: , links werkt gelukkig nog normaal al gaat die vroeg of laat ook falen.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 22 feb 2018, 21:36 1 van de kabeltjes van de remmen maakt een bochtje net achter de connector en verdraait mee met het stuur en word zo in een andere kabelboom richting fiets geleid ook de andere remkabel is niet van beweging gevrijwaard, lang verhaal kort kabelbreuk intern door metaalmoeheid...
Ah nee toch, weer gedoe met je Stromer. Meh...

Ik ben natuurlijk meteen naar de cockpit van mijn Es gerend, maar dat ziet er anders uit. Was te verwachten ook; bij mij gaan de sensorkabels in een verzamelblokje dat onder de stuurpen zit, dus die kabels bewegen helemaal niet mee met het stuur.

Ik heb ook even de cockpit van een standaard ST2 erbij gepakt. Hieronder een screenshot van een review van EBR. Als ik het goed zie, dan is ook bij deze cockpit (van een ST2 die dus wel een dubbel voorblad heeft) de sensorkabel van de rechter rem op dezelfde manier als bij jouw Stromer in de kabelboom gestoken, en zal dus meebewegen met het stuur. (De sensorkabel van de linker rem is vastgezet aan de derailleurkabel en zal dus niet op die manier meebewegen.) Ik kan het niet helemaal goed zien op jouw filmpje, en je hebt ook de kabel nog omgestoken, dus ik hoor graag van je of ik het goed heb:

Stomer ST2 cockpit.png
Stomer ST2 cockpit.png (9.03 MiB) 2062 keer bekeken

Hoe dan ook, je bent in ieder geval voor mij de eerste bij wie de sensorkabel een probleem geeft. Dik balen dat je steeds weer een nieuwe primeur hebt op deze manier :cry:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Nou.... de eerste niet hoor.... :bu:

Mijn ST2 heeft vorig jaar 3 weken bij de dealer gestaan voor de controller. :D :hy: maar..., in dezelfde 3weken zou probleem 2: niet werkende rechterremsensor, worden gerepareerd.

Nou mooi niet, probleem destijds niet gevonden door de dealer. Pas een half jaar erna na contact met Stromer weer de ST2 bij de dealer gebracht om de handle te vervangen, na 3dagen kon ik m weer halen, maar reparatie was niet uitgevoerd, bleek de handle niet te zijn maar de kabel, en deze moest natuurlijk weer worden besteld, ergo, dit is dus ook jouw probleem!

Ik ben niet weer terug geweest, was er klaar mee! Nwe eigenaar zou het met zijn nwe dealer oppakken.
+ST2S and n-joying it to the max...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ah ja, dat kan natuurlijk ook. Dat meteen gedacht wordt dat het de remsensor is, terwijl het de sensorkabel is.. Defecte remsensor heb ik inderdaad al wel vaker voorbij zien komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stromeur schreef: 22 feb 2018, 22:16 Ik ben natuurlijk meteen naar de cockpit van mijn Es gerend, maar dat ziet er anders uit. Was te verwachten ook; bij mij gaan de sensorkabels in een verzamelblokje dat onder de stuurpen zit, dus die kabels bewegen helemaal niet mee met het stuur.

Ik heb ook even de cockpit van een standaard ST2 erbij gepakt. Hieronder een screenshot van een review van EBR. Als ik het goed zie, dan is ook bij deze cockpit (van een ST2 die dus wel een dubbel voorblad heeft) de sensorkabel van de rechter rem op dezelfde manier als bij jouw Stromer in de kabelboom gestoken, en zal dus meebewegen met het stuur. (De sensorkabel van de linker rem is vastgezet aan de derailleurkabel en zal dus niet op die manier meebewegen.) Ik kan het niet helemaal goed zien op jouw filmpje, en je hebt ook de kabel nog omgestoken, dus ik hoor graag van je of ik het goed heb:
Thx Sylvia, de rechterkant is idd identiek bij mij maar geeft problemen de linker is idd op een standaard st2 beter zo maar ik mis dat bevestigingspunt dus. Morgen eens horen bij de dealer gelukkig werkt de linker nog wel en ik rem toch niet afzonderlijk :cool2: .

Ik ga toch vragen om het cable managment te herbekijken door stromer zelf want dit is gewoon gekkenwerk, de kabels knippen aan elkaar solderen en isoleren zou volgens mij beter zijn. dan heb je de zwakke punten van de stekkers weg gewerkt.

Maar de de kabeltjes zijn wel erg fragiel ter hoogte van de connectors...
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Iemand enig idee wat er allemaal los moet om deze kabels te vervangen? Naar het frame toe lijkt het me allemaal wel mee te vallen. Ik heb ongeveer een jaar na mijn val problemen gekregen met de rechter remsensor. Nu is de hendel vervangen (was alsnog geen probleem, want; totaal beschadigd en enorm veel speling + was amper meer te ontluchten) - maar zelfs na vervanging van de remhendel nog geen leven in de nieuwe sensor. Dus ik vermoed een breuk, want hoe hij overleed was ook o.a. dat ik met de hendel op en neer ging en hij toch nog werkte (als in; de hendel over het stuur draaien, dus dat de kabel meebeweegt)

Ik hoor het graag, mocht iemand hier ervaring mee hebben! :ay
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Plaats reactie