Te strak aantrekken van de rembevestigingen

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Wil het even delen, had mijn remmen in het begin een beetje hoger gezet naar mijn gevoel, nu merkte ik gisteren barsten op in de bevestigingen dus ik had ze te hard aangetrokken, als ze waren afgebroken bij een noodrem had dit wel gevaarlijk kunnen uitdraaien.

De barstjes waren me wel niet direct opgevallen dus ik deel het maar even kan misschien een algemeen zwak puntje zijn.

Vandaag heeft de fietsenmaker ze beide kostenloos vervangen zelfs al was het mijn eigen schuld :cool2:
remhendel_rechts.JPG
remhendel_rechts.JPG (1.77 MiB) 3350 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 14 nov 2017, 14:56 had mijn remmen in het begin een beetje hoger gezet naar mijn gevoel, nu merkte ik gisteren barsten op in de bevestigingen dus ik had ze te hard aangetrokken, als ze waren afgebroken bij een noodrem had dit wel gevaarlijk kunnen uitdraaien.

De barstjes waren me wel niet direct opgevallen dus ik deel het maar even kan misschien een algemeen zwak puntje zijn.
Dat is geen zwak punt, maar een moment van zwakte van de gebruiker ;)

Koop een momentsleutel. Als je je aan het door de fabrikant opgegeven aandraaimoment houdt, dan weet je zeker dat een onderdeel veilig vast zit én niet stuk wordt gedraaid. Het aandraaimoment van deze Magura klemmetjes is 4Nm.

Mooi dat je dealer coulant is geweest.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Je gaat het niet geloven maar heb na dit akkefietje er direct 1 besteld die ik in een ander topic zag opduiken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Top! :cool2:

Die gaat je enorm goed van pas komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik heb dit ook aan de hand gehad. De vervangende deeltjes zijn te verkrijgen als Magura handlebar clamp ordernr. 2700136. Let bij aandraaien dat je max 4Nm spanning erop zet, het is immers een carbonuitvoering.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

De fietsenmaker had ze standaard liggen, ik was niet de enige die dit al aan de hand had gehad met de maguras. Was super blij dat ze onmiddellijk vervangen werden.
Streumer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
Locatie: Hier
Merk SP: ST2
Km-stand: Veel

Als je bevestigingsmiddelen losmaakt en je monteert dezelfde componenten zet een merkteken met alcoholstift zo kan je nadien het merkteken op dezelfde plaats terugzetten, soms heb je geen momentsleutel ter beschikking, uiteraard is de momentsleutel het beste.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 14 nov 2017, 15:00 Als je je aan het door de fabrikant opgegeven aandraaimoment houdt, dan weet je zeker dat een onderdeel veilig vast zit én niet stuk wordt gedraaid. Het aandraaimoment van deze Magura klemmetjes is 4Nm.
Doe maar niet 4Nm, maar minder. Ik heb de remmen net wat verschoven en opnieuw vastgezet, keurig op 4Nm aangedraaid: allebei de klemmetjes gescheurd. :girl:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik denk dat je ze heel goed int oog moet houden want ik had al het gevoel dat ze heel gevoelig waren ;) , ze blijven normaal wel zitten hoor, en je dealer zal ze net zoals bij mij wel hebben liggen, easy fix :cool2:
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Het aandraaimoment is MAX 4Nm, dus als de momentsleutel afklikt, dan zit je er mogelijk al overheen. Ik zet ze zelf op 3,5 Nm nadat ik de klemmetjes te hard aangedraaid had :)
Plaats reactie