TMM sensor bug, ondersteuning valt weg bij 35 kmh

Plaats reactie
Malvern
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2020, 13:21
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 4500

Ik heb een Stromer ST1x uit 2019 met inmiddels 4.500 km op de teller. Jonkie dus nog.
Sinds een paar maanden heb ik soms (steeds regelmatiger) dat de TMM sensor problemen heeft. Ik verdenk software problemen.
  • De fiets laat ik op Lock stand een tijdje stilstaan (1 uur tot enkele dagen)
    Ik unlock de fiets en neem deze aan de hand uit fietsenrek/oprit etc.
    Bij de eerste kleine beweging schiet de fiets uit mn handen
  • De TMM sensor geeft waardes 3,05 tot 3,3v aan
  • De fiets wil constant gas geven, tenzij ik de motorstand uit zet
  • Het probleem is soms te verhelpen door tijdens het fietsen de toeter te gebruiken. (ja het klinkt gek, maar is al meerdere keren de oplossing geweest)
    Daarna is de sensor waarde weer rond 1,4V
  • Sinds FW 4.3.3.2 stopt de motorondersteuning bij snelheid 34 / 34,5 km/h. De fiets gaat ook echt (ongeveer) die snelheid op GPS, dus ik fiets langzamer en het probleem zit niet in het tonen van de snelheid. Dit probleem is ALTIJD aanwezig, ook als de TMM sensor goede waardes geeft. Hiermee voldoet de fiets totaal niet meer aan waarom ik een speed-pedelec heb.
Dit probleem begon op firmware SUI FW 4.3.1.2 - 26.11.2020
Daarna heb ik via de FM een FW push aangevraagd, probleem bestond nog steeds op SUI FW 4.3.3.2 - 11.03.2021
Via Stromer customer service heb ik de laatste FW aangevraagd, probleem bestaat nog steeds op SUI FW 4.3.4.1

Enige suggesties? Ik heb Stromer customer service gemaild en zal een service verzoek onder garantie indienen bij de FM. Maar ik wil het liever zelf fixen zodat ik de fiets kan blijven gebruiken.
Bijlagen
A000BB95-BBDC-4FCD-A615-AE496A49C08E.jpeg
A000BB95-BBDC-4FCD-A615-AE496A49C08E.jpeg (2.5 MiB) 1194 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Malvern schreef: 16 jun 2021, 15:28 Ik verdenk software problemen.
Ik niet.
Malvern schreef: 16 jun 2021, 15:28 [*]De TMM sensor geeft waardes 3,05 tot 3,3v aan
Dit is veel te hoog. De waarde voor jouw ST1 X moet tussen 1 en 2 liggen.

Wat je kunt proberen:

- Trapsensor kalibreren
- TMM offset resetten in het servicemenu
- Controleren of de achterwiel-as op het juiste aandraaimoment is vastgezet (even een stukje lossen en daarna met een momentsteutel op 20Nm vast zetten).

Helpt dat niet, vraag dan je dealer op de trapsensor uit te nemen en te herplaatsen conform de instructies die Stromer via een Service Bulletin onder dealers heeft verspreid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Malvern
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2020, 13:21
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 4500

Kleine update; er zat ook iets in software

Wat ik heb omschreven bestond uit 2 zaken:
1. De sensor die gek gedrag vertoont
2. Ondersteuning valt weg bij 35 kmh.

2 is verholpen. De FM heeft de fiets nagekeken en zag dat er een setting aan stond voor de canadese markt (in service menu > config > "CA C1038") ander topic
Probleem 2 ontstond pas nadat ik direct bij Stromer een firmware update had aangevraagd. Misschien dat de FW update met die nieuwe setting kwam :bn: .

Probleem 1 bestaat nog steeds. De FM heeft de TMM sensor opnieuw veastgezet op het juist moment, en natuurlijk had ik zelf al meerdere malen gekalibreerd.
Kalibreren KAN alleen niet als de sensor waardes aangeeft die ik zie (2,7-2,8 volt). En nog steeds is het vreemd dat deze hoge sensorwaarde wegvalt als ik de toeter gebruik tijdens het fietsen. De FM heeft contact opgenomen met Stromer, als er een update is dan laat ik het weten.
Plaats reactie