Geveerde voorvork onderhouden

lucasdepeer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:56

Hoi allemaal,

Ik heb er ondertussen bijna 6000km gereden op de Belgische fietsroutes. Ik ben hierdoor begonnen met af te wegen of een geveerde voorvork iets zou kunnen betekenen voor me. Maar hetgene wat me het meeste afschrikt is het onderhoud hiervan.

Als ik kijk naar de vorken van mountainbikes. Lees ik regelmatig dat je deze na 20-30 uren fietsen al mag uitdraaien, poetsen en olie kan vervangen. Ik ben geen frequente poetser en ik zie mezelf dit niet doen om de 10 dagen (2x1u pendelen, door bosgebied en landbouwzones).

Is er iemand op dit forum die wat ervaring heeft met zo een geveerde voorvork? Ik zou graag eens willen horen hoe ze bevallen.

Groetjes!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb op mijn Bulls SP een simpele Suntour geveerde voorvork zitten, daar heb ik in bijna 7 jaar zo goed als niks aan gedaan. Een paar keer per jaar spoel ik mijn fiets af, dan wordt de voorvork ook wat schoner van. Daarnaast heb ik een keer een spray ding voor geveerde voorvorken gekocht en die heb ik ook ongeveer 2x per jaar gebruikt.

Hij doet het nog steeds :bn:
Ik moet wel zeggen dat ik voornamelijk op behoorlijk schone wegen rijd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Er is een groot verschil tussen zogezegde 'wegewerpvorken' en luchtgeveerder voorvorken. Je hebt suntours met veren, die hebben geen echt onderhoud nodig en gaan mee tot ze kapot zijn... Zo één zit ook op mijn R&M packter.
Daarnaast heb je state of the art lucht en olie geveerde voorvorken zoals deze op je stromer. Ik heb geen ervaring met de wren voorvork, maar wel met mijn mtb FOX vork. Ik moet zeggen dat het servicen daarvan niet voor beginners is. Het is een vrij arbeidsintensief werkje en het is ook vrij complex (veel onderdelen die in juiste volgorde moeten ge(de)monteerd worden). Verder moet ook je vork volledig los van je fiets om deftig te kunnen servicen (want moet helemaal omgedraaid kunnen worden (daarom snap ik niet goed die nieuwe klever met al die kabels die door die vork lopen, servicen wordt dan heel moeilijk, of je moet heel die fiets mee kantelen) Ook redelijk wat dure tools nodig (wiper seals installator, lower leg remover, 2 soorten olie, ...) en ook dure slijtage onderdelen (wiper seals zelf, o ringen, olie,....) maar het is te doen. Zeker met een duidelijke tutorial op youtube naast je.
Ik service mijn voorvork maar ik doe enkel de poten, nieuwe olie in de poten, nieuwe seals en o ringen en thats it. Van de cartridge blijf ik af, dat is een cilinder die in de andere poot zit en dat is echt wel quasi rocketscience om dat te servicen (met enorm veel kleine onderdelen en nog meer specialistische tools). Maar die cartridge hoeft ook echt niet zo vaak onderhouden te worden. Het zou al mooi zijn als je af en toe (jaarlijks) de poten doet en de suspension oil vervangt. En dan vb eens in de 3 jaar je volledige vork (cartrigde incluis) laat servicen door een gekend servicepoint).
Die 30 uur is echt wel bullshit hoor, dat is de fabrikanten die zich indekken. Dat is voor gasten die door de modder en het slijk gigantisch zotte downhill parcours afleggen en dus steeds het uiterste van hun vork vergen.

Maar het is inderdaad een onderdeel die service nodig heeft als je wil dat het lang meegaat en daarom wilde ik dat ook niet op mijn stromer. Als je het niet zelf doet kan je dit laten doen door een service point (zo heeft fox er één in Nederland en één in België), maar een gewone FM doet dit ook niet zelf, en stuurt die ook op.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Helder verhaal, Bram. Wist ik niet. Idd nog een reden voor mij om geen geveerde voorvork te willen :ay
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Wat erg belangrijk is af en toe de verende delen die zichtbaar zijn af te nemen, het zand eraf zodat dat niet inslijt. Heb de gebruiksaanwijzing voor een gehele revisie liggen van mijn vering, maar daar ga ik niet aan beginnen.
lucasdepeer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:56

Bram Roose schreef: 23 apr 2021, 15:01 Er is een groot verschil tussen zogezegde 'wegewerpvorken' en luchtgeveerder voorvorken. Je hebt suntours met veren, die hebben geen echt onderhoud nodig en gaan mee tot ze kapot zijn... Zo één zit ook op mijn R&M packter.
Daarnaast heb je state of the art lucht en olie geveerde voorvorken zoals deze op je stromer. Ik heb geen ervaring met de wren voorvork, maar wel met mijn mtb FOX vork. Ik moet zeggen dat het servicen daarvan niet voor beginners is. Het is een vrij arbeidsintensief werkje en het is ook vrij complex (veel onderdelen die in juiste volgorde moeten ge(de)monteerd worden). Verder moet ook je vork volledig los van je fiets om deftig te kunnen servicen (want moet helemaal omgedraaid kunnen worden (daarom snap ik niet goed die nieuwe klever met al die kabels die door die vork lopen, servicen wordt dan heel moeilijk, of je moet heel die fiets mee kantelen) Ook redelijk wat dure tools nodig (wiper seals installator, lower leg remover, 2 soorten olie, ...) en ook dure slijtage onderdelen (wiper seals zelf, o ringen, olie,....) maar het is te doen. Zeker met een duidelijke tutorial op youtube naast je.
Ik service mijn voorvork maar ik doe enkel de poten, nieuwe olie in de poten, nieuwe seals en o ringen en thats it. Van de cartridge blijf ik af, dat is een cilinder die in de andere poot zit en dat is echt wel quasi rocketscience om dat te servicen (met enorm veel kleine onderdelen en nog meer specialistische tools). Maar die cartridge hoeft ook echt niet zo vaak onderhouden te worden. Het zou al mooi zijn als je af en toe (jaarlijks) de poten doet en de suspension oil vervangt. En dan vb eens in de 3 jaar je volledige vork (cartrigde incluis) laat servicen door een gekend servicepoint).
Die 30 uur is echt wel bullshit hoor, dat is de fabrikanten die zich indekken. Dat is voor gasten die door de modder en het slijk gigantisch zotte downhill parcours afleggen en dus steeds het uiterste van hun vork vergen.

Maar het is inderdaad een onderdeel die service nodig heeft als je wil dat het lang meegaat en daarom wilde ik dat ook niet op mijn stromer. Als je het niet zelf doet kan je dit laten doen door een service point (zo heeft fox er één in Nederland en één in België), maar een gewone FM doet dit ook niet zelf, en stuurt die ook op.
Nou dat is zeer mooi & zeer duidelijk! Ik vond 30u inderdaad enorm kort. Aangezien ik geen mooi werkstation heb lijkt me het dan ook geen goed idee om aan te schaffen. Ik zie me zo al uren over de vuile garagevloer kruipen zoekend naar dat ene prulletje dat gevallen is. Dan ga ik eens horen wat mogelijk is met een ander stuur en eventueel een geveerde stuurpen ofzo :D Bedankt voor de uitleg Bram!
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@lucasdepeer, ik weet niet waar je woont maar een Hollandse Stromer kan vaak af met een niet geveerde voorvork omdat de wegen goed zijn en de 27.5 inch banden voldoende schokken opvangen. De ST1x en de ST2 zijn op dat vlak wat minder comfortabel. In België is de situatie anders, afgaande op de Belse Stromergenoten . Die kiezen vaker voor een geveerde voorvork ivm de deplorabele staat van de wegen.
Ik mis m niet op mijn route naar Tiel. ik rij veelal over een biljartlaken daar ons waterschap de dijken en de wegen daarop goed onderhouden.
Met vriendelijke groeten , Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Peerke1960 schreef: 25 apr 2021, 18:07 ik weet niet waar je woont
Volgens zijn vlagje alvast niet in Micronesia ... ;p
lucasdepeer schreef: 23 apr 2021, 12:21 Ik ben hierdoor begonnen met af te wegen of een geveerde voorvork iets zou kunnen betekenen voor me.
Je opende eerder een topic over de pijn die je ervoer tijdens het pendelen ... ondanks de tips en de vragen reageerde je niet meer in dat topic. :ai

Is dat probleem ondertussen opgelost of is deze nieuwe vraag een vervolg op de vorige ? :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Golvas, wanneer ik de vierdaagse vlag kan gebruiken wordt dat 'm :bp: Het Twentse ros is ook prima. (lekker off topic :aq )
Mvg Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Peerke1960 schreef: 25 apr 2021, 18:07Ik weet niet waar je woont maar een Hollandse Stromer kan vaak af met een niet geveerde voorvork omdat de wegen goed zijn en de 27.5 inch banden voldoende schokken opvangen.
Kom maar eens in Drenthe fietsen. Die klinkers in de dorpjes zien er warm en gezellig uit maar met Stromer snelheden ben je snel klaar met dat gestuiter.

Mijn gewone fiets, een Sparta uit 2002, heeft ook een geveerde voorvork en die doet het nog prima. Nooit specifiek onderhoud gehad. Die heeft dan weer wel 2 van die rubbers om het telescoop deel om rotzooi buiten te houden, voor wat dat waard is. De Wren vork van de ST3 heeft dat niet.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Plaats reactie