Zelf toeter ST2 vervangen

luchtenburger
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2021, 20:45
Merk SP: Stromer

De toeter van mijn ST2 is defect. Poosje geleden heb ik deze met een compressor schoon geblazen, daarna heeft hij het weer enige tijd gedaan, maar nu doet de toeter het dus weer niet.
Van de buitenkant kan ik de toeter niet los schroeven, aan de binnenkant (vanuit de accu kamer) zit er eerst een plaat voor.
Heeft iemand ervaring of documentatie hoe de toeter gedemonteerd kan worden?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Rond de claxon zit een afdekkapje, het zit vast met twee schroeven ... heb je na het demonteren van dit kapje niet meer zicht op de bevestiging van de claxon ?

Aan de achterkant van de claxon zit een latje waarmee de claxon aan je SP gemonteerd werd ... ik vermoed dat dit latje richting balhoofd gaat wijzen ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
luchtenburger
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2021, 20:45
Merk SP: Stromer

Vanochtend maar eens geprobeerd om de toeter te verwijderen.
Na het verwijderen van het kunststof kapje rond de toeter, kunnen de draden van de toeter verwijderd worden. Daarna kan de toeter zelf rond gedraaid worden. Aan de toeter zit echter een draadeind, deze steekt door een bevestigingsplaatje, aan de andere kant zit er dan een moertje.
Dat moertje gaat uiteraard meedraaien zodra deze iets los is. Die zou dus van de binnenzijde vastgehouden moeten worden, maar van de binnenzijde kan ik dat moertje niet bereiken. Ik heb het bevestigingsplaatje dus iets naar buiten verbogen waarna ik het moertje wel kon tegenhouden.
Toeter verwijderd en met de compressor grondig schoon geblazen. Nadien deed de toeter het weer! Ik heb alles weer bevestigd en het montage plaatje zo goed mogelijk proberen terug te buigen. Dat lukt echter niet helemaal perfect, de toeter staat nu iets naar buiten.
Binnenkort zal ik de beschermingskap van Van Zijp bestellen om de toeter beter te beschermen.
Overzicht onderdelen.jpg
Overzicht onderdelen.jpg (826.44 KiB) 2626 keer bekeken
Verwijderde toeter.jpg
Verwijderde toeter.jpg (678.6 KiB) 2626 keer bekeken
Verbogen montageplaat.jpg
Verbogen montageplaat.jpg (630.75 KiB) 2626 keer bekeken
toeter gemonteerd 1.jpg
toeter gemonteerd 1.jpg (579.15 KiB) 2626 keer bekeken
toeter gemonteerd 2.jpg
toeter gemonteerd 2.jpg (450.26 KiB) 2626 keer bekeken
Eindresultaat.jpg
Eindresultaat.jpg (678.2 KiB) 2626 keer bekeken
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Je hebt voor de korte weg gekozen en het op deze manier ook opgelost... Wanneer je de kunstofplaat verwijdert waar de controller achter zit, kan je het plaatje waar de claxon op zit verwijderen waardoor je niet moet wringen Dit kan je nog steeds doen en het plaatje rechten tussen een bankvijs of iets dergelijks en alles netjes terug plaatsen. Let wel op wanneer je de kunstofplaat losmaakt niet alle vijsjes zijn even lang. Wanneer dan de meeste contacten blootliggen kan je ook alles eens degelijk inspuiten met een vochtwerend middel zodat de meeste watergelateerde storingen uitblijven.Succes! :ay
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

luchtenburger schreef: 05 jun 2021, 12:56 Binnenkort zal ik de beschermingskap van Van Zijp bestellen om de toeter beter te beschermen.
Bestel dan ook meteen een spatbordverlenger, een spatbordstabilisator en een spatlap ... je drivetrain, je trapas en je voeten zullen je dankbaar zijn. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
luchtenburger
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2021, 20:45
Merk SP: Stromer

Ik kan inderdaad zien dat ik de montage plaat van de toeter kan losmaken als de kunststof plaat verwijderd is, maar ik zou niet weten hoe ik de kunststof plaat moet verwijderen.
Afdekplaat.jpg
Afdekplaat.jpg (355.46 KiB) 2575 keer bekeken
In de gaatjes van deze afdekplaat zitten volgens mij geen schroeven (ik kan geen bitje vinden die hier op past...)

Ik heb intussen een beschermkap voor de claxon besteld, overige onderdelen niet. Ik ga kijken hoe dat gaat, in principe ben ik een "mooi weer" fietser, maar af en toe is de weg nog nat.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Je kan de schroeven van de afdekplaat bereiken via de batterijbak (als de batterij eruit is ...).
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die boutjes zitten aan de binnenkant van de accubak. Accu eruit halen en je ziet ze zitten.

EDIT: Golvas was me voor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
luchtenburger
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2021, 20:45
Merk SP: Stromer

Ok, dan moet ik dus deze schroeven verwijderen:
IMG_20210606_160644.jpg
IMG_20210606_160644.jpg (464.32 KiB) 2549 keer bekeken
Ik dacht dat die voor de bevestiging van de kunststof binnenbehuizing van de batterij kamer waren.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

luchtenburger schreef: 06 jun 2021, 13:21 af en toe is de weg nog nat.
Aan de foto's te zien is dat van geen enkele invloed. :D
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie