Ondersteuning deels weg St1x 2017 met 10.000 km.

PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Hallo,

Sinds 2 dagen merk ik dat de ondersteuning deels of misschien wel geheel is weggevallen.

Wat is er aan de hand. Ik heb de accu 100% opgeladen actieradius 72 km. Ik rijd altijd in stand 3 en als het kan voluit, ongeveer 45 km/uur.
Nu heb ik 15 km gereden en bij thuiskomst was de actieradius 97 km in stand 3 en 312 km in stand 1. Een toename dus!?
De accu kon ik na deze rit opladen met een beginstand van 83%!
De maximum snelheid die ik kon behalen was tussen de 30 en 35 km met veel moeite.
Onderweg 2x gekalibreerd waarbij me opviel dat dit heel snel klaar was. Geen verbetering.

Door het vele thuiswerken heeft de fiets veel stil gestaan de accu was uit de fiets in huis opgeslagen en af en toe opgeladen.
Tijdens de rit gisteren kwamen er wat updates binnen. De FW versie nu is 4.3.3.2 van 19-02-2021.
Er zit een grote (blauw) accu in die opgeladen wordt door een CR 246 lader.

Weet iemand misschien wat hier aan de hand is en hoe op te lossen?

Ik hoor graag jullie suggesties.

Groet,
Bert.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ST1 X 2017 heeft een monochrome OMNI display en daar worden al sinds 2018 geen updates meer voor aangeboden?

Bovendien is SUI FW 4.3.3.2 van 11-3-2021, niet van 19-02-2021.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Stromeur schreef: 24 mar 2021, 21:00 De ST1 X 2017 heeft een monochrome OMNI display en daar worden al sinds 2018 geen updates meer voor aangeboden?

Bovendien is SUI FW 4.3.3.2 van 11-3-2021, niet van 19-02-2021.
Ik heb toch echt een kleurendisplay met 4.3.3.2 van 19-02-2021.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dan heb je geen ST1 X 2017, of er is later een OMNI C kleurendisplay in gezet.

Heeft jouw ST1 X een toeter en een remlicht?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Stromeur schreef: 24 mar 2021, 21:05 Dan heb je geen ST1 X 2017, of er is later een OMNI C kleurendisplay in gezet.

Heeft jouw ST1 X een toeter en een remlicht?
Er is later door de dealer onder garantie een ander display in gezet.
Hij heeft geen toeter en een remlicht.

Maar is dit van belang voor het probleem?

Grt. Bert.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, want als informatie aan het begin al niet klopt of onduidelijk is, dan is een probleemanalyse ook niks waard..

Beetje suffe vraag, maar heb je de ondersteuning nog wel in stand 3 staan en de gevoeligheid van de trapsensor op een voor jou bekende waarde?

Is de firmware van de accu al geupdate?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Eerst de achteras losdraaien (de as er niet volledig uitdraaien, maar enkel losdraaien tot het moment dat je aan het achterwiel lichte speling voelt), dan het achterwiel opnieuw vastzetten op het correcte aanhaalmoment (20 Nm bij jouw SP) en nadien de TMM sensor opnieuw kalibreren ... lost dit het probleem nog niet op, reset dan in het servicemenu de offset (vind je terug bij SENSOR) en kalibreer dan opnieuw.

Om in het servicemenu te geraken :

- zet je je fiets aan
- knijp je de rechtse remhendel dicht
- druk, terwijl je de remhendel dichtgeknepen houdt, op de OMNI display op MENU en blijf je vinger op de display houden
- laat na een paar seconden de rechtse remhendel los terwijl je je vinger op MENU blijft houden
- na enkele seconden verschijnt vanzelf het MENU en hoef je niet meer op de OMNI display te blijven duwen
- nu zie je in het menu ook de optie SERVICE staan, dat klik je aan om in het servicemenu te geraken

Wat is het effect van deze handelingen ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Stromeur schreef: 24 mar 2021, 21:15 Ja, want als informatie aan het begin al niet klopt of onduidelijk is, dan is een probleemanalyse ook niks waard..

Beetje suffe vraag, maar heb je de ondersteuning nog wel in stand 3 staan en de gevoeligheid van de trapsensor op een voor jou bekende waarde?

Is de firmware van de accu al geupdate?
Geen suffe vraag hoor maar hij staat nog steeds in stand 3 en de trapsensor is nog op de bekende waarde.

Ik heb wel een accu update voorbij zien gaan. Hoe kan ik zien wat de laatste firmware daarvan is?

Ik hoor graag je tips.

Grt. Bert.
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Golvas schreef: 24 mar 2021, 21:16 Eerst de achteras losdraaien (de as er niet volledig uitdraaien, maar enkel losdraaien tot het moment dat je aan het achterwiel lichte speling voelt), dan het achterwiel opnieuw vastzetten op het correcte aanhaalmoment (20 Nm bij jouw SP) en nadien de TMM sensor opnieuw kalibreren ... lost dit het probleem nog niet op, reset dan in het servicemenu de offset (vind je terug bij SENSOR) en kalibreer dan opnieuw.

Om in het servicemenu te geraken :

- zet je je fiets aan
- knijp je de rechtse remhendel dicht
- druk, terwijl je de remhendel dichtgeknepen houdt, op de OMNI display op MENU en blijf je vinger op de display houden
- laat na een paar seconden de rechtse remhendel los terwijl je je vinger op MENU blijft houden
- na enkele seconden verschijnt vanzelf het MENU en hoef je niet meer op de OMNI display te blijven duwen
- nu zie je in het menu ook de optie SERVICE staan, dat klik je aan om in het servicemenu te geraken

Wat is het effect van deze handelingen ?
Hallo Golvas,

Ga ik uitproberen. Wordt niet vanavond. Ik hou je op de hoogte van de resultaten.

Bedankt alvast voor de tip.

Grt. Bert.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In je OMNI display bij 'info' zie je o.a. 'Battery' staan met daarachter de firmware versie.

De juiste firmware versie voor jouw accu vind je hier (onder het kopje OMNI Interface C):

https://www.stromerbike.com/nl/service/software

Heb je al geprobeerd om je Stromer te resetten: accu uitnemen terwijl je Stromer aan staat, 10 minuten wachten accu terugplaatsen, Stromer opstarten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie