Geveerde voorvork onderhouden

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb in de vier jaar van het bestaan van dit forum nog nooit gehoord dat iemand zijn geveerde voorvork moest (laten) onderhouden of dat-ie door gebrekkig onderhoud naar de vaantjes ging. Ik vraag me af of het allemaal zo'n vaart wel loopt met ons type gebruik, zeker als je de tips zoals die van FreddyH opvolgt en daarnaast sowieso goed voor de SP zorgt.

En moet het toch gebeuren, dan zal de dealer daar t.z.t. wel mee komen. Maar ook dat heb ik nog niet eerder gehoord of gelezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Stromeur schreef: 26 apr 2021, 01:02
En moet het toch gebeuren, dan zal de dealer daar t.z.t. wel mee komen. Maar ook dat heb ik nog niet eerder gehoord of gelezen.
Dat betwijfel ik. Ik vrees dat dat een onderdeel is waar mensen gewoon mee rijden tot het minder goed werkt of kapot gaat, terwijl dat niet hoeft te gebeuren. De FM doet dit onderhoud niet zelf in 99% van de gevallen, dus hij gaat dit ook niet pro actief aanbieden als service...

Zoals ik eerder zei is die 30u absurd, en ons gebruik is inderdaad beperkt, zeker qua echte 'kapotmakers' zoals modder, aarde, zand, water en de combinatie van die elementen in combinatie met hevig op en neer gaan van de vork waardoor het vuile spul er goed in komt.

Toch is het zo dat zelfs bij ons gebruik die service nodig is, want zelfs een stilstaande vork 'verslijt'. De olie wordt minder werkzaam, minder smerend, water geraakt er in vermengd, rubberen o rings en wiper seals die de boel afsluiten gaan verharden en worden broos, waardoor ze hun werk niet meer doen, waardoor je vork een kortere levensduur beschoren is...

Ik deed dit ook niet op mijn MTB tot hij na 6 jaar ook echt wel niet meer goed functioneerde en de schokken niet meer goed uitbalanceerde (hoewel de poten nog mooi op en neer gingen en je dit als enkel baanrijder misschien niet eens zou opmerken). Ik heb onderhoud gedaan en het verschil is ongelofelijk.

Ik zie hier in de parking ook enorm veel mensen met dure fietsen en dure vorken die nooit onderhoud doen, maar je ziet dat aan die vorken, die werken niet meer optimaal, slecht of zijn simpelweg compleet kapot. Omdat dat zo gradueel gaat denk ik dat mensen dat gewoon niet merken. Telkens een iets minder goed werkende vork... En als je over vrij goede wegen rijdt ga je daar sowieso weinig van merken (ook niet van een goed functionerende vork), maar dan had je eigenlijk ook geen vork nodig gehad om mee te beginnen...
ST3 black 983wh
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Ik denk de Suntour vork niet zoveel onderhoud nodig heeft in een SP, veerpoten goed schoon houden, zeker met vieze omstandigheden en ook pekel na elke rit verwijderen en dan kun je volgens mij best met Max. 1x per jaar een kleine service af. Langer gaat misschien ook wel goed.

Ik zie steeds meer Fietsenmakers die een monteur hebben die bijvoorbeeld een Fox service diploma hebben, maar dit zijn wel FM die ook mountainbikes onderhouden.

Bij de Wren gaat bovenstaande misschien niet op, omdat dit een upside-down vork is en daardoor misschien extra onderhoud nodig heeft.
lucasdepeer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:56

Golvas schreef: 25 apr 2021, 19:07
Peerke1960 schreef: 25 apr 2021, 18:07 ik weet niet waar je woont
Volgens zijn vlagje alvast niet in Micronesia ... ;p
lucasdepeer schreef: 23 apr 2021, 12:21 Ik ben hierdoor begonnen met af te wegen of een geveerde voorvork iets zou kunnen betekenen voor me.
Je opende eerder een topic over de pijn die je ervoer tijdens het pendelen ... ondanks de tips en de vragen reageerde je niet meer in dat topic. :ai

Is dat probleem ondertussen opgelost of is deze nieuwe vraag een vervolg op de vorige ? :bn:
Rugpijn is eigenlijk volledig weg, alleen de polsen zijn vaak wat moe na een lange rit.
avos
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 aug 2018, 14:17

Voor een lange levensduur en goede werking is onderhoud echt wel nodig, dus olie verversen en rubbers vervangen oa. Heb het eea ook ervaren met mijn MTB, welke ook wel veel te verwerken hebben natuurlijk.

Het is net als bij een auto, je hebt een verende functie en een dempende functie, en het is meestal de dempende welke achteruitgaat over tijd/gebruik. De wegligging bij een auto zonder schokbrekers is misschien niet meer zo bekend onder de jongeren, maar de minder jongere onder ons moeten zich dat wel kunnen herinneren van vroeger, levensgevaarlijk gezien het weg contact verminderd!

Daarom kan ik het onderhoud ook zeker adviseren voor die veiligheid waarderen (denk bv aan rem situaties en snelle bochten).

Hier wat meer info over de onderhoud intervallen van een Suntour, maar best het specifieke model checken dat je hebt. In het algemene document beneden spreken ze eerder over een groot onderhoud om de 100 uur of 1 maal per jaar:
https://www.srsuntour.com/fileadmin/use ... 8.2017.pdf
ST7 2022: Geveerde vork
ST2 2016: OMNI Interface C, BodyFloat, Ergotec M99, Ergon ST Core, VanZijp spatbord/Brooks spatlap, Magura MT5/4 pots 203mm, Geveerde vork
ST3 2019: Ergotec M99, VanZijp spatbord/brooks spatlap, Coast suspension dropper post
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

avos schreef: 28 mei 2021, 09:22 De wegligging bij een auto zonder schokbrekers is misschien niet meer zo bekend onder de jongeren, maar de minder jongere onder ons moeten zich dat wel kunnen herinneren van vroeger, levensgevaarlijk gezien het weg contact verminderd!
Bij auto's is dat inderdaad gevaarlijk. Bij fietsen? Ik denk van niet, als dat wel zou zijn dan zouden stock Stromers (met vaste voorvork en geen achtervering) dus levensgevaarlijk zijn :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Gevaarlijk is een groot woord. Bij een slechte ondergrond houd de vering/demping (mits goed afgesteld en goed onderhouden) beter contact met de ondergrond en ligt de limiet iets verder voordat het fout gaat. Geen wereld van verschil maar het is er wel. Bij een goede ondergrond maakt het niets uit, een goede band op de juiste druk zal zijn werk wel doen.
avos
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 aug 2018, 14:17

Hoewel mijn “levensgevaarlijk” opmerking gericht was op auto’s, is er geen simpel antwoord hier natuurlijk voor fietsen.

Vlakke wegen ken ik hier niet in België, het zijn soms eerder MTB tracks :lol:
Oneffenheden op grotere snelheden is echt wel risicovoller (zeker als het glad wordt bij regen bv).
Natuurlijk zijn er veel meer zaken die een remweg verlengen of slip in een bocht kunnen versterken al was het alleen maar hoe je zelf rijd (daar ging dit topic niet over), onderschat alleen niet wat een slecht dempende voorvork voor rol heeft, daar is echt genoeg over bekend, vul maar voor jezelf in wat je ervan vind zou ik zeggen.
ST7 2022: Geveerde vork
ST2 2016: OMNI Interface C, BodyFloat, Ergotec M99, Ergon ST Core, VanZijp spatbord/Brooks spatlap, Magura MT5/4 pots 203mm, Geveerde vork
ST3 2019: Ergotec M99, VanZijp spatbord/brooks spatlap, Coast suspension dropper post
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lang niet elke SP heeft een geveerde voorvork.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie